Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.825
    Trofeepunten:
    598
    Nee.

westi vindt dit leuk.
  2. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Nee, helaas niet. Daar heb je de 'reguliere' of metalen Amex Platinum voor nodig.

westi vindt dit leuk.
  3. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Nu heb ik ruim een week terug een vriend aangemeld voor Platinum for Two maar zijn status is nog niet aangepast bij Flying Blue.

Heeft iemand een idee hoe lang dit duurt?

4. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Begin dit jaar duurde het voor mij ca. 10 dagen.

Ruut vindt dit leuk.
  5. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Oké, bedankt!

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Paar dagen, is mijn ervaring. Maar ja, dit gaat vast handmatig via postduif. Amex en KLM kennende.

Enzo en Ruut vinden dit leuk.
  7. Maarten_22

Maarten_22 Silver Tier

Leuk Bevonden:
    209
    Trofeepunten:
    268
    Vorige maand duurde het ongeveer 8 werkdagen.

Enzo en Ruut vinden dit leuk.
  8. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Even een datapuntje voor wat betreft Platinum for 2.

Zodra je telefonisch bij Amex aangeeft dat je iemand wilt aanmelden maakt Amex een melding aan naar FB. In mijn geval kreeg Amex een dag later van FB de bevestiging dat de aanvraag was ontvangen.

Toen ik hierna contact opnam met KLM gaven zij aan dat de aanvraag inderdaad was ontvangen maar systeemtechnisch nog niet was verwerkt, dit zou tien werkdagen duren.
    Op zich wel interessant, ik hoefde zijn FB nummer niet op te geven, dat zagen zij onder mijn FB nummer.

Vandaag, na tien dagen (geen werkdagen) kreeg ik het bericht van de vriend dat het inderdaad gelukt is. Hij is nu Platinum vanaf het moment van accorderen, dus in dit geval augustus.

Toch nog iemand heel blij gemaakt. Eind van het jaar zeg ik de kaart op en dan weer terug naar de reguliere platinum.

Laatst bewerkt: 24 aug 2025
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
  10. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    633
    Trofeepunten:
    123
    Dit doet Amex vaker, elke keer als er een goede bonus is voor nieuwe rechtstreekse kaartaanvragers vind je dit niet terug bij de referrals.

11. rikkert

rikkert Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ha all,
    Vandaag géén retentiebonus gekregen voor mijn reguliere Amex Platinum.
    N.a.v. de discussie in dit topic heb ik de Amex FB Platinum aangevraagd, in de hoop toch de signon bonus te krijgen ondanks mijn huidige reguliere kaart.
    Heb een ander e-mailadres en telefoonnummer gebruikt - weet niet of dat zin heeft.

Zal verslag uitbrengen!

12. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Zie ook het andere topic; er wordt tegenwoordig blijkbaar (soms?) teruggevorderd als je een aanmeldbonus bijgeschreven krijgt terwijl je al een kaart van de andere productlijn hebt.

13. rikkert

rikkert Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ja - ik zie het! Heb ik weer handig gedaan haha.

Maar zal alsnog kijken en laten weten. Misschien is het wel lastiger om Flying Blue miles + XP terug te vorderen dan gewoon MR af te schrijven.
    Heeft iemand hier ervaring mee ?

14. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Ja, zodra de miles in je FB account staan lijkt het me lastig ze terug te krijgen. En bij XP lijkt het me sowieso niet mogelijk.

Heeft iemand ooit - bijv. door een refund - een negatief aantal FB miles in z'n Amex account gehad aan het einde van een periode? Lijkt me niet dat ze dat dan af kunnen schrijven van je FB account, toch?

15. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Door een annulering van een aankoop heb ik wel eens negatief gestaan, maar die bleven negatief tot de volgende aankoop.

16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Exact! Op datum X wordt het aantal FB Miles op je Amex overgezet naar KLM FB. Het kan i.d.d. voorkomen dat je dan een negatief aantal FB MIles saldo op je AMex FB account hebt. Wat er dan gebeurtv
    Dit staat erover in de AV:

1.7 Verlaging van uw Miles-saldo
    Voor bedragen die worden teruggestort op uw kaartrekening, zoals bedragen afkomstig van geweigerde/geretourneerde producten of diensten die met de kaart zijn afgerekend, wordt uw Miles-saldo verminderd met het aantal Miles dat aan deze bedragen gekoppeld is. U krijgt weer Miles op uw Flying Blue-account bijgeschreven zodra uw Miles-saldo weer positief is.

https://www.americanexpress.com/con...x-nl-nl-flying-blue-praktische-informatie.pdf

Wat er niet staat: wat gebeurt er als je je kaart op zou zeggen? Ik denk dat dit een grijs gebied is.

Ik vroeg eens bij het aangaan van een overdraft voor een Award ticket wat er zou gebeuren als ik het saldo niet zou inlossen. Dat wist de betreffende medewerker niet/was geen duidelijke policy voor :D

finsdeflyer vindt dit leuk.
  17. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Daar gaan ze natuurlijk niets over schrijven in de voorwaarden, aangezien ze daar niets aan kunnen doen als de kaart eenmaal opgezegd is.

Ik heb de miles die ik tekort kwam 2 jaar geleden gewoon kado gekregen. Daarna heb ik een keer op FT gelezen dat je saldo negatief is, totdat je er weer genoeg verdiend hebt. Als je dan je FB lidmaatschap opzegd, zal het wsl precies dezelfde situatie zijn als hierboven in het geval van Amex: niets aan te doen en heb je geluk gehad. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn status op gaat geven voor die paar miles.

18. Brangeri

Brangeri Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Nou toch maar weer de FB Plat aangevraagd omdat ik die 60XP toch nodig ga hebben. Fingers crossed of de bonus er doorheen gefietst word. Vorige keer met een andere Amex kaart ook gelukt, heb soms het idee dat deze systemen met digitale ducktape en schietgebedjes aan elkaar hangen.

finsdeflyer vindt dit leuk.
  19. Maxmannl

Maxmannl Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Toch maar eens gebeld naar American Express. De maart promo van 70K punten bij upgrade van gold naar platinum is nog steeds niet bijgeschreven.

Wat blijkt. Ik heb mij keurig op 7 maart aangemeld (promotie liep t/m 12 maart) maar ze hebben het bij Amex pas op 13 maart "verwerkt".

Dus ik viel buiten de aanmeldperiode volgens het automatische systeem. De spend was keurig gehaald.

Backoffice gaat het nu als het goed is binnen 7 dagen corrigeren en de 70K aan punten overmaken.

Zou toch eens de werking van hun systeem willen zien hahaha. Als je dit al niet goed kunt automatiseren.

lloydje33 en Ruut vinden dit leuk.
  20. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Ik had mijn betalingstermijn gemist op 11-09. Normaal gesproken wordt er de dagen erna een nieuwe poging gedaan. Dit keer dus niet.
    Donderdag gebeld: het wordt maandag of dinsdag afgeschreven
    Vrijdag ochentend een SMS: betaling is niet gelukt, kaart wordt geblokkeerd. Nogmaals gebeld: handmatig betalen kan niet, want dan wordt evengoed de automatische betaling doorgevoerd en staat er een positief saldo. Kaart deblokkeren kan niet, want het systeem grijpt dan automatisch weer in.

Gelukkig kon Avis gisteren een deposit op de kaart zetten en een andere betaling lukte ook, dus die blokkering ging mss pas vannacht in.

Kijk ik vandaag op mijn rekeing: gisteren (dus pas na 15u) is mijn rekening alsnog belast.

Hun systeem werkt dus idd lekker (niet goed).

Deel Deze Pagina