Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Betekent dit: we willen veranderingen doorvoeren maar het mag niet? Of: we zouden veranderingen kunnen doorvoeren, maar we doen het niet?

2. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Ik vermoed dat de geplande wijzigingen voor de Franse Flying Blue Amex-kaarten op termijn ook zullen worden doorgevoerd voor de Nederlandse kaarten. Vooral gezien de introductie van Flying Blue Extra, waarbij de Franse Flying Blue Platinum-kaart blijkbaar een gratis “Extra Essentiel” abonnement omvat. Een te groot verschil tussen beide versies lijkt me dus geen goed idee.

Maar door de juridische impasse is het dan weer niet mogelijk om de veranderingen al per januari in te voeren

3. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Hmmm, dan zou ik serieus overwegen om op te zeggen. Deze verdere verschraling is niet best. Anderzijds kan de rechtszaak nog wel een paar jaar duren. Dus zitten we misschien nog wel goed, voorlopig.

4. Brunoweilo

Brunoweilo Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    107
    Trofeepunten:
    43
    Als jurist vind ik het best moeilijk te begrijpen waar die zaak van de ACM nou over gaat - of wat hun “probleem” is met de samenwerking, iemand die het wel begrijpt?

5. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    De rechtszaak van de ACM tegen American Express gaat over een door de ACM opgelegde dwangsom, die betrekking heeft op het discriminatoir uitbuiten van machtspositie in de markt voor betaalkaarten. De ACM heeft dit besluit in 2020 genomen na onderzoek naar de 'four-party payment card scheme' van American Express, omdat dit mogelijk leidt tot hogere kosten voor handelaren dan die van andere aanbieders, zoals Visa.

Dwangsom en hoger beroep:
    De ACM legde in 2020 een last onder dwangsom op, waartegen American Express en Visa in beroep gingen bij de rechtbank in Rotterdam. De rechtbank vernietigde de last onder dwangsom op 18 november 2021.

Hoger beroep van de ACM:
    De ACM stelde vervolgens beroep in bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB). Op 13 september 2022 deed het CBB uitspraak in de hoger beroepen van American Express en Visa tegen de uitspraak van de rechtbank.

Europese procedures:
    Het is mogelijk dat de zaak via Europese procedures wordt voortgezet, aangezien American Express en andere partijen hierover een zaak hebben aangespannen bij het Hof van Justitie van de Europese Unie.

Onderliggende kwestie:
    De kern van de zaak is dat American Express mogelijk oneerlijk profiteert van haar machtspositie, waardoor handelaren hogere kosten moeten betalen. Dit kan leiden tot prijsverhogingen voor consumenten en beperking van de concurrentie in de markt voor betaalkaarten.

Mogelijke gevolgen:
    Als American Express de zaak verliest, kan zij verplicht worden om haar prijzen te verlagen of haar werkwijze aan te passen. De zaak kan ook leiden tot een verandering in de Nederlandse wetgeving die betalen met creditcards regelt.

6. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Het gaat om de interchange fee, die volgens Verordening (EU) 2015/751 maximaal 0,3% mag bedragen. Deze beperking geldt niet voor 3-party-schemes (zoals Amex), maar wel voor 4-party-schemes (zoals Visa en Mastercard).

Bij de FB Amex kaarten gaat het om co-branded kaarten. Amex betaalde KLM vergoedingen voor merkgebruik, toegang tot het loyaliteitsprogramma en de aankoop van miles. De ACM oordeelde dat deze betalingen feitelijk interchange fees waren en dus onder het 0,3%-plafond vielen. Amex en KLM betwistten dit en stelden dat niet alle betalingen daaronder vallen en dat de waarde van de gekochte miles moest worden afgetrokken.

De Nederlandse rechter vroeg het EU-Hof hoe de verordening moet worden toegepast op 3-party-schemes met een co-brandingpartner, met name wat onder netto-compensatie valt, of dit rechtstreeks onder het plafond valt en welke betalingen of diensten mogen worden afgetrokken.

Er is nog geen uitspraak, maar volgens de Advocaat-Generaal moeten 3-party-schemes met co-branding worden beschouwd als 4-party-schemes. Alle vergoedingen aan co-brandingpartners vallen dus onder de interchange-fee-regels, om concurrentieverstoring te voorkomen en een gelijk speelveld te waarborgen.

Brunoweilo vindt dit leuk.
  7. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    767
    Trofeepunten:
    368
    Deze week aanbod gekregen voor 20.000 miles en 3 mnd dubbele punten. Heb een FB Amex Plat. Gebruik deze kaart niet veel. 20K pj

Vroeg meteen om een aanbod voor de reguliere Amex Plat, maar men vertelde dat ik door het accepteren van het aanbod van de FB Plat kaart er geen aanbod meer was voor de reguliere Amex kaart.

jvad vindt dit leuk.
  8. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    633
    Trofeepunten:
    123
    Met P4L in het vizier heb ik makkelijk praten, maar voor mij persoonlijk heeft de XP-bonus van de FB Platinum kaart geen toegevoegde waarde (meer). Ik kijk dus wel met interesse naar wat er in Frankrijk staat te gebeuren met het hele "Flying Blue Extra" en Amex. De tijd zal het leren....

9. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Paar weken terug mijn platinum opgezegd en een paar dagen later de entry card aangevraagd.

Deze inmiddels binnen en nu kan ik hem niet toevoegen in het online account van mijn reguliere platinum card. Ook het "memder since" staat opeens op 2025.

Contact gehad via de chat. Nieuw account aanmaken en over 3 a 4 weken vragen of ze de kaarten kunnen samenbrengen in 1 account.

Amex en ict... :oops:

10. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Was er een specifieke reden dat je voor opzeggen ipv downgrade heeft gekozen?

11. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Heb ik niet.
    De kaart had ik genomen voor de 60 XP's, meer niet.

Pas later bedacht ik me dat gespreid betalen best wel fijn is als je vaak tickets koopt...

12. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    De nieuwe voordelen van de Franse Pro Air France KLM Platinum kaart (dus niet de particuliere kaart) zijn vandaag bekend gemaakt:

(ChatGPT vertaling uit het Frans, originele afbeelding met Franse tekst aan het eind)

"VOORDELEN VAN DE PRO AIR FRANCE KLM – AMERICAN EXPRESS PLATINUM KAART

Uw voordelen van het Flying Blue-programma

Uw nieuwe Miles Flying Blue-tabel:

Voor elke uitgave die u doet bij Air France, KLM, Transavia of Hertz, wordt uw schaal verhoogd van 10 € aan uitgaven = 20 Miles Flying Blue en 10 € = 10 Miles Flying Blue bij andere handelaren.

Uw Flying Blue-status dankzij XP (Experience Points):

Tot 15 januari 2026:

• U ontvangt 30XP bij de jaarlijkse vernieuwing van uw kaart.

Vanaf 15 januari 2026:

• U ontvangt 20XP bij de jaarlijkse vernieuwing van uw kaart.

5XP extra voor elke 10 000 € uitgegeven (tot 4 keer per kalenderjaar geldig).

In totaal kunt u tot 40XP per kalenderjaar ontvangen.

Uw voordeel uit het bluebiz-programma:

U profiteert van een bonus van 30 blubiz-credits per 100 € aan uitgaven, tot een limiet van 3 000 bluebiz-credits per kalenderjaar.

Deze credits worden één keer per jaar op uw bluebiz-account bijgeschreven en kunnen worden omgezet in kortingen op uw vliegtickets voor zakelijke reizen.

Uw Air France-voordelen
    Comfort aan boord:

Geniet van een krediet van maximaal 300 € per jaar voor de aankoop van aanvullende opties bij de aankoop van een Air France-vliegticket. Voorbeelden: stoelopties, extra bagage, of toegang tot Air France Lounges.

Air France Abonnementskaart:

Geniet van een krediet van 200 € per jaar voor de aankoop van een Air France Abonnementskaart, waarmee u kunt besparen op uw zakenreizen en meer flexibiliteit krijgt.

In het kader van de jaarlijkse herziening van de kaartbijdragen informeren wij u dat de jaarlijkse bijdrage van de PRO AIR FRANCE KLM – AMERICAN EXPRESS PLATINUM-kaart wordt aangepast naar 780 € per jaar (65 € per maand) met ingang van 15 januari 2026, op de jaarlijkse vervaldatum van uw kaart."

Bluebiz credit vindt ik nogal interessant, echter weet ik niet of er ook een instapniveau van toepassing is (min. €5000 omzet met AF/KL) om van de credits gebruik te kunnen maken.

De €300 credit voor opties bij Air France is niet super interessant voor mensen met status. De €200 voor een abonnementskaart wel.

Ik ben benieuwd wat er met de particuliere kaart wordt verandert. Dit zal ook een beter voorbeeld zijn van wat er mogelijk met de Nederlandse kaart gebeurt nadat het EU-Hof een oordeel heeft inzake ACM tegen Amex.

screencapture_mail_google_mail_u_0_2025_10_28_11_03_10_9d4bb3f4c08af7243fbf43e768c60d867dbc3d92.jpeg

theflyingrobman vindt dit leuk.
  13. FlyingDutchman87

FlyingDutchman87 Silver Tier

Leuk Bevonden:
    147
    Trofeepunten:
    268
    Iemand een idee wanneer er weer een upgrade promotie gaat komen?

14. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Dit is onzin, wat ze je verteld hebben.

Toen ik belde voor een retentie-aanbod voor mijn Amex FB kreeg ik te horen dat er een een retentiebonus voor mijn Amex Plat klaarstond. En dat ze me alleen dubbele FB miles konden geven. Beiden gepakt. Ondertussen mijn Amex FB maximaal gaan gebruiken voor de dubbele FB Miles. Paar maanden later belde ik om te klagen dat ik mijn retentie-aanbod voor mijn Amex Plat aan de lage kant vond en dat er hogere bonussen werden weggegeven (hier gelezen). Toen kreeg ik te horen dat er niets mogelijk was. Maar dat er wel een retentiebonus klaarstond voor mijn Amex FB (ik denk doordat ik daar veel meer op uitgeven heb).

15. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    767
    Trofeepunten:
    368
    Belde je dan misschien 3 maanden later?

16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Nee hoor. Augustus gebeld. Toen kreeg ik de MR bonus op mijn Amex Plat en bonusmiles op de Amex FB Plat voor drie maanden. Begin oktober gebeld en de Bonus voor mijn Amex FB gekregen. Blijkbaar heeft mijn increased spend opde Amex FB Plat de algoritmegoden in mijn voordeel laten beslissen.

17. Brunoweilo

Brunoweilo Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    107
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb tot december 2024 een FB Amex goldcard meer dan een jaar gehad en toen geüpgraded naar platinum. Heb nooit gebeld voor een retentie aanbod, zou ik nu al kunnen bellen of moet ik wachten tot december? Iemand hier ervaring mee?

18. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    De “enhancements” voor de Franse FB Amex Silver zijn inmiddels bekend:
    • 10 miles per €10 (oftewel 1 mile per €1) bij uitgaven bij Air France, KLM, Transavia en Hertz – ongewijzigd
    • 5 miles per €10 (oftewel 0,5 mile per €1) bij alle andere bestedingen –voorheen 8 miles per €10
    • Geen jaarlijkse XP-bonus meer (voorheen 5 XP)
    • Geen verandering van de jaarlijkse bijdrage (€65 per jaar)
    Een mogelijke voorbode van wat er met de Nederlandse kaart kan gebeuren in toekomst.

Zodra er meer bekend is over de veranderingen van de Gold en Platinum cards ga ik hier berichten.

19. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Een beetje dezelfde waarde als een oude Euroclix of Bijenkorf-creditcard dus, maar dan met minder acceptatie. Die XP-bonus stelde al niets voor; vraag me af wat het ze bespaart om dat af te schaffen. Rekenen ze erop dat mensen die net de laatste XP'tjes binnen willen harken wat SAF bijkopen?

20. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Amex FB platinum card retentie offer: 25k miles + 3 maanden dubbele punten.
    Geaccepteerd

Deel Deze Pagina