InsideFlyer Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Lionell, 23 mrt 2017.

  1. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    2.103
    Trofeepunten:
    358
    Het is inderdaad bij de aankomstgolven, zo'n 2x per dag bal, want ook in de middag tussen 15:00 en 16:00 uur kan het druk zijn, maar vooral in de ochtend is dit het geval omdat dan de meeste intercontinentale vluchten binnenkomen.
    Dat was een tijdje wat minder, maar dat is nu toch flink aan het toenemen.

    Omgekeerd kan het trouwens ook druk zijn, rond 09:00 van Schengen naar non-Schengen kan ook druk zijn.

    Het probleem is natuurlijk dat je de doorgangen niet helemaal op piekcapaciteit kan inrichten, althans, dat kan in theorie wel, maar de bezetting daarvoor heeft de KMAR niet. Ik heb daar niet zo lang geleden een mooi inkijkje in gehad wat de piekmomenten betekent, want het is niet alleen bij de airside doorgangen druk, ook bij de reguliere controle zowel aankomst als vertrek heb je capaciteit benodigd, en men schaalt wel op maar er zijn ook andere taken uit te voeren en er moet altijd eenheden beschikbaar zijn voor een crisis in welke vorm dan ook, welke er dan ook zeer zeker zijn maar onzichtbaar voor het publiek.
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  2. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.977
    Leuk Bevonden:
    3.421
    Trofeepunten:
    508
    Of ze zetten die automatische poortjes eens aan tijdens het spitsuur? Dan hoeft toch maar 1 kmar toezicht te houden op 8 poortjes?
     
    Urbanjazz en VinceG vinden dit leuk.
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    2.103
    Trofeepunten:
    358
    De automatische poortjes werken helaas niet helemaal perfect en kunnen daardoor ook een bottleneck vormen en dan is die 1 KMAR medewerker niet voldoende, en als het wel werkt ook dan is de snelheid ver van optimaal helaas.
    En nog belangrijker, deze poortjes werken dus niet alleen voor EU paspoorten maar ook van enkele buitenlandse paspoorthouders waar wel wat immigratievereisten nu van toepassing zijn.
    En daar merk je weinig van als Nederlandse paspoorthouder want de KMAR zal geen Nederlands paspoort kunnen weigeren en zal om die reden geen aanvullende documenten vragen.
     
  4. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    In het donker zie je ze natuurlijk pas op t laatste moment :p
     
  5. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    742
    Leuk Bevonden:
    1.580
    Trofeepunten:
    478
    beuse242, MichaelNight, KieWie en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. luukk

    luukk Newbie

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    8
    Ik vlieg morgen vanaf de M gate naar Berlijn, echter viel het mij op dat de meeste lounges van het priority pass programma niet toegankelijk zijn vanuit deze gate.
    Zijn er mensen die dit vaker hebben? Kan je niet gewoon vanuit de security naar de lounge lopen en zo verder naar de M gate lopen?
     
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.977
    Leuk Bevonden:
    3.421
    Trofeepunten:
    508
    De M-pier. Daar heb ik laatst een eerste bezoek aan gebracht, onbewust. Er stond weer eens een beste rij bij de SkyPriority security in vertrek 2 en ik vertrok vanaf F, dus eerst naar vertrek 3 gelopen. Zowel qua loopafstand, als qua functionerende roltrappen, als qua drukte beter. Daar zag ik een iets verdere securitycheck die gelijkvloers was, dus ik dacht wat trappen te besparen. Netjes door die controle gegaan met privium, pas de problème.

    De M-pier dus, naar later bleek. En vanuit daar kun je niet door naar BCDEFG. Ik meldde me direct bij personeel daar met de vraag hoe ik zo snel mogelijk naar F kon, en je mag kennelijk niet terug naar buiten langs de securityfilter, dus dat werd een enkeltje bagagehal, terug naar boven, terug naar vertrek 3, en door naar F.

    Moraal van het verhaal, als je met een low-cost airline vliegt vanaf M, kun je alleen via de bagagehal naar andere pieren toe.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
    ppt, VinceG, Urbanjazz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. luukk

    luukk Newbie

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    8
    Dank voor je reactie.
    Hier schrijf je dat je vanaf de M gate alleen via bagagehal naar andere gates kan, maar hoe zit het met de BCDEFGH gates naar de M pier? Anders zou ik toch gewoon door de security kunnen, naar de lounge kunnen gaan en vervolgens door kunnen lopen naar de M pier?
     
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.977
    Leuk Bevonden:
    3.421
    Trofeepunten:
    508
    Die route heb ik maar niet geprobeerd :) Al eens gegoogled? https://www.google.com/search?q=m-pier+schiphol&oq=m-pier+schiphol Als ik het intik krijg ik meteen allerlei berichten over "De M pier is de enige pier op Schiphol die niet verbonden is met de centrale vertrekhallen.".

    Had je er wel rekening mee gehouden dat als je geen Privium abonnement hebt, de poortjes ook niet opengaan als je in een andere zone probeert binnen te lopen?Je boarding pass voor een vertrek vanaf de M-pier geeft niet zomaar toegang tot B, C en D59+ (aangenomen dat je binnen Schengen vliegt, omdat M ook Schengen is) en sowieso geen toegang geeft tot EFG / H.
     
    luukk vindt dit leuk.
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    2.103
    Trofeepunten:
    358
    De M pier is hememaal afgescheiden van de rest, en dat komt omdat dit de low cost pier voor de Schengen vluchten is. De overige pieren zijn non-schengen pieren.
    Om die reden kan je wel als je van de H-pier vliegt (dat is het non-schengen gedeelte van de M piet) van alle faciliteiten gebruik maken.

    Er is geen mogelijkheid om van de andere pieren naar de m-pier te komen anders dan via de bagagehal en daarna security check.
     
    luukk vindt dit leuk.
  11. luukk

    luukk Newbie

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    8
    Waren ze deze pier toevallig niet aan het verbouwen?
    Want het lijkt me toch dat ze deze pier wel een keer gaan verbinden met de rest?
    Dit is namelijk toch ook voor Schiphol verre van handig?
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    2.103
    Trofeepunten:
    358
    Verbinden met de rest kan dus niet, daar is de locatie niet geschikt voor omdat het is omsloten door de non-schengen pieren.
    Om dezelfde reden zijn de H-pieren wel bereikbaar via de rest van Schiphol.

    Het valt trouwens te bezien of de m-pier gaat sluiten als de a-pieren klaar zijn, want op dit moment is alleen de D-pier geschikt voor het aandokken van vliegtuigen die binnenkomen als non-schengen en vertrekkem als non-schengen of vice versa.
    En luchtvaartmaatschappijen willen de toestellen op die manier inzetten, KLM en Easyjet doen dat nu al.
     
    luukk, Carel1 en Urbanjazz vinden dit leuk.
  13. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.821
    Leuk Bevonden:
    2.657
    Trofeepunten:
    428
    RickJansen vindt dit leuk.
  14. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    632
    Trofeepunten:
    348
    De H/M-pier is ook geschikt hiervoor, sterker nog die wordt hiervoor ook gebruikt. De gates zijn vanaf zowel de H als de M pier bereikbaar, het is alleen afhankelijk van welke kant van de deuren naar het trappenhuis ze openzetten. Het is dus mogelijk dat het toestel schengen aankomt en non-schengen vertrekt zoals op de D-pier
     
  15. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    2.103
    Trofeepunten:
    358
    Maar dat bedoelde ik dus ook, easyjet kan en doet de m en h pier op die manier gebruiken, bij de d pier doet klm dat.
    En de m-pier sluiten en zowel easyjet als klm in normale tijden gebruik laten maken van de d-pier gaat niet passen.

    Bij de a-pier wordt wel een schengen en non-schengen voorziening gemaakt maar ik weet niet of dat gelijkwaardig is aan de d-pier.
    Want non-schengen d-pier mag dan weer alleen non-schengen uit landen zijn die geen veiligheidscontrole nodig hebben, zoals UK en een handjevol niet Europese non-schengen landen, anders moeten de passagiers alsnog met de bus…
     
  16. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.143
    Leuk Bevonden:
    1.995
    Trofeepunten:
    273
    Nou lekker op weg naar Canada o_O Alles wat tegen kan zitten dat zit ook wel tegen.
    Allereerst verscheen mijn covid test resultaat maar niet in mijn mailbox gisteren. Vanochtend alsnog gekregen gelukkig, maar je slaapt toch weer niet lekker.
    Daarna 30 minuten vastgezeten in het Privium poortje bij vertrek 2. Vandeweek was de linker buiten gebruik, maar vandaag niet. De rechter was al in gebruik door iemand anders, dus besloot de linker te doen. Maar toen vielen beide poortjes uit. Wel een gassie van de KMAR erbij, maar die bleef maar zeggen dat het hun poortjes niet waren en dat er maar iemand van Privium bij moest komen. Ja daar heb je als "klant" niet veel aan. Misschien als een groepje KMAR medewerkers een goede troubleshoot cursus krijgen zodat ze weten wat ze moeten doen.
    Wat in ieder geval niet helpt is dat de een op de reset knop drukt op de computer en de ander tegelijkertijd met sleutels het systeem in override aan het zetten is.
    Was een welgemeend advies, maar de 2 jongens dachten daar anders over :D

    Heerlijk gezeten in de Pivium lounge. Wat een oase van rust zo in het weekend.
    Nu in Lounge 52 en wat een gekkenhuis hier. de weinige vrije tafeltjes zijn vies met gebruikte servies en de rest is vol.
    Een merkbaar verschil tussen de 2 lounges is ook de luchtbehandeling. In de privium lounge is het lekker koel en fris. Lounge 52 is warm en sweaty. :(

    Wel bijzonder ook wel dat om 10:30 in lounge 52 bijna geen ontbijtproducten te krijgen zijn. Geen omeletje of scrambled eggs. Dus maar pasta met koude aardappelen........Overigens wel alles vegetarisch wat er te krijgen viel. Dus hebben ze dit al doorgevoerd in de lounge? :confused:
     
    Carel1, ppt, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    2.103
    Trofeepunten:
    358
    Er waren gisteren broodjes met ham te verkrijgen, maar druk was het inderdaad, nu was ik er net wat vroeger zodat ik geen probleem had om een plek te verkrijgen maar toen ik er om 08.55 uitliep dacht ik wel van de transfer passagiers leggen KLM geen windeieren.
     
    VinceG vindt dit leuk.
  18. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.143
    Leuk Bevonden:
    1.995
    Trofeepunten:
    273
    Uur vertraging en beide koffers (waaronder mijn apparatuur) niet meegekomen op de vlucht. Net als 450 andere bagagestukken.
    Geen idee wat KLM aan het doen is, maar het is een zootje.

    Heb een goed gesprek gehad met de purser hoe ver mijn vertrouwen en het gebrek aan service bij KLM inmiddels is gedaald.
     
  19. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Naar aanleiding van een discussie in een ander draadje heb ik een vraag. Hoe lang blijft je koffer op de band rondjes draaien voordat ze hem weghalen? Dus stel je blijft nog een paar uur na uitstappen in de terminal rondhangen kan dat zonder gevolgen voor je koffer?
     
  20. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.216
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Ik zou niet weten hoe lang een koffer blijft rondtollen maar ze zullen hem zeker niet terug sturen naar je herkomstbestemming lijkt me..
     
    MollyMoon vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina