Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Precies dit.

2. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.953
    Trofeepunten:
    428
    Yay! 350 euro voucher credit ontvangen hoor :)

Geen idee of ze niet goed hebben gecheckt dat het om een trein ipv vlucht ging (ze schreven zelf dat ik met m'n vlucht had gemist door een vertraagde eerste vlucht), ik zal zo snel mogelijk mn emd gaan besteden voordat ze 'm intrekken ;)

3. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    18
    Ik hoorde het afgelopen vrijdag ook vanuit KLM dat ze weer starten met BOB en dat economy basic ook verder uitgerold gaat worden. Positief nieuws was dat men bezig is om voor ulti’s een betere erkenning te regelen op Schiphol en in de vluchten.

4. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.273
    Trofeepunten:
    408
    Bij de BOB was het op zich wel goed geregeld hoor een drankje en een keuze voor een broodje of snack.
    Dus in dat opzicht mogen ze van mij weer daarmee beginnen, maar dat is natuurlijk vanuit mijn perspectief als Ulti gezien.

De basis tarieven is gezien het nieuwe EU voorstel voor handbagage 'bijzonder' te noemen. Het zal misschien helpen om vluchten goedkoper in de markt kunnen zetten, maar daarmee trek je dus het segement passagiers aan die niet bepaald trouw zijn maar voor de prijs gaan. En een passagier die voor de laagste prijs gaat heeft gelijk, echter een vaste klant is waardevoller omdat die ook bij duurdere tarieven in beginsel KLM wel in overweging neemt, maar die groep straf je dus door geen XP te geven, iets wat als vaste klant wel belangrijk is waardoor het kan dat deze om zich heen gaat kijken als daardoor loyaliteit niet kan worden behouden.

5. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    163
    Trofeepunten:
    43
  6. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    18
    Het verhaal wat ik van het KLM management hoorde, snijdt hout. Maar ik moet de implementatie nog zien. Als men idd een kopje koffie/thee of water/sapje met een kleine snack voor gratis doet, dan kan ik mij voorstellen dat een gedeelte ook nog wel een ‘luxe broodje’ neemt. Ik laat nu ook die sandwich liggen en neem zelf wat mee of uit de lounge.

het economy basic tarief is gewoon een regelrecht extra inkomsten genereren door iets onder je ‘oude’ tarief te zitten en dan de rest weer verhogen. Ik moet nog zien hoe lang ze dat vasthouden, want je trekt een compleet ander publiek aan. En de groep vaste klanten die niet in de hoogste loyalty klasse kunnen komen kunnen dan ook wel eens gaan shoppen. Maar ik ga er vanuit dat iemand die berekening gemaakt heeft. Ze hebben in ieder geval alle data. Trouwens de competitie in Europa (LH en BA) heeft het ook al.

Laatst bewerkt: 24 jul 2025
  7. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    18
    FB members don't earn XP on Economy Basic Fare (available on Medium Haul routes for sale from 1st of July 2025, for travel from 9th of September 2025). They can get a bonus of 2XP on Economy Flex Fares (available on Medium Haul routes for sale from 1st of July 2025, for travel from 9th of September 2025).

8. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    633
    Trofeepunten:
    123
    Na altijd maar bezig geweest te zijn met zoveel mogelijk XP binnen te harken, is met P4L in het vizier het nieuwe basic-tarief toch wel interessant :p

basic.png

finsdeflyer vindt dit leuk.
  9. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Het hele XP verhaal is gewoon steeds verwarrender aan het worden, Ik gebruik altijd de tool op Flying Blue maar blijkbaar kan je daar dus ook niet meer op vertrouwen.
    Domestic vluchten verklaar ik puur als binnenlandse vluchten.
    Maar als Delta tussen ATL en CUR het ook als Domestic ziet dan ben ik de draad kwijt...
    Jammer dat ze het FB programma steeds meer uitknijpen heb ik het idee.

10. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.953
    Trofeepunten:
    428
    KLM (of FB) kan er natuurlijk niks aan doen als Delta het als domestic ziet..

DirkOnTour vindt dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Ik zag een vergelijkbare vraag voorbij komen in de FB Facebook groep. Daar heeft OP €13 compensatie gekregen. Iemand anders geeft als datapunt dat zijn calim voor €600 was afgewezen. Snel opmaken, die voucher! ;)

Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  12. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.273
    Trofeepunten:
    408
    Die € 13 zal dan duiden op verzorging.

In principe zou ik het kunnen proberen om ook een datapuint te krijgen, vorige week zondag ging het niet helemaal goed, maar omdat het uiteindelijk is opgelost hoe ik het zou willen, het kwam mij eigenlijk wel goed uit niet gelijk door naar Brussel maar pas dinsdagavond in plaats van de zondag heb ik hier zoiets van ik heb verder geen echte schade geleden en het was niet eens zeker of ik de trein wel had willen nemen.

Wel vond ik vorige week zondag op zich voor de reguliere passagier best een bijzondere oplossing door de transferdesk af te sluiten en een kaartje met QR code te geven en men verder veel succes te wensen met de online herboeking en vinden van een hotel om dat later te claimen....

cvr en Ruut vinden dit leuk.
  13. Deman23

Deman23 Newbie

Leuk Bevonden:
    33
    Trofeepunten:
    18
    Geldt trouwens nog steeds bij Miles doneren 2000 Miles voor 1xp?

14. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    327
    Trofeepunten:
    63
    Ik had laatst de volgende situatie op CDG met AF: Ik kwam van een intercontinentale vlucht met een betaald business class ticket (als FB platinum member) en een overstap op CDG richting DUS. De vlucht kwam eerder aan dan verwacht dus ik was op tijd voor een eerdere vlucht naar DUS zodat ik niet 4 uur hoefde te wachten op het vliegveld en niet midden in de nacht thuis zou komen. Ik liep naar de gate en vroeg of er nog plek was op de vlucht en of ik mee zou kunnen en heb de situatie uitgelegd. De gate agent gaf aan dat er inderdaad nog plek was in business class. Ze ging even overleggen en kwam terug met de volgende mededeling: er is plek maar u kunt niet mee omdat we geen maaltijd voor u hebben. Ik heb expliciet aangegeven dat ik geen maaltijd hoef en het op prijs zou stellen als ik gewoon mee zou kunnen op de vlucht omdat ik anders 4 uur in de lounge zou moeten zitten. Eind van het verhaal, ik mocht niet mee omdat er geen maaltijd aan boord was. Heeft iemand anders dit weleens meegemaakt? Ik vind de reden namelijk erg bijzonder zeker omdat ik expliciet aangeef dat ik geen maaltijd hoef. Heb dit vervolgens aangegeven als klacht en daar kwam alleen een standaard reactie op van sorry en we hopen dat u met ons blijft vliegen.

15. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.273
    Trofeepunten:
    408
    Het is geen recht om op een eerdere vlucht mee te kunnen dus als on operationele reden wordt aangegeven het niet kan is dat zo.

Als ultimate bijvoorbeeld mag je wel gegarandeerd wijzigen en krijg je echt een nieuw ticket maar dat gaat buiten de gate agents om.

16. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    Ultimate kan alleen wijzigen als er een verkoopbare stoel beschikbaar is. Dat leek hier niet het geval.

17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Ruut vindt dit leuk.
  18. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    ja

19. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    123
    "gegarandeerd" wijzigen is daar wel met de toevoeging dat er plek aan boord moet zijn in dezelfde reisklasse als waar je originele ticket in was uitgegeven.

20. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.273
    Trofeepunten:
    408
    Ja dat had ik in de snelheid er niet bij getypt, er moet inderdaad wel beschikbaarheid in de geboekte reisklasse.

Een goede indicator daarvoor is trouwens om een 'proefboeking' met miles te maken, als deze 'groen' wordt weergegeven kan je op zeker de wijziging aanvragen, is het niet groen en de milesprijs hoog, dan moeten ze echt even kijken, vaak lukt het wel, maar het komt voor dat er 'economy' tickets met miles worden aangeboden terwijl die reisklasse al vol zit, dan kan je ze wel boeken, kan je ook wel mee, maar dan moet er een operationele upgrade plaatsvinden (voor minimaal 1 passagier) als iedereen komt opdagen, maar dan kan je inderdaad niet die vlucht krijgen.

De beste omzetting vond ik wel 2 weken terug naar Warsaw, ik netjes geplaatst op een eerdere vlucht, wordt de E190 opeens een E175, dus van capaciteit 100 man naar capaciteit 88 man, maar ik mocht met sequence check in nummertje #93 gewoon mee aan boord, de operationele upgrade die ik ook nog eens kreeg nagelaten, er zijn dus mensen die niet mee konden maar wel eerder waren ingechecked, en gezien de vlucht daarna ook opeens vol was geeft al aan dat er best wat mensen 'verzocht' zijn om een andere vlucht te nemen, want aan de gate stonden best wat mensen die graag mee wilden maar niet konden....

Deel Deze Pagina