Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    196
    Trofeepunten:
    43
    Transavia nu ook met voordelen voor Flying Blue Platinum en Ultimate leden. Voor nu alleen nog voor vluchten van en naar Paris Orly. Komt blijkbaar zelfs een Transavia Lounge op Orly! Bron: OMAAT

2. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.299
    Trofeepunten:
    408
    Inderdaad interessante ontwikkeling. Want een low cost airline moet het hebben van de extra inkomsten uit alles, dus daar past dit niet helemaal bij.

Maar de devil zit in de details, wat er gaat gebeuren, staat ook in het artikel dat Air France vanaf Paris Orly stopt met het vliegen naar Marseille, Nice en Toulouse en dat je vanaf die bestemmingen in de partner lounge mag, en de huidige Air France lounge in Paris Orly, ik heb daar wel een idee mee wat er gaat gebeuren.
    De huidige Air France slots worden ook 'verkocht' aan Transavia.

Dus in Amsterdam zie ik dit niet zo heel snel gebeuren.

3. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.326
    Trofeepunten:
    248
    AF moet stoppen met "korte" vluchten, dus past precies in de strategie.

William en Ruut vinden dit leuk.
  4. William

William Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    23
    Trofeepunten:
    63
    Nu al 3x KLM vluchten erg goede service KLM op mijn vluchten.

Laatst bewerkt: 7 feb 2026
  5. William

William Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    23
    Trofeepunten:
    63
    Andere Sky team partner Vietnam airways binnenkort op Schiphol. Die bieden goedkopere vluchten aan naar Bangkok. Kan dit omzeilen dure prijs KLM en via Brussel met KLM te vliegen en omzeil extreem dure tickets Schiphol voor directe vlucht met KLM. Schiphol security en paspoort controle zeer slecht en omzeil dit die lange rij en zelf scan EU paspoort defect al meerdere vluchten Bangkok dit jaar en ga wel naar hal 3 en direct door zelfscan. Ook security priority KLM lange rij en scan defect bij security. Schiphol wordt slechter en slechter en vreselijk duurdere prijzen vragen. Loopbanden continu defect als ik op Schiphol ben.

Laatst bewerkt: 8 feb 2026
    bernard vindt dit leuk.
  6. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    468
    Trofeepunten:
    63
    De komst van Vietnam Airways is ook goed nieuws voor award vluchten richting Azie. Zie nu veel beschikbaarheid, ook voor doorverbindingen naar China.

jvad vindt dit leuk.
  7. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.236
    Trofeepunten:
    223
    Stel ik wil een retour boeken waarvan alleen de terugvlucht met miles.

Dat krijg ik online niet voor elkaar, daar is het of "gewoon" of boeken met miles.

Iemand een idee hoe ik dit het meest kosten efficiënt kan regelen zonder dat ik 2 enkele reizen boek?

8. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Als je dit bij AF/KLM wil doen is dit voor zover ik weet best ingewikkeld. Ik kies zelf dan toch altijd voor enkele reizen, maar alleen als beide met miles zijn. Bij vluchten van AF en KLM betaal je voor een enkele reis in euro's al snel bijna evenveel als voor een retourtje. Bij het boeken met miles is er geen voordeel bij het boeken van een retour t.o.v. een enkele reis.

9. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.236
    Trofeepunten:
    223
    Ja dat dus.

Ik wil namelijk de heenreis in economy gewoon betalen en de terugreis in business betalen met miles...

10. Hahn

Hahn Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Waarom boek je geen economy retour en daarna upgrade je de terugreis met miles? Scheelt je ook nog eens de belastingen ten opzichte van business awardticket met miles boeken, want de heb je al betaald bij je economy retour, en hoef je niet nog eens te betalen bij de upgrade.

11. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.236
    Trofeepunten:
    223
    Ik zat te denken aan AMS-SJO die is deze maand in de aanbieding voor 63.5000 miles enkele reis.

Het is goed mogelijk als ik dit in economy boek en de terugreis upgrade deze of meer kost of niet beschikbaar is.

Samm vindt dit leuk.
  12. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.978
    Trofeepunten:
    428
    Ik zit al een maand op SJO-AMS te wachten tot daar een mooie miles prijs van langs komt. De heenreis heb ik al via Aeromexico geboekt.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  13. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.236
    Trofeepunten:
    223
    Dat is ook een idee, Aeromexico.
    Wat vind jij een "mooie" miles prijs voor de terugreis?

14. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.978
    Trofeepunten:
    428
    Het is een nachtvlucht van 10 uur dus die wil ik wel uitzitten in economy, deze zijn er rond de 30.000 te vinden, vind ik wel een mooie prijs. Moet alleen nog wel even op mijn data langskomen voor die prijs ;)

Ruut vindt dit leuk.
  15. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    163
    Trofeepunten:
    43
    In basic fare (onder light fare) is alleen een tas onder de stoel voor je toegestaan. FB Gold en hoger hebben nog wel recht op normale handbagage. Wie gaat dit controleren? Een FB Silver in groep 3, krijgt die een speciale melding bij het boarden zodat ze dit kunnen zien?

Ik zag ook dat een Basic Fare 2 i.p.v. 5 XP gaat opleveren.

Tabel is nog niet helemaal up-to-date, want FB Explorer heeft stoel selectie tijdens inchecken behalve in light fare (maar dus weer wel in basic fare daaronder)

Bijgevoegde bestanden:

16. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.236
    Trofeepunten:
    223
    Omdat ik in economy echt geen oog dicht doe wil ik juist m'n nachtvlucht terug in business.
    Die kost nu 63.750 en dat vind ik best ok.

Alleen het vinden van een voordelige heenvlucht in economy is best een dingetje.
    De gok wagen op een schappelijke upgrade als platinum zie ik niet zitten. Slechte ervaring mee.

17. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.236
    Trofeepunten:
    223
    Lijkt me bij de gate inderdaad niet te handhaven dit...

18. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    28
    'Best oke' lijkt me een understatement want je hebt de laagste prijs van 85k welke nu ook nog eens toevallig in de aanbieding is -25% wat niet vaak gebeurt in business op deze route ;)

FlyingFonz vindt dit leuk.
  19. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.299
    Trofeepunten:
    408
    Een silver member die in boarding groep 3 zit zal er inderdaad mogelijk mee wegkomen omdat dan niet echt naar bagage wordt gekeken, zeker bij vertrek op Schiphol waar ze bij vluchten binnen Europa iedereen zelf laten scannen bij het boarden en bij KLM eigenlijk nooit naar je ID of Paspoort vragen.
    Op een outstation gaat men daar wel anders mee om, en kan men een andere instructie hebben, en kan er bijvoorbeeld op de boarding pass worden aangegeven no bag, en dat is iets waar men dan op kan zoeken.

Het doel is naast geld binnenharken natuurlijk ook om op deze manier het aantal stuks bagage naar beneden bij te stellen, want het gros van de basic fares zal in boarding groep 5 terecht komen, waar wel degelijk geldt dat men je bagage moet inleveren als het een volle vlucht is, en dan is het wel ook gelijk het moment om te controleren of je die grote hutkoffer wel mag meenemen.

Ruut vindt dit leuk.
  20. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.236
    Trofeepunten:
    223
    Best oke ja.

Ik heb duurdere routes gevlogen en een betere upgrade in advance gekregen zonder de tax kosten die je betaalt bij een reward ticket.

Deel Deze Pagina