Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.416
    Trofeepunten:
    583
    Ja, je wordt onvrijwillig omgeboekt. Ik heb vaak meegemaakt dat ik een overstap had maar ik uiteindelijk op een directe vlucht ben gezet. Het kan zijn dat je achter die extra XP moet gaan.

Nee. Je boekt vrijwillig om en dus zijn de XP's in de nieuwe boeking van kracht.

Succes met je run!

Max2000 vindt dit leuk.
  2. Max2000

Max2000 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    384
    Trofeepunten:
    63
    Dank! Ik ben inmiddels omgeboekt naar directe vlucht naar Helsinki met KLM (zag gelukkig net nog de mail voordat ik ging slapen). Enige vervelende is wel dat ik in economy ben gezet en niet in business. Heb ook niet de chillste stoel en moet ook wel echt wat werk verrichten. Heb ik nu wel nog loungetoegang en dergelijke? en zou ik bijvoorbeeld kosten voor een betere stoel kunnen claimen bij SAS?

Kon nu met mijn SAS boekingscode in de klm wel boekingsgegevens zien. Staat gelukkig wel bij 90 xp.

Laatst bewerkt: 4 jan 2026
  3. Deman23

Deman23 Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Vergoeding vragen voor de downgrade. Loungetoegang zou te regelen moeten zijn denk ik al moet je vermoedelijk langs de Balie van SAS of KLM. Vermoedelijk staan daar nu lange rijen.

Max2000 vindt dit leuk.
  4. Max2000

Max2000 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    384
    Trofeepunten:
    63
    Dankje, ik heb mijn originele boardingpas nog, dus wellicht valt daar iets mee te regelen. Wordt veel bellen met de klantenservice haha en ik ga denk ik gwn een betere stoel kopen en die ook claimen.

5. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Dat is wel vervelend, net unieke pech zo...

Hier inmiddels via het formulier voor missing miles met SAS PNR en ticketnummer de XP van mijn run geclaimd. Binnen een paar uur 15XP per leg erbij, dat was wel opvallend.

Deze werden niet binnen 2 weken automatisch toegekend bij mij, terwijl het FB nummer wel ingevuld was en de boekingsklasses ervoor in aanmerking kwamen. Misschien was het later alsnog gebeurd, maar ik was ongeduldig.

Dus maak inderdaad overal screenshots en foto's van zou ik zeggen, maar dat is hier gesneden koek gok ik.

Max2000 vindt dit leuk.
  6. Max2000

Max2000 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    384
    Trofeepunten:
    63
    In de boekinginfo zag ik wel de 90 xp staan dus lijkt gekoppeld, maar heb inderdaad van alles screenshots. Verder had ik bij de balie bij de klm kantine gezegd dat ik gedowngrade was en of ik wel naar binnen kon en liet mijn originele boardingpass zien en was geen probleem (terwijl SAS aan de telefoon nog zei dat ik niet naar binnen zou kunnen). Uiteindelijk was de middenstoel leeg in eco comf, dus de downgrade maakte eigenlijk helemaal niet uit. Uiteindelijk 4,5 uur aan de gate gestaan en nog een uur in de rij gestaan voor deicing. Al met al eigenlijk prima dus, wel fijn een directe vlucht. Morgen maar wel drie vluchten klaren.

7. Max2000

Max2000 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    384
    Trofeepunten:
    63
    Wordt (waarschijnlijk) toch even bellen, is nu alleen 5 xp bijgeschreven voor de KLM vlucht (en niet 45 xp voor de originele vluchten) maar even kijken wat er morgen staat als alles is gevlogen.

UPDATE: Toch maar even gebeld en was gelijk geregeld.

Laatst bewerkt: 6 jan 2026
    lloydje33 en finsdeflyer vinden dit leuk.
  8. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    28
    Momenteel heb ik 116XP, ik heb dus nog 64XP nodig om mijn FB gold status te behouden, ik wil de status graag behouden maar ik heb het afgelopen jaar gewoon te weinig vliegreizen uitgevoerd.
    Daarom wil ik graag voor 30 april a.s. nog een ''pretvlucht'' (zo noem ik het zelf altijd) uitvoeren om zo de resterende XP te sparen.

Ik heb zelf wat opties gezien voor binnen Europa (Business) met 1 overstap voor +/- € 650,00 maar misschien hebben jullie ook nog leuke routes waarmee veel XP te verdienen is? mag ook buiten Europa zijn maar dan wordt het al snel een heel stuk duurder.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  9. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.234
    Trofeepunten:
    223
    Hoe zat dat nu ook alweer?

Binnen 24 uur kun je je gekochte ticket bij KLM annuleren. Geldt dat nog steeds als ik de boarding pass al in m'n app heb staan?

10. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.296
    Trofeepunten:
    408
    Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, want je kan als je een boarding pass hebt het ticket ook wijzigen, wel moeten ze je dan 'onboarden' voordat ze wijzigingen gaan doen.
    Dus de 24 uursregel zou dan ook op deze manier moeten werken.

Ik kan mij wel voorstellen dat er een uitzondering is als de vlucht al vertrokken is maar jij hebt deze niet gehaald, dan val je misschien ook wel binnen de 24 uur maar wordt je behandeld als no show.

Ruut vindt dit leuk.
  11. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    421
    Trofeepunten:
    63
    Ik zou gewoon een weekendtrip naar een leuke stad plannen. Met een overstap in CDG (heen en terug) krijg je 60 XP in business. De paar extra XP die je dan nog nodig hebt kan je met SAF aankopen (zo'n 10 euro per XP).

FlyingFonz en Ruut vinden dit leuk.
  12. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.234
    Trofeepunten:
    223
    Thanks Ozzy, ik weet voldoende;)

13. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Met SAS heb ik AMS-CPH-ARN-HEL (enkele reis) gedaan. Retour voor iets boven de 600 euro beschikbaar. Dan heb je voor ca. 700 euro (afhankelijk van je hotelkosten en inbound route) 75 of 90XP.

Natuurlijk altijd checken of dat het geld en de moeite waard is. Er een (solo)tripje van maken kan natuurlijk ook, maar mijn vrouw zou dan niet apart een goedkopere vlucht willen nemen dus dat wordt ineens dubbel zo duur.

Mocht je nog geen FB Platinum AMEX hebben dan zou je die aan kunnen vragen (er is ook een upgrade-actie voor bestaande kaarthouders nu).

14. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    28
    Klopt dat is een optie, maar heel vaak is heenreis wel makkelijk met overstap maar is de terugreis vaak toch een directe vlucht. dan is een overstap op CDG vaak heel veel duurder.

Krijg je nu bij SAS altijd evenveel XP als bij KLM/AirFrance? op de FB site staat dat het afhankelijk is van je boekingsklasse.
    De boekingsklasse vinden in het boekingsproces vind ik sowieso altijd al een uitdaging. Maar ik begrijp dat jij dus wel de volledige XP ontvangen heb? Route lijkt me wel leuk een keer te doen.
    Solo trip wordt het sowieso :) of er zijn hier meer vliegfreaks die er een InsideFlyer weekend van willen maken ;)

finsdeflyer vindt dit leuk.
  15. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Is dat dikgedrukte zo ja? Ik kon het niet terugvinden.

Business = business bij SAS qua XP, voor zover ik weet. SAS biedt echter ook domestic legs aan en dan is het een premium eco-product (4XP). De miles verschillen idd wél per boekingsklasse.

Maar zolang je boekingsklasse in aanmerking komt voor miles krijg je volgens mij gewoon altijd de vaste hoeveelheid XP. Zie bijv. één van de legs in de bijlage. (ARN-HEL zag SAS om de één of andere reden als inbound, maar gaf ook 15XP).

Het zou me overigens niet verbazen als ze hier nog een uitzondering op gaan verzinnen, net zoals bij Air Europa.

Bijgevoegde bestanden:

16. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    28
    Ik had het bij Flying Blue even nagevraagd via de livechat met betrekking tot XP points op SAS vluchten, zei geven inderdaad hetzelfde aan.
    Maar ik moet zeggen dat het mij nogal verbaasd wat ze zeiden in het algemeen namelijk het volgende;

The booking class and the airline do not affect the number of XPs earned.
    The amount of XPs remain the same for all our partners.

Volgens mij is dat niet helemaal waar, bij Air Europa krijg je niet altijd XP en volgens mij ook niet bij diverse andere airlines.

Miles heb ik persoonlijk minder mee, ik heb er inmiddels ruim 148000 miles, wellicht maar is een keer gebruiken op een vlucht of upgrade indien mogelijk.

17. Hahn

Hahn Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Vraagje waar ik zo niet uit kom met online, en helaas ook niet met de eerste twee dames van de Flying Blue telefonische hulp:

Ik wil een weekje naar Curacao, deels werk, deels prive. Nu zie ik dat er prima business reward tickets zijn voor de terugvlucht (CUR-AMS). Die wil ik dan ook graag op punten boeken. Alleen is een enkele reis economy heen (AMS-CUR) dubbel zo duur als dat ik een retourtje economy zou boeken. Graag zou ik dan dus een retourtje (AMS-CUR, CUR-AMS) economy boeken, en de vlucht (CUR-AMS) willen upgraden op punten.

Online kan ik echter niet zien of er beschikbaarheid is. En ook telefonisch lijken we ze niet te snappen. Hebben jullie enig idee of ik kan zien of en hoe ik kan checken of er upgrade mogelijkheden (met punten) zijn?

18. NisshinMaru

NisshinMaru Blue Tier

Leuk Bevonden:
    174
    Trofeepunten:
    43
    Hoi Hahn, ik vertrek toevallig morgen weer naar CUR. Wat ik altijd doe ik een economy ticket boeken en dan met miles upgraden de terugweg mede omdat het een nachtvlucht is. Economy was nu EUR 600,- en upgraden naar WBC terug was 50K miles. Heen gewoon economy want het is een dagvlucht. Dat vind ik echt zonde. Dus ik zou een retour eco boeken en dan bellen met KLM voor award upgrades. Succes, laat even weten of het is gelukt.

19. Hahn

Hahn Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Precies dit wilde ik ook doen. Maar als ik de Flying Blue lijn bel dan kunnen ze nog niet zien of er beschikbaarheid is om te upgraden. Ook niet toen ik even snel een boeking had gemaakt (die ik inmiddels weer geannuleerd heb). Komt die mogelijkheid om met Miles te upgraden dan pas kort voor vertrek beschikbaar?

Als ik economy retour probeer te boeken kom ik ook alleen uit op boekingsklassen X*****. Weet niet of dat nog invloed heeft, maar ik kan het niet aanpassen.

Laatst bewerkt: 12 jan 2026
  20. NisshinMaru

NisshinMaru Blue Tier

Leuk Bevonden:
    174
    Trofeepunten:
    43
    Ja, boekingsklasse X is een zeer gereduceerd tarief, dus als er award upgrades beschikbaar zijn (afhankelijk van hoeveel stoelen er nog open zijn + het moment van boeken), zal je duurder uit zijn in miles dan in een andere boekingsklasse. Mocht er geen award upgrades beschikbaar zijn vooraf kan je wachten tot 30 uur van te voren bij het inchecken. Ik persoonlijk zou niet meer in 45-50k in miles betalen voor een upgrade, dit is wat ik bijvoorbeeld normaal betaal van op de route AMS - NRT (Japan).

Tot slot. Ze zij bij KLM niet heel happig op het delen van beschikbaarheid. Ze willen dat je het liefst gelijk WBC boekt. Ik zou economy boeken en dan bellen

Deel Deze Pagina