Heb inmiddels antwoord vanuit hun, hoop dat ze het goed hebben. Wat ze zeggen is dat ik dus gewoon mijn vluchten moet nemen op 30 maart, dan hou ik op 31 maart mijn gold status (en ontvang ik dus 40 qcredits) en op 3 april word ik platinum en krijg ik dus de extra 60 qcredtis. Mooie deal, zo hoop ik!
Beetje vreemd, wel. Ik vlieg overmorgen met QR naar Melbourne (ben gold) en kan dus via de Qcalculator opzoeken hoeveel een upgrade zou moeten kosten. Ik zit in een hoge economy klasse en daardoor zou een upgrade, bijvoorbeeld van Doha naar Melbourne, ongeveer 70.000 miles moeten kosten. Dan krijg ik vervolgens de upgrade offers in miles op de mail en is dat ineens 240.000 miles. Als antwoord ''ja, er zijn alleen nog business elite plaatsen over en die kosten nu eenmaal meer miles...tja.....
Iemand ervaringen met vluchtverstoringen bij Delta? Deze week MIA-ATL-AMS gevolgen, op een bij KL geboekt ticket. Vlucht MIA-ATL ruim 4 uur vertraagd omdat de piloten niet kwamen opdagen. Vervolgens omgeboekt naar een KL vlucht ATL-AMS in economy terwijl ik DL premium select had geboekt. Ik begrijp dat ik geen recht heb op € 600 vanwege de vertraging omdat DL als oorspronkelijk uitvoerende partij geen EU carrier is. Heb ik wel andere rechten op compensatie omdat ik 4,5 uur te laat in AMS ben aangekomen en gedowngrade ben? Is dit iets waar ik de platinum PA mee aan het werk kan zetten?
Wat me ineens opvalt; ik krijg bijna altijd na afloop van een verblijf in een hotel een mailtje met een link om een review te schrijven. Een paar keer kreeg ik die niet, en toevallig waren dat de keren dat ik bij de receptie was gaan klagen over bv een vieze kamer, een doorgelegen matras of een algeheel tegenvallende beleving. Het gaat dan om ketens waar ik dus normaal altijd een mailtje van krijg. Zou de receptie iets kunnen aanvinken in het systeem na een klacht dat ik geen survey krijg? Om negatieve recensies te voorkomen.
Volgens mij zijn EU regels sowieso van toepassing want je hebt bij KLM geboekt, een maatschappij in Europa én je vloog op een Europese luchthaven. Je wilde vanuit Miami naar Amsterdam. Je kwam 4,5 uur te laat aan in Amsterdam. Dus: Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600. Ik denk dat je ook voor de downgrade een compensatie kan krijgen maar dit kan ook in die €600 zitten, dat weet ik niet zeker. Klagen doe je sowieso bij KLM, daar is waar je je ticket hebt geboekt.
Ik heb het zelf gehad met ME op een AF ticket. Daar kreeg ik wel de compensatie. Áls de regelgeving echt gaat om de uitvoerende partij zou ik het toch alsnog proberen.
Proberen, sowieso, maar zie link voor de regels van EU261, vooral het stukje waar een ! bijstaat. https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
Weer wat geleerd. Zelf dus gelukkig nooit last van gehad maar des te meer redenen om alleen bij EU maatschappijen te boeken.
In ieder geval de reis terug naar EU, alhoewel er volgens mij ook voor de VS wel regels zijn. Misschien dat iemand anders daar wat van weet?
Volgens mij ben je daar, bij dit soort vertragingen, echt overgeleverd aan de welwillendheid van de luchtvaartmaatschappij.
Over het onderwerp vertragingen, wordt het treinsegment met kl vluchtnummer ook gezien als ‘compensatiegerechtigd’? En als dat zo is en je gaat op eigen gelegenheid naar Antwerpen heb je dan ook nog recht op vergoeding? Ik maak mij wat zorgen over de kl876 vlucht die zelfs als deze optijd vertrekt met vertraging in Amsterdam aankomt. De laatste trein is degene om 20.34 en als je rond 20.00 uur aankomt is dat wel heel kort, met bagage onmogelijk. Nu is de volgende dag naar Antwerpen gaan geen optie ik moet daar al om 07.30 uur zijn en dus kan ik vanuit mijn werkgever wat regelen, maar als kosten vergoed worden doe ik het liever zelf want bij de laatste vakantievlucht kwam ik ook 24 uur later en hoewel dat keurig werd afgehandeld door KLM kan ik de 2de keer op rij niet mee aankomen…
Trein valt volgens mij niet onder de EU-compensatie. Had dit een keer bij CDG-Brussel toen die *@%$*-fransen weer aan het staken waren. AF wou toen geen consumptiebonnen geven (hoewel dit volgens mij wel zou moeten conform algemene regelgeving bij vertraging).
Treinen hebben hun eigen EU regels. Ik kreeg het volledige treinticket vergoed bij vertraging van de Thalys van AMS. Consumpties had in ik de kantine, dus niet naar gevraagd.
Daar ben ik ook bang voor. Ga er wel van uit dat ik een vergoeding voor de downgrade krijg. Ik heb de platinum PA maar een bericht gestuurd omdat het ticket bij KL was geboekt (en ook een KL nummer had), maar zal vast wel naar DL worden doorverwezen omdat DL de uitvoerende partij was.
Maar het is niet de trein die vertraging heeft, het is mogelijk de KLM vlucht die dat heeft waardoor ik de aansluitende en tevens laatste Thalys van de dag kan missen. Ik heb ook nooit voor deze korte connectie gekozen maar door schemawijzigingen kon ik niet anders.
Moet je met bagage vliegen? Met 30 minuutjes weet je eigenlijk nu al dat je dat niet gaat redden als je ook bagage met ophalen.
Als de vlucht op tijd is dan heb ik 1 uur en 24 minuten, dat is genoeg voor immigratie en ook genoeg voor bagage. Wat mij betreft reis ik alleen met handbagage maar dat gaat niet door de commissie komen vrees ik. Vraag me echt af wat mijn rechten zijn, heen werd de trein er ook al uitgegooid, herboekt op De Brussel vlucht 2 uur en 45 minuten eerder, dat lukte mij niet, dus maar rechtstreeks uit Amsterdam, wat handig lijkt maar het voor mij niet was, omdat ik toch echt uit Antwerpen moet komen, ook dat kan wel op eigen gelegenheid maar zo had ik het niet gepland, maar 1 uur en 23 minuten voor aankomst blijkt genoeg voor beveiliging, paspoortcontrole, douche in lounge, en boarding…. de onboard upgrade was maaltijdtechnisch wel handig.
Yup, dan zou je het inderdaad wel moeten redden. Ik ben zelf een "over packer" maar probeer altijd wel met handbagage te reizen. Vind het altijd wel fijn om keuzes te hebben maar heb echt een graf hekel aan het wachten bij de bagageband.