Ik had vorige week een interessant geval. Vlucht was een uurtje vertraagd ofzo. Eenmaal aan boord begint de piloot zijn speech en hij vermeldt dat we vertraagd zijn omdat het toestel te laat binnen was gekomen. Prima, dat horen we vaak. Overigens een totale onzinreden, want dat het toestel te laat binnenkomt is een even inhoudloze reden als 'we zijn te laat want het toestel vertrekt te laat'. Maar goed, KLM noemt dit vaak als reden aan boord. Ware het niet dat flightradar24 aangaf dat het toestel juist 31 minuten te vroeg geland was. Piloten bereiden zo'n vlucht toch redelijk serieus voor, er zijn allerlei procedures die zij coördineren, er wordt veel informatie gedocumenteerd over gewicht, passagiers, route, weersomstandigheden etc. En de hele crew van een toestel is of al aan boord, of staat bij een korte omdraaitijd als deze toch vaak wel een half uur voor de geplande vertrektijd klaar om aan boord te gaan. En dan zie je of wel een vliegtuig staan, of niet. Uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat ik de genoemde reden al een beetje non-informatie vind, heb ik navraag gedaan. De piloot heeft me netjes te woord gestaan, FR24 bekeken en geconstateerd dat het toestel zeer ruim op tijd was, een korte taxitijd had gehad en het zeker niet te laat was. En hij gaf aan dat hij dat omgeroepen had omdat hij vanuit KLM die boodschap gekregen had. Wel bijzonder.
Dat is correct. In totaal heb ik 54 XP gekregen AMS - MIL 15 XP MIL - ROM 6 XP ROM - TUR 6 XP En terugweg hetzelfde
Volgens mij kwam uit een hoger beroep naar voren dat een luchtvaartmaatschappij zich niet mag beroepen op overmacht als een toestel of bemanning van een andere bestemming te laat aankomt door weersomstandigheden. Een luchtvaartmaatschappij mag alleen zich beroepen op buitengewone omstandigheden door weer als bij vertrek van de betreffende luchthaven de weersomstandigheden zo waren of op de plek van bestemming de weersomstandigheden zo zijn dat er een buitengewone omstandigheid is. De luchtvaartmaatschappij doet namelijk wel vaker vliegtuigen swappen of kan extra personeel oproepen om de vertraging of annulering te voorkomen.
Gisteren een zeer uitgebreide en gedetailleerde klacht ingediend bij KLM. Zowat alles wat fout kon gaan op de vlucht vanaf CPT richting AMS ging fout, of was simpelweg niet goed geregeld. Van onbeschoft personeel, niet schoongemaakte stoelen in BC, niet genoeg eten aan boord en stoelwijzigingen tot niet werkende entertainment schermen. Maar ondertussen natuurlijk wel alles uit de kast halen voor een collega die met pensioen gaat, die haar halve familie liet mee ipb'en in de BC. Vandaag een antwoord gekregen vanuit KLM: excuses voor het ongemak maar ze zijn blij om mij een vergoeding van 7500 miles aan te bieden . Bijzonder dat ik de vorige keer toen ik een klacht indiende omtrent een vertraagde koffer ik 5000 miles kreeg. Gelukkig nu wel een flinke verhoging van welgeteld 2500 miles extra!
Die reden heb ik ook vaak gehoord terwijl FR24 idd aangaf dat het vliegtuig voor schema aankomsttijd al binnen was. Maar nog nooit nagevraagd. Zal ik ook eens doen.
Dat is leuk zo'n uitspraak, maar als de helft vanwege weersomstandigheden is, dan kan jij als passagier toch nooit weten of het weer de reden was of de slechte planning.
De laatste klacht kreeg ik 2x 2 stoelen, is 88.000 punten. Ze kunnen het echt wel Overigens nooit problemen met crew gehad. Enkel stoel of eten.
Dank, ik laat het er ook niet bij zitten. Jammer dat de passagier altijd zelf overal achteraan moet en er nooit eens even meegedacht kan worden. Ook dit weer, ik dien voor het eerst sinds 4 jaar weer eens een klacht in, met foto's en alles erop en eraan, en waarin ik aangaf hier graag over gebeld te worden. Hebben ze het lef om er weer met een standaard mailtje vanaf te komen, zal morgen helaas maar weer eens hierover bellen.
Die uitspraak is daarom heel belangrijk, want jij als passagier bent niet verantwoordelijk of het vliegtuig door weersomstandigheden of door slechte planning te laat is als het niet jouw bestemmings of vertrek luchthaven is. Als je van Istanbul naar Amsterdam vliegt, en het toestel is te laat omdat in Amsterdam sneeuw op de baan ligt, heb je geen recht op vergoeding. Net zoals je geen recht hebt als op Istanbul sneeuw op de baan ligt. Als echter op zowel Amsterdam als Istanbul geen sneeuw ligt, maar het toestel dat de vlucht Amsterdam - Istanbul - Amsterdam uitvoert bij een eerdere vlucht uit Parijs naar Amsterdam vertraging heeft opgelopen omdat daar sneeuw lag, is dat dus geen reden voor overmacht, dat heeft dat arrest duidelijk gemaakt.
Wat is de app van KLM toch een drama. Gisteravond ingecheckt voor mijn retourvluchten naar Parijs en Amsterdam. Ik kon geen stoel selecteren voor de 737 terug naar AMS ‘wegens operationele redenen’. Ook kreeg ik de melding dat er geen business class lounge meer is op CPT sinds oktober 2023. Dat terwijl de Priority Pass lounge er wel is en (naar mijn weten) exact dezelfde lounge was/is als die AFKL gebruiken. Verder kreeg ik ook geen optie om SAF bij te kopen. Pas toen ik inlogde op de mobiele website kon ik ineens weer SAF bijkopen. Stoel selecteren bleef niet mogelijk. Na betaling zijn de 3xp gelijk al bijgeschreven in plaats van morgen na het voltooien van de vlucht. Man man man… edit: toevoeging.
Ziet er naaruit dat mijn geklaag in deze thread heeft gewerkt! Je kan weer open jaw tickets in verschillende cabin classes boeken! Wel moet je Economy leg minimaal een Standard ticket zijn en niet Light, maar dat was het voorheen ook. Ziet er naar uit dat de website geupdate is (veel overzichtelijker tijdens het boekingsproces nu imo) en kon Premium Comfort heen, en Business terug kiezen op AMS MCO MIA AMS.
Dan moet ik ook maar eens gaan klagen want sinds gisteravond kan ik geen bestemmingen meer invoeren (Safari)...
Ik kan ook niet meer mijn XP en Miles zien of wat er is bijgeschreven. Moet nu speciaal inloggen op de Flying Blue site erg frusterend
Bij boeken met Miles is maandoverzicht inderdaad leeg. Als je vervolgens een dag kiest dan krijg je het aantal Miles te zien. Blader je daarna naar een andere dag dan wordt niet het aantal Miles van die dag getoond maar het aantal Miles van de eerste dag . Als je vervolgens op het aantal Miles klikt en vervolgens klikt op selecteer dan blijk je oorspronkelijke (eerste) dag te hebben geselecteerd en niet de dag die dacht te hebben gekozen…!