Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    79
    Trofeepunten:
    28
    Zojuist TRD-AMS-ZWE geboekt voor 64 euro p.p.
    TRD-AMS was 120 euro p.p... wat een prijsverschillen soms.
    Plus, waarschijnlijk levert het nog 5XP extra op ook.

Schermafbeelding 2025-12-17 195543.png Schermafbeelding 2025-12-17 194932.png

2. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.324
    Trofeepunten:
    248
    Heette het altijd al standard seat selection of is dit een voorbereiding op verdere inperking van de platinum voordelen?

Ik kan overigens nog wel gratis een EC seat reserveren.

Bijgevoegde bestanden:

michiel1 vindt dit leuk.
  3. michiel1

michiel1 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Ik durf het niet te zeggen, maar als jouw aanname juist blijkt te zijn, dan blijven er weinig echte voordelen over voor Plat.

4. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.288
    Trofeepunten:
    408
    Nee er stond niet standaard stoel keuze, voor Ultimate staat het er ook bij. Voor Business Klasse staat het er trouwens ook bij gratis standaard stoel keuze.

Het is al wel bekend voor de A350 met Air France wordt voor stoel 1A en aan de andere kant bij het raam nu ook geld gevraagd behalve de ultimate passagiers.Deze business klasse stoelen hebben inderdaad meer ruimte en zijn daardoor erg gewild.

En het zou niet vreemd zijn als er ook voor statushouders een betaalde stoelkeuze komt, want Lufthansa doet dit ook al bijvoorbeeld bij de economy light tarieven voor zelfs de allerhoogste status houders.
    Niet dat ik dat een goede ontwikkeling vindt, maar vanuit een bedrijfseconomisch oogpunt wel logisch.

5. Miya

Miya Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.012
    Trofeepunten:
    313
    Bij mij ook gebeurd - moet nog even bellen voor een alternatief. Geluk is wel dat ik dan vanuit WAW kan vertrekken en dan heb ik geen night layover nodig in AMS of CDG om run af te maken.

Bij betaald ticket mag je eigenlijk naar elke airline omgeboekt worden, dus ga ook even naar de alternatieven voor Georgian vragen.

FlyingBlob vindt dit leuk.
  6. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    882
    Trofeepunten:
    123
    ben benieuwd naar de uitkomst en wat je nieuwe route gaat zijn

7. Karsten1993

Karsten1993 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    296
    Trofeepunten:
    63
    Iemand die weet of mijn bagage doorgelabeld kan worden naar DPS als ik AMS-SIN en SIN-DPS los boek? Anders ga ik een dag eerder naar singapore. Zit een aanzienlijk prijsverschil in dit los boeken in business of een directe vlucht boeken.

8. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.288
    Trofeepunten:
    408
    Ik heb dat een keer gehad op de vlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur en Jakarta, toen was het geen probleem om op Amsterdam de bagage in te checken en er in Jakarta uit te krijgen.
    Het lijkt mij hier eigenlijk ook geen probleem, omdat je binnen de alliantie blijft, bij dezelfde vliegtuigmaatschappij, sterker nog, je blijft zelfs nog in hetzelfde toestel, dus de incheckmedewerker kan het gewoon doorlabelen naar Denpasar omdat aan die voorwaarden is voldaan.

Het enige nadeel van deze opzet is wel dat als op de terugweg om wat voor reden dan ook het toestel niet naar Denpasar kan vliegen (door storm bijvoorbeeld, of een hoog opgelopen vertraging, dat het dan ook als 2 aparte tickets wordt gezien en je dus als no show op de Singapore vlucht wordt gezien als je daar niet op tijd bent.

Karsten1993 vindt dit leuk.
  9. Karsten1993

Karsten1993 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    296
    Trofeepunten:
    63
    Dankjewel dan ga ik het proberen. Heb alleen een enkeltje nodig, dus denk dat dat geen probleem moet zijn.

10. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    312
    Trofeepunten:
    63
    Afgelopen weken toch een keer de sjaak met het 'basic' tarief zonder XPs. Niet gezien tijdens het boeken (wie let daar nou op?). Voelt toch zuur. Was een enkeltje vanaf een grote Europese luchthaven terug naar Amsterdam.

11. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    351
    Trofeepunten:
    63
    Had ik ook een tijd geleden nog gebeld maar ze wisten niet eens dat dit bestond geen idee waar ik het over had. Na ruggespraak kon ik upgraden voor 390 euro ( ams-bcn retour) dus eigenlijk koop maar een nieuw ticket en val ons niet verder lastig. Zweef al een kleine 25 jaar tussen gold en plat maar ach wat maakt het uit he.. Computer says no.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  12. Maarten76

Maarten76 Newbie

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Vanaf Antwerpen deel met trein, ik zie vaak beter tarief vanaf Antwerpen tov Schiphol. Hoe moet ik aantonen dat ik de trein daadwerkelijk nam? In verband met mn xp :)

alvast veel dank

13. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.966
    Trofeepunten:
    428
    Niet. Dit wordt automatisch bijgeschreven, meestal 1 of 2 dagen na je reis.

Overigens heb ik die trein nog nooit genomen en elke keer mn xp gekregen. (dit biedt geen garantie tot de toekomst).
    Houdt dus altijd een beetje in de gaten of er nieuwe bevindingen zijn mocht je de treinreis niet nemen.

Laatst bewerkt: 29 dec 2025
  14. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.288
    Trofeepunten:
    408
    Je hoeft het niet aan te tonen, je krijgt bij vertek vanaf Antwerpen automatisch een boarding pass voor dat segement en de volgende vlucht, en ook op de terugweg krijg je direct alle boardingpassen.

De afgelopen tijd heb ik bijna altijd wel de trein uit Antwerpen genomen, en de controle varieerde van het bekijken van de digitale boarding pass bij het instappen van de trein en daarna heb ik ze niet meer gezien, of het controleren van de daadwerkelijke boarding pass in de trein. of tot het controleren of iemand op de plek zat zonder om de boarding pass te vragen.
    Bij geen enkele vervolg vlucht problemen gehad, en zeker op de terugweg waar ik de trein in minder dan de helft van de gevallen daadwerkelijk (helemaal) neem heb ik altijd mijn XP gehad, eigenlijk altijd 2-3 dagen later dan de XP van de vlucht zelf.

De controle was de afgelopen tijd zeker niet waterdicht, want hoewel er wel vaste KLM plekken zijn, en men op de scanners kan aanvinken of er iemand zit, is dit echt niet waterproof, want als ik in Antwerpen instap en ik zie dat ik op een 4tje met 3 anderen moet gaan zitten, maar de andere kant is ie helemaal vrij dan ga ik daar zitten, en als ze dan niet de moeite nemen om de boarding pass te controleren maar slechts controleren of er iemand op een plek zit, tja...
    Dat controleren of je op een plek zit doen ze trouwens ook als je een regulier ticket hebt, dan controleren ze alleen de plekken waar volgens hun scanner niemand hoort te zitten...

15. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    75
    Trofeepunten:
    18
    Ik deel precies dezelfde ervaringen het afgelopen jaar met skippen etc.
    Recente ervaring :
    Begin December wel vanuit Antwerpen gereisd naar Tokyo om dat dit wat praktischer was en daadwerkelijk de trein genomen heen.
    Via de site van Eurostar gezien dat de trein een half uur vertraging had maar volgens de KLM app op tijd.

Geen personeel gezien dus maar gewoon gaan zitten (voor de zekerheid wel foto's genomen :)) .
    De trein moest ook een andere route rijden dus ik kwam later aan op Schiphol ook niks te zien in de app.

De enige medewerker die ik gezien heb vroeg of ik koffie wou ☕.

Terug geen trein genomen omdat ik vrij snel door de paspoortcontrole was en me koffer al snel op de band lag.
    Volgende dag was alles netjes bijgeschreven.

Laten we elkaar op de hoogte houden als er wel wat veranderd.

finsdeflyer vindt dit leuk.
  16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    872
    Trofeepunten:
    143
    Ietwat off topic, maar het is bij mij regelmatig voorgekomen dat ik passagiers aantref op mijn zitplek in de Eurostar. Die stuur ik dan ook standaard weg, nadat ik een keer aardig dacht te doen tegen een oudere dame die graag vooruit wilde rijden en ik vervolgens ook andere passagiers tot last was omdat ik op hun stoel zat :(

Scheelt een ticket over Antwerpen trouwens echt zo veel qua kosten dat het de moeite waard is?

17. Vliegende_Keep

Leuk Bevonden:
    2.966
    Trofeepunten:
    428
    Na ZWE stopt de Eurostar nergens meer voor instappers dus kun je in principe op een andere plek gaan zitten zonder dat iemand daar lat van heeft.

Ik heb het idee dat het soms aan de bestemming ligt, soms is vertrek vanaf AMS goedkoper van ZWE/ZYR. Maar over het algemeen is het wel goedkoper vanuit België.
    Het is sowieso geen moeite doen, want je hoeft er niks extra's voor te doen toch (als je m niet neemt tenminste)

Maar ik doe het vooral om de XP uiteraard :p

18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    872
    Trofeepunten:
    143
    Mijn ervaring is de andere kant op :)

Ik stap meestal in op 010 centraal. Daar zat een oudere Vlaamse dame op mijn stoel die in Amsterdam of Schiphol was ingestapt en graag vooruit wilde reizen. Nou vooruit dan maar Ik ging op een andere stoel zitten en natuurlijk stapte er in Antwerpen iemand in die op deze stoel zat waar ik was gaan zitten. Was een heel gedoe waarvan ik me achteraf afvroeg waarom ik dit gedaan had. Brussels Zuid stapte ik weer uit en zat er weer iemand anders op mijn stoel waar de Vlaamse dame nog steeds zat (die dus naar Parijs reisde) en mogelijk ook iemand op de stoel waar de man zat die ergens anders moest zitten omdat ik daar zat. Volgen jullie het nog? :D

To nu toe heb ik één keer een vriendje kunnen helpen aan een ticket vanuit Brussel dat ruim €800 goedkoper was (keer zes). Maar dat was met Singapore Airlines naar Singapore. KLM was ook nog steeds exorbitant duur.

michiel1 vindt dit leuk.
  19. Vliegende_Keep

Leuk Bevonden:
    2.966
    Trofeepunten:
    428
    Ja, het beste is om maar gewoon direct je eigen stoel op te eisen in dit geval :D

20. Vliegende_Keep

Leuk Bevonden:
    2.966
    Trofeepunten:
    428
    Spannend, zal de hardloopschoenen maar inpakken :D

cdg.JPG

FlyingFonz, westi en Ozzietukker vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina