Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    G is een kortingstarief en X is gewoon het gangbare tarief als je enige tijd van tevoren boekt. De standaardprijs dus: met restricties, zonder reductie.

2. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    28
    Upgraden kan vaak alleen pas last minute, ze willen natuurlijk eerst kijken of ze de Business class op de normale manier volgeboekt krijgen omdat het gewoon veel meer oplevert. Curaçao is een geliefde bestemming net als de andere Caribische eilanden.
    Er is dus best een kans dat er helemaal geen Business class ticket beschikbaar is.

Overigens grappig dat de meeste hier vaak liever met de nachtvlucht Business willen vliegen, ik zou het juist liever met de dagvlucht willen.
    Meer service aan boord is mijn ervaring, maar dat komt ook omdat ik toch niet kan slapen in een vliegtuig

michiel1 vindt dit leuk.
  3. Mayanja

Mayanja Newbie

Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Je hebt voor de terugreis beschikbaarheid nodig in de O boekingsklasse, dat is de klasse die wordt gebruikt voor upgrades in advance in WBC. Als je platinum bent mag je ook nog Z gebruiken. Als je KLM belt en vraagt of er beschikbaarheid is in O (en Z als je platinum bent) dan zouden ze moeten weten wat je bedoelt.

Je kan dit niet direct zelf zien, maar wat ik wel heb gemerkt is dat als de normale light business class tarieven niet beschikbaar zijn, er vaak ook geen O of Z meer is.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  4. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Zijn er vaste tarieven in miles voor deze upgrades gebaseerd op je geboekte fare class, of zijn de prijzen net als bij OLCI dynamisch (en soms astronomisch hoog)?

5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.296
    Trofeepunten:
    408
    Ik kies bewust alleen voor business voor nachtvluchten, want dat heeft voor mij echt een meerwaarde door toch wel daadwerkelijk uitgerust aankomen.
    Natuurlijk je slaapt niet zoals thuis of in een hotelbed, maar je kan wel degelijk in ieder geval even echt liggen.

Juist een dagvlucht, die duurt dan ook in mijn geval 12 uur, en ja de stoel is beter, scherm groter, eten beter, het blijft nog steeds een lange zit, dan zit economy premium of comfort (met een lege stoel naast je) eigenlijk net zo goed.

FlyingFonz en DuckDuck vinden dit leuk.
  6. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    28
    Dat is inderdaad een keuze, persoonlijk vind ik service ook wel iets hebben.
    Het is wel fijn om met een nachtvlucht even te liggen en mensen die echt kunnen slapen is het helemaal ideaal.

Hoe kun je trouwens je boekingsklasse zien bij KLM? kun je dit al zien bij het boeken? Nooit op gelet namelijk...

7. Mayanja

Mayanja Newbie

Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Het hangt af van het originele ticket dat je koopt, uit premium naar business kost over het algemeen minder dan uit economy en dan heeft de originele boekingsklasse ook nog invloed. Ook is O goedkoper dan Z. Verder staan ze wel enigszins vast is mijn ervaring.

Als je wat langer vooruit boekt kan je echt goede deals scoren - bv 22K AMS-NBO vanuit premium, maar vaker rond de 35K. Dat is de beste value for money van mijlen.

hellolaurent vindt dit leuk.
  8. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Thanks voor de reactie. Ik boek meestal last minute, vaak als de OLCI al open is, dus kom ik deze offers bijna nooit tegen. Ik herinner me wel dat ik 1x voor OLCI probeerde online een upgrade te regelen, toen was het 800k miles voor Y->J... Zal het volgende keer via de PSL proberen en om O en Z vragen, misschien gaat het dan lukken.

9. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.296
    Trofeepunten:
    408
    je kan het bij het boeken zien, wel pas op een later moment in de boeking, je selecteert de vluchten die je wilt hebben.

Als je die dan hebt kan je bij 'Bekijk reisgegevens en ticketvoorwaarden' deze gegevens zien.
    U kunt dit ticket niet wijzigen en geen terugbetaling aanvragen.
    Tarief basiscode: GYQ02ALA

De eerste letter is de boekingsklasse. De voorwaarden kunnen wel verschillend zijn naar gelang het tarief dat je selecteert.

U kunt dit ticket wijzigen, maar geen terugbetaling aanvragen. Dit tarief is alleen geldig als u reist zoals geboekt: in de juiste volgorde en op de juiste data.
    Tarief basiscode: GYQ02BSA

of

U kunt dit ticket wijzigen en terugbetaling aanvragen. Dit tarief is alleen geldig als u reist zoals geboekt: in de juiste volgorde en op de juiste data.
    Tarief basiscode: GYQ02FFA

Dan1, NLAviation en Ruut vinden dit leuk.
  10. petercs

petercs Blue Tier

Leuk Bevonden:
    280
    Trofeepunten:
    63
    forum -> hulp met boeken -> MASTER THREAD: STEL HIER AL JE VRAGEN IVM HULP MET BOEKEN VAN AWARD TICKETS

Meestal werkt het telefonisch, maar niet online

succes!

11. PieterMaurits

PieterMaurits Blue Tier

Leuk Bevonden:
    178
    Trofeepunten:
    43
    Dank! En excuus voor het verkeerd plaatsen..

12. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    163
    Trofeepunten:
    43
    Ik dacht dat er geen onderscheid was?! Screenshot 2026-01-15 at 16.53.36.png

13. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.296
    Trofeepunten:
    408
    Maar dan zou dit een positieve aanpassing zijn dat je niet 1 maar je hele reisgezelschap mee naar de lounge nemen.
    Gelukkig heb ik er nu als ulti geen last van maar als mijn ouders mee zijn en ik zou er maar 1 mogen kiezen in de toekomst is ook zo wat, maar als pfl dat ook mag zou het mooi zijn.

rickbeerendonk vindt dit leuk.
  14. Deman23

Deman23 Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Ik lees op het Facebook forum van Platinum members dat ze bij Air France in combinatie met een Amex het goedkoopste Flying blue extra abbonement gratis krijgen. Nou zijn de voordelen minimaal maar ben benieuwd of KLM volgt.

15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    879
    Trofeepunten:
    143
    Als dit ter compensatie is van het snijden in aantal
    XP en de variabele XP’s die ie nu krijgt op basis van spend, dan vind ik dat geen goede deal.

hellolaurent vindt dit leuk.
  16. PieterMaurits

PieterMaurits Blue Tier

Leuk Bevonden:
    178
    Trofeepunten:
    43
    Heb ik ergens iets gemist? Sinds wanneer is het daadwerkelijk ingevoerd dat je XP krijgt op basis van spend?

17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    879
    Trofeepunten:
    143
    Excuus, ik las Air France en dacht dat je Frankrijk bedoelde. Daar is dit aan de hand: https://loyaltylobby.com/2025/10/22...ex-cards-benefit-fee-changes-january-15-2026/

Dat subcribe for Miles gratis zou worden voor Amex kaarthouders ben ik nog nergens tegengekomen. Air France heeft ook helemaal geen eigen Amex credit card?

18. Deman23

Deman23 Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben lid van een Facebook groep “flying blue Platinum for life” ( wat in feite een verkapte air France groep is aangezien 99% in het Frans gepost wordt). Daar werd het diverse keren gepost.

19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    879
    Trofeepunten:
    143
    Dus het gaat over de Franse Air France-KLM American Express Card?

https://www.americanexpress.com/fr-fr/carte-de-paiement/types-cartes/cartes-air-france-klm-amex/

De facto dezelfde kaart als de Flying Blue Amex kaarten die wij in Nederland hebben, maar in Frankrijk wordt deze kaart niet als Flying Blue kaart vermarkt.

Even wat onderzoek gedaan, omdat ik je initiële post helaas verwarrend vond en je wat dingen opschreef die feitelijk onjuist zijn. Zowel KLM als Air France hebben geen aparte credit cards. Het gaat om de co-branded Air France-KLM American Express kaart en daarin heeft Flying Blue een belangrijke rol, omdat het over Flying Blue benefits op group level gaat.

Ben Lipsey zelf bevestigt inderdaad dat Flying Blue Extra Essential bundel bij France co-branded Air-France KLM kaarten gratis is:

https://www.flyertalk.com/forum/air...lating-french-co-branded-fb-amex-card-41.html

Dit zou vanaf 15 januari 2026 moeten zijn ingegaan.

Zie ook dit artikel op Loyalty Lobby:

https://loyaltylobby.com/2025/11/05...-blue-extra-essential-e379-extra-e699-launch/

Als deze benefit ook in Nederland in zou gaan, dan heeft KLM daar geen enkele aandeel in. Vergeet niet dat de Franse Air-France-KLM kaarten een significante devaluatie hebben gekregen (mijn initiële punt). En dat dit benefit voor de Franse kaarthouders dus een doekje voor het bloeden is.

Ruut en hellolaurent vinden dit leuk.
  20. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    28
    Hoe is de beenruimte bij Delta in economy class op long-haul vluchten? ik ben zelf 1.95 lang en heb eerlijk gezegd nog nooit met Delta gevlogen (ik schaam me) bij KLM boek ik altijd EC maar Delta heeft die klasse helaas niet. Alleen Comfort+ maar dat is dus niet bij te boeken als je bij KLM boekt, behalve als je Premium comfort klasse boekt voor je hele retour reis (2500 p.p. Duurder!)
    Het betreft een vlucht vanaf Brussel > Amsterdam (KLM) > Atlanta (Delta)> Fort Lauderdale (Delta).

Laatst bewerkt: 20 jan 2026

Deel Deze Pagina