Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    365
    Trofeepunten:
    63
    Kan mijn Amex FB platinum weer opzeggen of downgraden, wat is nou ook alweer het handigst als ik over een half jaar weer punten wil pakken? XP's niet belangrijk

2. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.588
    Trofeepunten:
    653
    Ik zou opzeggen, Gold nemen als er een bonus is vaak ergens 20-40k miles (dan wel bij Amex, dan wel via referral) en na 6 maanden weer naar platinum voor 50k miles. Dan pak je 80k miles ipv 1x de welkomstbonus bij platinum 50k.

Robinho vindt dit leuk.
  3. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Met opzeggen ga je over een half jaar geen punten meer pakken. Je moet minimaal één jaar geen member zijn en dus ook geen andere kaart van amex hebben.
    Zoals we gezien hebben zijn ze punten van referrals aan het afpakken en zien ze de kaarten niet meer als een afzonderlijk product.

Ik zou dus zeker downgraden en over 6 maanden weer upgraden tijdens een actie wat dan waarschijnlijk rond de 50k miles is.

Robinho vindt dit leuk.
  4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Het verhaal is nog iets bijzonderder geworden: ik zag dat rond 11 september mijn bonus FB Miles niet meer werden bijgeschreven. Gebeld, Engelstalige medewerker (Filipijnen). Begreep in eerste instantie het probleem niet, maar er leek inderdaad toch iets niet goed te zijn gegaan. Ze zouden het uitzoeken en mij terugbellen.

Vandaag teruggebeld, alles zou goed zijn en ik zou de FB Miles krijgen. Maar toen ik tijdens dat gesprek in mijn account keek, zag ik dat de bonus miles nog steeds niet waren bijgeschreven bij een hele specifieke transactie. De medewerker keek met mij mee en kwam er toen (!) pas achter dat er misschien een fout was (goh, daar belde ik toch voor vorige week?).

Het wordt nu nog verder uitgezocht, maar er lijkt mogelijk iets fout te zijn. Waarbij de medewerker zei dat het aan FB zou kunnen liggen. Dat betwijfel ik, maar ze komen binnen tien dagen bij me terug. Ik voel in ieder geval een klacht opkomen. Want ik ben die kaart nu expres meer aan het gebruiken om meer FB Miles te sparen.

Wat ik vandaag ook geleerd heb, is dat bonus FB Miles (en wellicht ook reguliere MR) is gecapt op 50k. Dat wist ik niet.

Ruut vindt dit leuk.
  5. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Volgens de voorwaarden wel en zeker als je op safe wilt spelen. Hoewel, of het dan altijd goed gaat is ook maar de vraag.

Ik had opgezegd en nam na 3 maanden een FB gold card. Hiernaast had ik de reguliere platinum card.

Keek er erg vanop dat ik toch de bonus miles kreeg voor FB gold. XP daar ging ik al vanuit.

6. Brangeri

Brangeri Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Die van mij is onderweg, en in het aanvraagproces werd ook niet gevraagd of ik al een Amex product had, dus we gaan het zien.

Ruut vindt dit leuk.
  7. Jeroen23

Jeroen23 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    33
    Dit is ook bij de reguliere amex het geval.

8. ribruijn

ribruijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    57
    Trofeepunten:
    28
    Er is weer een 70K referral actie. Ik heb de eerste al weer binnen, had er op gewacht.

Volgende maand ook weer het jaarlijkse gesprekje. Wat is tegenwoordig het retentie aanbod bij een spend van 40K Euro (en al vele jaren plat kaarthouder?)

9. Brunoweilo

Brunoweilo Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    107
    Trofeepunten:
    43

Bijgevoegde bestanden:

10. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    30 ipv 70 XP zou de doodsteek zijn voor die kaart.

Anderzijds: ik had wel een tijd terug al ergens gelezen dat FB revenue based zou worden. Daar past deze aanpassingen dan wel weer binnen.

Maar voor €5000 boek ik wel een WBC ticket dat mij meer dan 5 XP oplevert :cool:

FlyingFonz en jvad vinden dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Wie/wat is trouwens de bron van dit bericht? Wie heeft dit op Facebook gezet? Indien waar, dan zou ik ook berichtgeving op frequent flyer websites verwachten en tot zover kom ik niets tegen. Ook niet op Franstalige websites of fora.

12. Brunoweilo

Leuk Bevonden:
    107
    Trofeepunten:
    43
    Er word ook al over gesproken op :https://www.flyertalk.com/forum/air...-co-branded-fb-amex-card-31.html#post37383524 .

De screenshot komt uit een Flying Blue platinum groep op FB waar voornamelijk Franse leden in zitten. Verwacht inderdaad dat dit op den duur online komt - maar blogs in Europa zijn lang niet zo snel zoals in de VS.

13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ik lees het nu, ja. Maar als dit klopt, dan gaan mensen toch massaal opzeggen? Ik zou het serieus overwegen :D

Laatst bewerkt: 22 okt 2025
    Ready2Board vindt dit leuk.
  14. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    327
    Trofeepunten:
    63
    Heeft iemand al ervaring met de actie van laatst waar je 40xp en 50k miles extra kon verdienen na een spend van 4.500 met de Amex FB Plat kaart? Hoe lang duurde het voordat de miles en XP zichtbaar waren in je KLM profiel?

15. Brunoweilo

Leuk Bevonden:
    107
    Trofeepunten:
    43
    Beetje het gevoel of het allemaal niet zo lucratief voor AMEX is in de EU zoals in de VS.

16. Brunoweilo

Leuk Bevonden:
    107
    Trofeepunten:
    43
    Duurt zes maanden of zo voor die bonus Miles.

17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ja, dat sowieso. De EU credit card markt is slecht. Te weinig concurrentie en teveel regulering. En dat komt ook doordat de financiële consumentenmarkten binnen de EU nog steeds volledig onder het vrije verkeer van personen, goederen en dus ook diensten vallen. En je bijvoorbeeld een Spaanse AMEX kunt aanvragen, ik noem maar wat. Met zo weinig concurrentie hebben de cc maatschappijen geen enkele incentive om de klant op 1 te zetten en er alles aan te doen om deze te behouden.

18. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Er komen geen veranderingen in Nederland totdat de rechtszaak van de ACM tegen Amex is afgerond (aldus Ben Lipsey, directeur van Flying Blue).

Brunoweilo vindt dit leuk.
  19. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Serieus?

Dat is 20 jaar geleden. Je gaat me toch niet vertellen dat de EU log en bureaucratisch is?

20. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    De rechtbank in Rotterdam heeft het proces gestaakt en prejudiciële vragen gesteld aan het EU-Hof in Luxemburg, omdat het om Europese regelgeving (Verordening (EU) 2015/571) gaat. Zolang het EU-Hof nog geen uitspraak heeft gedaan en de procedure in Rotterdam niet is hervat, mogen er blijkbaar geen wijzigingen worden doorgevoerd, wat me logisch lijkt.

Deel Deze Pagina