Ik snap je volledig, echter ken ik verhalen van collega's van KMAR die letterlijk bij de beveiliging reizigers de met vuurwapens, messen en ploertendoders aantreffen (op zeer regelmatige basis). Sommigen melden zichzelf vrijwillig met de vraag: "Mag ik deze ploertendoder meenemen op vakantie?" Met als gevolg een aanhouding, strafblad en je vlucht missen... echt waar ze zijn er! Haha Het is echt nodig, naast wapen en drugs word er ook geld en goud gesmokkeld etc. Ik denk dat er elke dag wel een van bovenstaande dingen meerdere malen worden aangetroffen dmv fouillering op Schiphol.
Een x aantal keren van / naar de Antillen gevlogen en ik kan je vertellen, de douane die op je wacht voor de 100% controle fouilleert of controleert zelden iemand, maar als het gebeurt, is het in een hokje met een gordijntje. Die staan overigens gewoon bij de gates op Schiphol in gedeeltes waar je op niet-risicovluchten niet komt (E-pier, gates 19 en hoger) Dat is niet voor je koffer denk ik.
Hi vliegliefhebbers, ik weet niet of ik hier goed zit maar zou graag om jullie advies willen vragen. Ik sta weer op het punt om een nieuwe handbagage luggage aan te schaffen en nu ben ik al een tijd erg gecharmeerd van de aluminium koffers. Samsonite verkoopt de LITE-BOX ALU koffer alleen met de minimale afmeting van 55 x 40 x 23 cm. Deze afmeting zijn voor handbagage koffer aan de 'grote' kant en KLM hanteert volgens de website een maximale afmetingen van 55 x 35 x 25 cm. Op dit moment heb ik een kleinere koffer dus nooit problemen ervaren dat mijn handbagage koffer niet mee mocht. Maar wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil voorkomen dat ik € 700,- betaal voor een koffer om bij de gate te horen dat mijn koffer niet mee mag. Ik vlieg zelf veel met KLM, AirFrance, Delta, United, Transavia.
Blijf het toch zeer knap vinden van onze Marechaussee dat ze dit soort mensen/auto's weten te onderscheppen. Van alle auto's die op/rond Schiphol rijden. Ben toch wel heel benieuwd hoe ze dat lukt, maar ben er blij mee. https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/...an-met-wapens-in-auto-aangehouden-op-schiphol
Ik heb me eens verdiept in de (oude en nieuwe) nieuwsberichten, en ja dat klopt. Ik vrees dat we nooit de vliegtuig kunnen nemen zoals we de trein pakken...
Ik heb de rimowa cabin. Zelfde formaat. Nooit problemen mee gehad dat het te groot zou zijn (KLM, Air France, Korean, Emirates, BA). Ryan air etc kunnen ze wellicht moeilijk doen?
Politie en KMAR maken oa gebruik van ANPR camera's, deze zijn gekoppeld aan een app op de diensttelefoon waarmee je kan filteren op bepaalde zaken. Op het moment dat een voertuig een van deze camera's passeert krijgen ze realtime deze info op hun diensttelefoon. Hierop kunnen ze dan acteren door het voertuig op te vangen. Er hangen duizenden van deze camera's in Nederland, een mooi opsporings/handhavingsmiddel waar je dit soort figuren mee kunt pakken.
Ik vlieg graag met KLM maar het valt mij steeds vaker op dat op langere vluchten, voornamelijk naar Amerika en Azië, het KLM-personeel familie meeneemt op de vluchten (IPB). Super leuk natuurlijk maar recent weer meegemaakt dat deze familieleden constant door de WBC lopen, eten krijgen uit de WBC en gebruik maken van de toiletten voorin terwijl deze mensen gewoon in Economy zitten. Ik irriteer mij er normaal niet aan maar afgelopen weer op mijn vlucht naar van Tokyo naar AMS was het echt heel irritant. Hebben meer mensen hier last van?
Ik moet zeggen dat dit steeds vervelender begint te worden. Op mijn vlucht terug vanaf Curacao 2 weken geleden waren er welgeteld 36 IPB'ers op de vlucht. Deze mochten allemaal nog boarden voor de WBC passagiers en alle lege stoelen werden gevuld in de WBC door deze mensen. Er waren nog 7 vrije stoelen op deze vlucht, allemaal vergeven aan IPB'ers vertelde de senior purser enthousiast. Dit terwijl ik weet dat er een aantal personen waren die hier actief naar gevraagd hebben of ze tegen betaling nog konden upgraden. Maar de senior purser wilde liever IPB'ers hier neer zetten in plaats van extra betalende passagiers. Ik werd zelfs nog omgeroepen in de lounge of ik van plaats wilde wisselen zodat de partner van de captain met haar familie kon zitten. Heb vriendelijk aangegeven dat ik met een reden deze stoel had geselecteerd, en dus vriendelijk geweigerd. De senior purser kwam het nog eens proberen, en die heeft gezegd dat het wel een beetje kinderachtig was dat ik het niet wilde. Pardon? Ik heb aangegeven dat ik zo niet dien aangesproken te worden, dit is niet de manier zoals het hoort en zeker niet zoals ik verwacht. Sindsdien is ze nooit meer langs geweest, en was ze het huisje bij het landen "vergeten" te brengen, en dit terwijl ze wel bij mijn buren is langsgekomen... Ook zeer vervelend dat al deze familieleden als eerste stuk voor stuk gevraagd werden voor hun keuze voor het diner, en toen ze bij mij en mijn achter buren aankwamen bepaalde keuzes al op waren. Ik blijf het een enorm bijzondere afspraak vinden tussen KLM en het personeel dat de familie voorrang op alles en iedereen krijgt, en ze dus hun wel goed betalende (en loyale) klanten eigenlijk minder belangrijk vinden, want dit is tenslotte het signaal wat je met dit soort dingen afgeeft. Hopen dat de volgende vlucht anders gaat zijn
Dit valt mij ook op. Laatst op een vlucht uit Colombia waren 8 stoelen waarvan ik weet dat het een KLMer of familie was. Minstens 25% van de stoelen lijkt mij wel een beetje veel. Ik zou hier dus een klacht over indienen. Dat eten kan altijd gebeuren maar dat ze vragen of je van stoel wil wisselen (zou ik in de meeste gevallen ook niet doen) en dat er daarna nog even gezegd wordt hoe kinderachtig dat was. Ik zou die purser een ontzettend uitbrander hebben gegeven.
Precies dit! In oktober had ik dit ook, toen werd er bij het inchecken in Japan gemeld dat de WBC overboekt was. Met de vraag of er mensen waren die voor EUR150,- wilde vliegen met Airfrance via Haeneda (andere luchthaven). Niemand hapte uiteraard en alle passagiers konden gewoon plaatsnemen. De Purser gaf aan dat ze vergeten waren stoelen te reserveren voor "crew". Onzin natuurlijk maar ook hier zat de vlucht vol IPB'ers. Het lijkt wel een plaag inmiddels sinds er weer gevlogen kan worden na corona.
Enige wat je hier aan kunt doen is veel herrie trappen en klagen. En wat sportief zeg dat de purser het huisje "vergeet" uit te delen aan de "kinderachtige klant". Maar goed, met al die vrienden en familie in de WBC snap ik ook wel waarom men, volgens een FT draadje, inmiddels gestopt is met het serveren van champagne en Cava van maar liefst € 6,00 (!) per fles serveert in WBC.
Ik hou wel van goede mousserende wijn en dit is inderdaad een puntje bij KLM. Toen ze (lang geleden) nog champagne serveerden was deze ok (een beetje Moët-achtig, niet bijzonder) maar nu ze Cava schenken is hij niet lekker meer. Zo zonde want je hebt echt wel lekkere Cava's (en champagnes) die niet veel kosten maar gewoon goed zijn.
Krijg er echt de kriebels van wat ik hier lees. Ben benieuwd hoe ik hier mee om zou gaan als me dit zou overkomen. Zou hier achteraf zeker nog wel even een punt van maken bij KLM, als denk ik dat ze er weinig mee zullen doen. Heb altijd het idee dat IPB een typisch KLM dingetje is, of doen andere maatschappijen ook zo royaal voor familieleden?
Wat een heerlijk topic is dat ook op FT. Ik hou er zelf ook wel van om te zeiken op KLM, maar op FT kunnen ze er ook wat van hoor (overigens wel vaak terecht imo)
Laatste vlucht naar BON ook weer ipb'ers in de WBC, volgens mij de broer van de captain en zijn vrouw. Die hebben uiteindelijk meer in de cockpit gezeten dan op hun stoel. Bij het uitdelen van de huisjes kon mevrouw alle huisjes uit de beschikbare serie krijgen die ze nog niet had, om deze vervolgens nog een uur pontificaal op de stoelleuning te laten staan. Ik snap dat er bepaalde voordelen zijn voor KLM personeel, alleen de opzichtigheid waarmee de ipb'ers vaak gepamperd worden en soms ook het hautaine gedrag van de ipb'ers zelf is toch wel erg jammer. Druk die huisjes dan even in de galley in een tasje.
Lufthansa verbied upgrades voor het eigen personeel. Die geeft aan liever betalende passagiers te hebben. En dat leek mij eerst wat ver gaan maar vanuit een business point of view is dit wel de beste manier om dit te doen om excessen zoals hierboven omschreven te voorkomen. Zelf ben ik niet van het klagen, maar ik zie duidelijk verschil in ‘attitude’ van bemanning dat je het eigenlijk wel moet doen als iets onder de maat is. Bij 1 klacht over een purser gebeurd er niets, maar als een purser er meer krijgt dan sijpelt de boodschap wel door.
Even los van welke klasse zo’n ipb’er zit (met heel de familie). Wat zou het menselijk brein doen bij een noodsituatie. Ik vrees dat er dan ook mensen worden overgeslagen en anderen als eerste wordt gevraagd te evacueren. Heb het zelf al een tijd niet meer meegemaakt gelukkig. Maar me voorgenomen dit iedere keer te gaan aankaarten als het storend is. Als familie uitje is dan gaan ze maar naar Center Parcs of een vlucht later / eerder zodat die crew kan doen waar ze betaald voor worden.
Bijzonder! Blijkbaar valt het ineens op. Vorig weekend terug gevlogen uit Dubai en zaten verspreid over het toestel aardig wat IPB'ers. Nu heb ik er geen enkel probleem mee dat men een voordeeltje krijgt. Maar doe het wel discreet. Meerdere malen hoorde ik de crew overleggen waar de IPB'ers zaten. Er werd wijn uit de WBC gehaald om die te serveren. Aan het eind van de vlucht waren er goodiebags gemaakt en er werd gewoon vrolijk (en redelijk luid) in de economy cabine tegen een collega verkondigd dat ze deze nu aan de IPB'ers ging uitdelen. Meesten zullen niet weten wat een IPB'er is en zich er niet aan storen. Maar een frequent flyer weet dondersgoed wat het is en het zal een vaste vlieger ook het meeste steken dat er zo goed gezorgd wordt voor het eigen personeel en je vaste klant eigenlijk gewoon kan stikken, want ik vond de service eigenlijk gewoon heel slecht. Ik vind ook dat ze de zin aan het begin, Een speciaal welkom voor onze flying blue en skyteam elite members, wat mij betreft wel mogen overslaan. Een speciaal welkom is er alleen als je een IPB'er bent.