Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    Ja ik kan er niet veel meer van maken dan dat Delta het niet ziet als international:

upload_2025-7-20_19-18-34.png

US <-> Caribbean wordt gezien als Domestic door veel luchtvaartmaatschappijen in de VS

https://www.delta.com/us/en/delta-sky-club/access

2. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.558
    Trofeepunten:
    253
    Heb de afgelopen jaren al een paar keer AMS-ATL-BON en vv gevlogen met klm/delta, meest recent nog in januari en maart van dit jaar. Altijd 90xp op deze route gekregen.

Op de heenweg wel handig om een hotel te boeken aan de skytrain.

3. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Vreemd want @arjen05 geeft aan dat tussen Atlanta en Curacao Domestic is en dus 6XP ipv de 15XP.
    Maar als jij wel 90XP hebt dan zou je dus wel die 15XP gehad moeten hebben...

Soms is het allemaal nogal verwarrend, er zou een tool moeten zijn dat je vooraf kan zien hoeveel XP je echt krijgt.
    Nu is het soms een gok wat je neemt omdat ze (naar mijn ervaring) het soms zelf ook niet weten.

4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Je hebt het antwoord op deze vraag al zelf gegeven. Wat eventueel rest is anekdotische datapunten van mensen die je zullen vertellen wanneer zij hun punten + geld hebben teruggekregen. Maar aangezien je de annulering al verzocht hebt, zul je helaas moeten wachten :)

Doorgaans (maar dit is zeker geen garantie) zou je punten direct terug in je FB-account moeten krijgen. De betaling duurt vanzelfsprekend wat langer. Als je pech hebt, kom je onderaan een stapel van andere annuleringen en duurt het nog langer.

5. PieterMaurits

PieterMaurits Blue Tier

Leuk Bevonden:
    175
    Trofeepunten:
    43
    Op de site van FlyingBlue heb je een 'vluchttype checker', daar kan je de vluchten inzetten en vervolgens geeft het systeem aan onder welke type soort vlucht het valt. Hierna kan je zelf in de tabel direct daaronder zien op welke punten je recht hebt volgens FlyingBlue.

Hierbij een link, je moet een stukje naar beneden scrollen: https://www.flyingblue.com/nl/programme/more-info/status?country=NL

Volgens deze tool valt je vlucht ATL-CUR onder medium, dus wel 15XP per enkele reis in business :).

6. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    666
    Trofeepunten:
    348
    Volgens mij geeft @arjen05 aan dat Delta het als domestic ziet, dat is wat anders dan hoe KLM het ziet. Volgens mij is voor de XP alleen relevant wat KLM/AF zegt. Voor de loungetoegang in de US and A is Delta wel relevant.

7. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.558
    Trofeepunten:
    253
    Zie hierbij de bijschrijving van mijn laatste trip. Op ATL-AMS krijg ik ook altijd UXP terwijl het ticket bij delta is geboekt. ATL heeft overigens een prima amex lounge.
    IMG_1500.png

8. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Onlangs ondervonden dat Flying Blue HKG-PVG qua XP als domestic beschouwt. Geldt ook voor TPE-PVG. Ingewikkelde politiek :)

finsdeflyer vindt dit leuk.
  9. r0n

r0n Newbie

Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    13
    Iemand enig idee hoe dit met verstoring zit?

Oorspronkelijke route met KLM/AF: AMS-CDG-BKK (15 + 36 XP in WBC)
    Kist gaat op CDG stuk en vlucht wordt gecanceld.
    Nieuwe re-route (7 uur later): CDG - PVG - BKK (ook in WBC)
    Voor dit deel krijg ik nog steeds maar 36 XP, ondanks dat alles met SkyTeam gevlogen is…
    KLM/AF geeft dus alleen XP voor het oorspronkelijke en niet voor het actueel gevlogen traject (?)

10. Oscar

Oscar Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Klopt, je krijgt helaas alleen XP voor de oorspronkelijke route. Het werkt wel twee kanten op, dus ook als je vlucht van AMS-CDG was vertraagd en je was omgeboekt naar een directe vlucht naar BKK heb je recht op 15+36 XP.

(heel soms heb je 'geluk' en krijg je bij een omboeking met een extra tussenstop extra XP, ondanks dat je er volgens de regels geen recht op hebt)

r0n vindt dit leuk.
  11. Jeroen23

Jeroen23 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    33
    Tjaa, toch wel dus.
    Linkje: Luchtvaartnieuws

12. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Ik las het. Ik sprak mijn bron en die was compleet verrast en ook nog niet op de hoogte.

13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Oh noes

“Hun behoeften zijn heel verschillend en sluiten daardoor niet altijd aan op ons huidige standaard cateringaanbod, zoals de gratis sandwich. Daarom onderzoekt KLM een nieuwe service in Economy Class op Europese bestemmingen met meer keuzemogelijkheden. KLM biedt aan boord gratis koffie, thee, water, appelsap en een snack aan. Daarnaast kunnen passagiers tegen betaling uit een breder assortiment kiezen, waaronder verse producten zoals een eggwrap of een clubsandwich”, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Heel veel woorden om te zeggen dat dat verplichte kleffe vegan broodje de meeste passagiers die keel uit kwam. Vanuit een of andere duurzaamheidsgedachte mensen dingen verplichten werkt niet o_O

14. r0n

r0n Newbie

Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    13
    Bedankt Oscar… kon die info nergens vinden.

15. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    666
    Trofeepunten:
    348
    Ik heb bij Irrops het afgelopen jaar beide keren de punten voor de nieuwe route met extra overstap gekregen van KLM.

r0n vindt dit leuk.
  16. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Mijn ervaring is inderdaad dat je de extra punten krijgt als het crediteren automatisch lukt, dan krijg je de daadwerkelijke miles.
    Maar als het automatisch niet lukt, en dat kan ook bij irrops dan krijg je via de milesclaim inderdaad alleen de miles en XP volgens het ticket.

Als je echt heel veel geluk hebt, dan heb je een operational upgrade op een vlucht naar business llasse, en bij irrops boeken ze je dan ook om naar business op de vervangende vlucht, dan wordt dat ticket uitgegeven in business en krijg je XP van de business klasse.

r0n vindt dit leuk.
  17. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    349
    Trofeepunten:
    63
    Naar mijn idee heeft dit niets met duurzaamheidsgedachte van doen maar eerder het zoeken naar meer toegevoegde waarde. Poen poen poen poen je zal het met een gratis broodje moeten doen.. Het is een lastige voor de KLM. Het is relatief eenvoudig om de Transavia formule te kopieren en dat zal ongetwijfeld meer revenue opleveren maar ja.. Wat is dan nog het verschil tussen KL en HV? Als d e KLM zich spiegelt aan BA/LH/IB etc dan kan je niet je service uitkleden tot low cost niveau? Iemand?

18. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Je ziet het inderdaad ook in de KLM lounge, daar was zowaar een keer beef lasagna, nou die bakken waren niet aan te slepen.
    Je ziet dan dat de gegrilde groenten varianten allemaal blijven staan als er een vlees alternatief is.

Het staat KLM vrij om het te onderzoeken waar het meeste geld mee opgehaald kan worden, en om heel eerlijk te zijn, dat broodje kaas heb ik nog nooit aan boord opgegeten, dan heb ik nog liever de stroopwafel.

19. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    72
    Trofeepunten:
    28
    Vreemd, hier voor een Miles-upgrade van PC naar Business 15+36XP gekregen (AMS-CDG-KIX), terwijl mijn vrouw de originele hoeveelheid XP heeft gekregen. En ja, ik heb mijn vrouw ook meegenomen in de upgrade ;)

Een foutje in mijn voordeel blijkbaar, want normaliter krijg je alleen XP voor de originele boekingsklasse.

r0n vindt dit leuk.
  20. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Even heel eerlijk nu: ik ben alles behalve fan van Transavia. Maar als ik er echt niet onderuit kom om met ze te vliegen, dan kan ik niet anders dan zeggen dat ik de betaalde catering echt goed vind. Daarom des te vreemd dat KLM dat concept in een POC niet eens fatsoenlijk van de grond kan krijgen als het op kwaliteit van eten aankomt. Wat ik van wat kijkjes achter de schermen bij Cygnific heb geleerd is dat de integratie tussen KLM en AF-KLM helemaal niet zo goed is en Transavia zichzelf een status aparte heeft toegekend.

KLM verkoopt die verplichte vegazooi wel als 'duurzaam'. Wellicht onder druk van een kleine groep (extreem) linkse klimaatfanatici en politici die veel te veel media-aandacht krijgt voor pogingen de luchtvaartindustrie (en specifiek KLM) ' zwart' te maken en mensen vliegschaamte probeert aan te praten. Gezien de groei in passagiersaantallen en drukte op Schipol is er alles behalve sprake van vliegschaamte natuurlijk. Ik ben ervan overtuigd dat je dit principe ook kunt toepassen op het verplichte vegagedoe, terwijl de grote meerderheid van passagiers gewoon vlees wil. Zoals Ozzietukker hier ook al een zeer mooi en terecht punt over heeft gemaakt.

Hoe dat verplichte duurzaamheidsgedoe op mij overkomt als KLM-klant: "We geven onder druk van die klimaatgekkies maar toe dat vliegen slecht is, hier heb je een vegabroodje ter compensatie voor dat slechte vliegen' :D

KLM is al jaren visieloos. Nog geen paar jaar geleden was het 'Goedkope vliegtickets met KLM', iets wat nog lang daarna zichtbaar was in Google als je zocht op KLM of op bepaalde bestemmingen. Nu willen ze de meest duurzame luchtvaartmaatschappij van geen idee wat worden en behoren ze tot de duurste airlines qua ticketpeijzen, terwijl de kwaliteit die prijs helemaal niet rechtvaardigt voor het product en de service die je krijgt. Misschien moeten ze zich wat meer focussen op hun kerntaak: mensen van A naar B vervoeren in de lucht en alles wat daar niet aan bijdraagt stoppen.

SanderDb, cvr, finsdeflyer en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina