Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Ik vermoed dat de XP-bonus is afgeschaft omdat binnenkort “Flying Blue Extra” wordt geïntroduceerd. Dit lijkt een abonnementsmodel te worden waarmee je bepaalde extra’s, zoals stoelkeuze, extra bagage of miles-boosters kunt aanschaffen, onafhankelijk van je status. Waarschijnlijk worden daar ook XP-bonussen aan gekoppeld.

De exacte voordelen van de vernieuwde Franse FB Platinum Card zijn nog niet bekend, maar uit de algemene voorwaarden blijkt al dat er een gratis “FB Extra Essential”-abonnement bij inbegrepen zal zijn.

Als de gratis Silver Card (in het eerste jaar) dezelfde XP-bonus zou bieden als de laagste tier van dit nieuwe abonnement, zou dat elkaar ondermijnen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de XP-bonus nu wordt geschrapt.

finsdeflyer vindt dit leuk.
  2. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    859
    Trofeepunten:
    123
    Waarom zou amex de FB kaart in Nederland 1-op-1 gaan aanpassen naar frans model? Air France heeft ook bepaalde abonnementen die gericht zijn op de Franse markt zonder dat er een KLM evenknie van is. Ik hoop dat de 30 XP voor de Gold card in ieder geval blijft. Dat is de reden dat ik mijn gewone amex heb ingeruild voor een FB versie.

3. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Ik zeg niet dat de wijzigingen 1-op-1 zullen worden doorgevoerd, maar dat er op termijn veranderingen aankomen, lijkt vrijwel zeker. En wanneer zijn veranderingen in het verleden positief geweest? Volgens Ben Lipsey kunnen er alleen geen wijzigingen komen zolang de procedure bij het EU-Hof nog loopt.

Verder, als Flying Blue een eigen abonnementsmodel introduceert, kan dat niet goed samengaan met een Amex-kaart die dezelfde of vergelijkbare voordelen biedt. Om die reden worden de 15XP bij de Franse Silver Card geschrapt, terwijl de Platinum Card wordt teruggebracht naar 30XP in het eerste jaar (voorheen 60XP) en 20XP bij elke verlenging (voorheen 30XP). De Platinum krijgt daarentegen wel een gratis “FB Extra Essential”-abonnement, wat erop wijst dat dit abonnement zelf waarschijnlijk een XP-bonus zal bevatten.

Daarnaast lijkt het er, op basis van de opinie van de Advocaat-Generaal van het EU-Hof, op dat de Flying Blue-kaarten worden beschouwd als een (4-party scheme). Daardoor zou de interchange fee van 0,3% gaan gelden, wat uiteindelijk betekent dat Amex minder inkomsten uit deze kaarten zal genereren en vervolgens zal aanpassen.

4. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    De eventuele toekomstige veranderingen hebben in elk geval geen effect op het upgrade-aanbod en de marketing daarvoor. Deze is ook weer terug voor FB Platinum.

Voorwaarden Q4.

Bijgevoegde bestanden:

5. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Flying Blue Extra is nu een feit, met twee abonnementsniveaus: Essential en Extended.

Essential – €379 per jaar (gratis met de vernieuwde Franse FB Amex Platinum)
    • 5 extra miles per 10 EUR
    • Exclusieve Promo Rewards
    • Betere Cash & Miles rates
    • Verlengde geldigheid van miles
    • 2 gratis lounge-toegangsvouchers
    • 10% korting op upgrades

Extended – €699 per jaar
    • 10 extra miles per 10 EUR
    • Exclusieve Promo Rewards
    • Betere Cash & Miles rates
    • Verlengde geldigheid van miles
    • 4 gratis lounge-toegangsvouchers
    • 10% korting op upgrades
    • 10% korting op award tickets
    • 20% extra XP

Voor leden die al status hebben, lijken deze prijzen en voordelen eerlijk gezegd weinig aantrekkelijk. Imho ook geen echte meerwaarde, het compenseert zelfs niet de verschraling van de vernieuwde Franse FB Amex-kaarten.
    Screenshot 2025-11-05 at 16.11.49.png

6. Daandeluxe

Daandeluxe Blue Tier

Leuk Bevonden:
    122
    Trofeepunten:
    33
    Gisteren gebeld voor een retentie aanbod voor mijn FB platinum kaart.
    Ik kreeg 20K Miles aangeboden en 1 extra mile voor de komende 3 maanden. Mijn spend was afgelopen jaar 70K.

Ik heb aangegeven dat ik dit echt te weinig vond en alleen mijn Centurion kaart zal blijven gebruiken.
    Ze heeft mijn kaart direct opgezegd per 24-11-2025, helemaal prima zo

7. Dennisfr1993

Dennisfr1993 Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Benieuwd of bij mensen die tickets bij transavia geboekt hebben deze ook in 3 termijnen kunnen betalen en de extra miles hebben gekregen?

8. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    123
    Thanks voor het delen! Ik heb ook gebeld en met een lagere spend kreeg ik hetzelfde aanbod. Erg karig voor de (al karige) FB kaart!

9. William

William Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    63
    Voor mij heb nu genoeg P4L XP en kan Amex de deur uitgooien. In Spanje AMEX overal geaccepteerd in Thailand / Bali veel minder.

10. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Ik kreeg 25k punten + extra miles bij een spend van 50k. Kon je niet iets doorvragen?

11. Daandeluxe

Daandeluxe Blue Tier

Leuk Bevonden:
    122
    Trofeepunten:
    33
    ja wel gedaan maar ze gaf aan dat ik vorig jaar ook al ingegaan was op een aanbod van 20K.
    Meer zat er echt niet in helaas….

Ook heb de XP’s en platinum for 2 niet meer nodig, een mooi aanbod aan Miles was fijn geweest maar 20K echt te weinig.

12. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Ah, dit verklaart waarom ik ineens extra miles kreeg, terwijl ik alleen een vlucht met Transavia geboekt had. Nu was dit zo goedkoop dat ik niet gekeken heb naar de optie om in termijnen te betalen.

Dennisfr1993 vindt dit leuk.
  13. B_in_T

B_in_T Blue Tier

Leuk Bevonden:
    164
    Trofeepunten:
    43
    In 3 termijnen betalen was bij mij wel mogelijk en heb ik ook gebruik van gemaakt, maar ik kreeg volgens mij niet de extra punten.

Dennisfr1993 vindt dit leuk.
  14. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Even nagekeken, vorig jaar heb ik ook 20k miles gekregen als bonus. Dus ik zou nog eens bellen als ik jou was.

15. Brangeri

Brangeri Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Spend al in maand 1 gehaald voor de bonus XP maar nog niks binnen. Toch maar eens in de chat klimmen.

16. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Bonus XP komen pas eind Januari stond erbij of nog later zelfs. Wel de bonus miles gekregen van de aanvraag?

17. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    327
    Trofeepunten:
    63
    Hier hetzelfde verhaal voor FB Platinum, spend gehaald en bonus miles binnen maar de XP nog niet.

18. Brangeri

Brangeri Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Nope ook nog niet. Chat bevestigde inderdaad eind December, overheen gelezen.

19. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    De vernieuwing van de Franse Flying Blue Amex Platinum is nu ook bekend:
    • €10 = 30 miles bij AF/KL/Hertz
    • €10 = 13 miles voor alle andere uitgaven
    • Jaarlijkse XP Bonus van 30XP (ipv 60XP) + 5XP per €5.000 besteding (tot maximaal 80XP per jaar)
    • Gratis ruimbagage op alle short- en mid-haul vluchten
    • Flying Blue Extra Essential inclusief (twv €379)
    • 10% korting op alle aankopen bij La Vallée Village
    • Reisverzekering nu ook geldig voor treinreizen
    De maandelijkse bijdrage gaat van €53 naar €66 (€792 per jaar).

Zoals bekend blijven de Nederlandse kaarten ongewijzigd totdat er een uitspraak is in de zaak ACM tegen Amex. Dit is wel een goede indicatie van wat we mogelijk kunnen verwachten voor de vernieuwde Nederlandse kaarten in de nadere toekomst.

Laatst bewerkt: 14 nov 2025
    westi vindt dit leuk.
  20. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Had je al een normale amex of echt 12 maanden geen kaart gehad?
    Ik heb de spend gehaald maar nog geen miles, heb wel ook een normale amex.
    Het was de gok waard anders zijn het alleen 60 XP voor €110 wat ook prima is:)

Deel Deze Pagina