Wat is jullie mening over het gedrag van IPB'ers bij KLM? Ik doel vooral op het opzichtig upgraden als de deuren dicht zijn.
Het is nu toch verboden om jezelf kenbaar te maken als KLM-personeel aan boord om upgrades te scoren? Ik heb er geen andere mening over dan dat ik het een aardig schouwspel vind. Ik zie het vaak op lange vluchten in economy comfort gebeuren. Doosje bonbons of pakken stroopwafels worden uit de tas gehaald en naar de galley gebracht. Courtesy chat met de purser. Drie minuten later wordt de handbagage weer uit het rek gehaald en verdwijnen ze met handbagage en al naar voren / boven. Waar ik wel een mening over heb, is de keuze die KLM als bedrijf hierin maakt. De houding van andere maatschappijen zoals de grote Amerikaanse vind ik als klant prettiger: klanten boven IPB'ers. Dat is bij KLM totaal niet zo natuurlijk.
Keiharde minachting van de klant. Kan er niks anders over zeggen. Personeel boven de klant. Wat dat betreft passen de culturen van Air France en KLM perfect bij elkaar.
Het is geen beleid om personeel voor te laten ten opzichte van klanten, maar beleid om klanten geen gratis upgrades te geven. BC moet verkocht worden. Behalve als het KLM zelf goed uitkomt natuurlijk. Een ipb-er die zeker van zijn stoel wil zijn en een ipb ticket koopt, is verplicht eco te vliegen. Daar komt de doos bonbons om de hoek. Ipb-er die afwacht of er plek is, kan wel de overgebleven BC stoel krijgen.
Dus is het wel beleid. Want het beleid is dat klanten geen upgrades krijgen en het beleid is niet dat klanten én personeel geen upgrades krijgen. Dat blijft een strategische keuze.
Niet helemaal de situatie waar Flying Dutchman87 mee opent, maar toch bijna gelijksoortig: Ik heb het hele schouwspel ook een keer vlak voor mijn neus mogen meemaken. Even voor instappen begint wordt meneer X omgeroepen door de gate agent en gaat naar voren en meldt zich aan de balie. Even later, wanneer ik al zit in rij 21 aan de deur (B744), komt meneer X binnen, stelt zich voor aan de purser met "X, collega", en dendert door naar boven. ZIt je dan met je 12 jaar elite+ status in een eco stoeltje. Op zijn minst storend, deze praktijken.
Het probleem zit natuurlijk in het feit dat het net niet discreet genoeg gebeurd. Dit soort praktijken vinden voorin het vliegtuig plaats, waar natuurlijk ook een groot deel van de elite+ leden zitten die genoeg vliegen om dit soort zaken door te hebben. Een purser heeft wel enige vrijheid, zeker bij Europese vluchten, om een upgrade aan te bieden aan een frequent flyer, maar het beleid bij KLM is vooral om dit niet gratis te doen om te voorkomen dat de elite+ leden dit als een recht zien waardoor de noodzaak voor een upgrade minder wordt. Je maakt normaliter alleen kans bij Operationele Upgrades, en het moet worden gezegd, die krijg je over een jaar toch wel een aantal keer als je vooral korte afstanden vliegt. Het beleid bij KLM is overigens dat betalende passagiers voor IPB gaan, al kan je als IPB tegenwoordig, als je genoeg jaren hebt, ook IPB met een gegarandeerde zitplaats boeken. Juist die groep zal ook de connecties hebben om aan boord een upgrade te verkrijgen.
Zolang het geen operationele upgrades zijn, begrijp ik hen volkomen dat ze eerst het personeel een BC stoel geven als die vrij is
Vraagje over Alaska Miles: hoe lang duurt het normaal gesproken voordat deze gepost worden? Ik vloog op 19 en 23 juli met BA maar tot op heden niets gezien. Van mijn AA vlucht op 20 juli ontving ik de Avios binnen een paar dagen
Boardingpass even opsturen - staat meestal binnen 24u in je account, en ze maken regelmatig een 'foutje' in je voordeel...
Zou het helpen als ik met mijn platinum status ook een doosje bonbons of pakje stroopwafels aanbied? Ik vind het maar een rare vertoning. Dan liever Delta waar alle lege premium stoelen worden gevuld met frequent flyers. Zo kweek je loyalty.
Bij Delta is het ook alleen maar op vluchten in de VS, intercontinentaal doet Delta ook niet aan upgrades voor elites als er beschikbare stoelen zijn.
Voor mij is de keuze voor vluchten tussen NL en VS ook simpel, zeker als ik samen met anderen zonder status reis: KLM: Loungetoegang + 1. Gratis bagage voor jezelf, medereizigers betalen 120 euro extra voor koffer. Gratis eco comfort stoel voor jezelf, medereiziger betaalt +/- 280 euro extra óf je zit uit elkaar óf je downgrade jezelf naast die middelstoel in het rijtje van 4 waar je medepassagier zit. Want een stoel aan het raam of gangpad selecteren kost ook 2x20 euro voor die persoon. Skypriority alleen voor jezelf, ook lekker awkward. Delta: Loungetoegang + 1. Gratis bagage voor jezelf + max 7 extra personen in je boeking. Gratis preferred stoelen (vgl. met eco comfort) voor jezelf + max 7 extra personen in je boeking Upgradelijst voor comfort + (aparte cabine met premium drankjes, amenity kit etc). In mijn geval 8 van de 10x geupgrade, inclusief medereiziger zonder status! Skypriority voor jezelf + 7 personen in je boeking. Enorme besparing dus als je met non-status pax reist, én geen gedoe met KLM'ers in vrije tijd die bonbons rondslingeren en de vrije stoelen innemen. Als het al gebeurt, zie je het vanuit je achteruitkijkspiegel omdat je zelf ook al voorin zit. En Bluebiz, miles en XP krijg je natuurlijk ook gewoon bij Delta.
Ehm lopend van Düsseldorf naar Keulen? Volgens Accor moet het kunnen. Misschien iets voor @Lionell maar mij niet gezien
Het is trouwens heel normaal voor de collega’s om wat voor elkaar mee te nemen tijdens een IPB vlucht.
Niet heel normaal, want gewoon verboden omdat KLM ook wel zag dat zich voor de ogen van passagiers vreemde taferelen voordeden. Overigens hebben de vakbonden hier wel tegen geprotesteerd. Het zou wat zijn als KLM’ers ineens economy zouden moeten reizen zeg. https://www.vkp-belang.nl/inhoud/uploads/Brief-aan-KLM-betreft-aanscherping-IPB-regeling-3.pdf
Ik krijg altijd de kriebels van dit soort brieven. De praktijk is natuurlijk dat het gaat om in de BC te komen i.p.v. betalende en of premium membership, het heeft helemaal niets met de vliegveiligheid te maken. Ik heb dit soort praktijken ook al meerdere keren meegemaakt. Als FF word je gewoon voor L** gezet.
Heel deze discussie lijkt erover te gaan dat mensen jaloers zijn als iemand anders een voordeel krijgt. Voor mij is het geen probleem als iemand anders een voordeel krijgt en ik gewoon hetgeen waarvoor ik betaald heb.