Ik vloog 2 weken geleden intercontinentaal met een iPhone 13 en die werd even op serienummer gecontroleerd, maar was gewoon in de EU (NL) gekocht dus geen probleem. Was mijn eerste controle ooit, het natuurlijk gewoon normaal om een telefoon en laptop bij je te hebben. Als je er 3 bij je hebt wordt het een ander verhaal denk ik.
Let behalve toetsenbord ook even op de oplader. Ik weet niet precies wat voor oplader er precies bij jouw model laptop zit (ja, USB-C, maar de andere kant
), als het gewoon zo'n verwisselbaar Apple opzetstukje is kun je nog een oude uit NL gebruiken zodra je terugkomt, maar als het een gegoten lader is dan word je niet vrolijk van steeds een verlooptstekker gebruiken.
Overigens geef je aan voor lange tijd naar Japan te gaan: als je je Macbook dan in NL koopt en meteen uitvoert, ben je niet BTW-plichtig in NL. Dat scheelt 21% op je nieuwprijs, stempeltje halen bij de douane op Schiphol en je krijgt de kosten terug. Dat kan voor veel retailers via een tussenpersoon zoals Global Blue of Vatfree.com (aanrader). En pro-tip is om bij bol.com te bestellen, die werken ook zonder tussenpersoon en dan krijg je je volledige BTW terug ipv dat er nog 30% kosten worden ingehouden bij de tussenpersoon.
Klik om te vergroten...