precies. en alle vluchten zitten vol. vraag en aanbod zullen we maar zeggen. voor Covid kon ik off season retourtjes BCN boeken voor 80 euro. Das nu 3x zoveel.
Hele gezin is FB member. Oudste zoon wil nu echter met BA/JAL/AY naar Japan. Iemand een advies bij welke carrier van OneWorld mijlen te gaan sparen? Boeking gaat wsl bij Finnair gebeuren. Thx.
Voor de lange termijn zou ik zelf een van de programma's met Avios nemen, die kun je onderling ook poolen (bij BA als familie in een household account) als individueel tussen de avios programma's (BA,IB,QR en AY) en BA is ook nog Amex partner.
Ik vlieg 4,5 keer per jaar naar Japan. Waarom niet direct met KLM? Tickets (behalve nu) zijn normaliter zeer aantrekkelijk en gemiddeld vlieg je muv de herfstvakantie gemiddeld tussen 2800-3400EU business retour met KLM. JAL geen ervaring mee via Helsinki ben je vaak 18 uur onderweg ipv 13:15 uur met KLM.
Dank voor de tips. De jongemannen hebben veel tijd en weinig geld, daarom de goedkoopste keuze. Overigens heen naar CTS en terug vanaf KIX. Maar vader vind voor de lange termijn de keuze van een spaarprogramma ook belangrijk (of gewoon lollig om uit te zoeken)
Ervan uitgaande dat je aankomt en vertrekt op Suvarnabhumi (BKK), moet je eerst langs immigratie. Dan je bagage ophalen. Dan opnieuw inchecken, security en weer langs immigratie. Je kunt niet in transit blijven. Al naar gelang wanneer je aankomt kan immigratie op BKK tussen 10 minuten en 3 uur duren.
Ja, en linkse politici blijven het maar hebben over ‘goedkope vluchten van een paar tientjes’. Ik zoek daar al jaren naar, maar ben die tot nu toe nog nooit tegengekomen…
ik vlieg al jaren 1 a 2x per jaar voor €9,99-€14.99 naar Stansted. Heen dan, terug wel met KLM. En ik koop geen stoel, bagage boarding of wat ook dus ik kost ze geld.
Dan heb je niet goed gezocht Ik ben zelf trouwens wel voorstander dat vliegen een eerlijke prijs moet hebben. Een maatschappij kan niet voor €1 vliegen zoals we sommige EU low cost airlines nog weleens reclame hebben zien maken. Leuk dat bijvoorbeeld de ME3 hun grondstaf slecht betaald maar zullen we dat in de EU maar niet gaan doen?
Ryanair haalt de winst niet uit de kale ticketprijs maar voornamelijk uit de add ons en subsidies van de gemeenten waar de vliegvelden liggen. Verder hebben ze geen grondstaf niks ze huren alles gewoon in indien nodig. Ondanks dat ze voor 1 Euro vliegen zijn ze zo vele malen winstgevender dan bijvoorbeeld de KLM
Ryanair moet het zeker hebben van de aanverwante zaken. Echter voor €15 maakt men toch echt verlies omdat de luchthavenbelasting wel moet worden betaald. En alleen om die reden vind ik het leuk om te doen.
Maar die belachelijk hoge belastingen op vliegen vind ik dan weer een ander uiterste Airports als Singaore bewijzen dat de grondoperatie veel efficiënter en meer geautomatiseerd kan. Een dergelijke efficiëntie-operatie is in Nederland ondenkbaar gezien de macht van de vakbonden. Als je jezelf als luchthaven in het kader van werkverschaffing en milieu de markt uit prijst, dan doe je iets niet goed.
Ryanair is ook enorm winstgevend vanwege hun efficiënte operatie, keuze voor een single fleet en route-optimalisatie. Ze outsourcen non-core business voor nog meer kosten- en efficiëntievoordeel. Hun winstcijfers zijn zeer indrukwekkend. Zelfs tijdens Covid, maakte ze in 2020 €867 (!) miljoen winst, terwijl andere carriers met staatstleningen of -steun overeind gehouden moeten worden. Zelfs zou ik nooit met Ryanair vliegen, maar hun businessmodel zit gewoon enorm goed in elkaar. Ze besparen zowel aan de voor- als achterkant kosten, terwijl een airline als KLM ondanks pogingen daartoe alleen maar hogere kosten heeft. Ze prijzen zichzelf langzaam richting het premium segment terwijl de service al jaren mediocre at best is. Behalve tijdens COVID, toen deed de crew echt enorm hun best. Dus ze kunnen het wel, als de externe prikkel er is...
Ik heb ook nog nooit met Ryanair gevlogen – en hoop dat toch nog een tijdje zo te houden . Maar zoals zij met hun kosten omgaan door om te denken is bewonderenswaardig. Ooit wel eens een (YouTube?) programma gezien waarin ze Ryanair onder de loep namen. Daar heb ik uit onthouden dat ze personeel trainden om aan boord kraskaarten terug te geven i.p.v. wisselgeld. Ook hadden ze het systeem van havengelden toen omgedraaid. Op die boerenakker 100 kilometer buiten de stad lieten ze de luchthaven betalen om Ryanair te ontvangen, i.p.v. dat Ryanair zelf havengelden betaalt. Ryanair wist dat te verkopen als 'ik breng je toch passagiers, die op jouw luchthaven een broodje kopen of naar het winkeltje gaan'.