Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

  1. kprr

    kprr Newbie

    Berichten:
    22
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    Bij mij kwam de upgrade er ook niet doorheen. Afgelopen dinsdag gebeld en toen is die handmatig alsnog uitgevoerd. Woensdag zag ik in Apple Pay ineens een platinum kaart en zaterdag lag de nieuwe kaart in de brievenbus. XP en of kaartbijdrage zie ik nog niet staan in de app, maar dat komt vast vanzelf (of ze vergeten het, ook best).
     
    RuudHier en Escape vinden dit leuk.
  2. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    28
    Je kunt blijkbaar zien of het gelukt is door het nog een keer aan te vragen. Je krijgt dan een melding dat je maar 1x per 6 maanden kunt up- of downgraden. Als je die melding krijgt dan wordt je upgrade nog verwerkt. De vraag is alleen hoe lang het nog duurt, daar kon de medewerker geen antwoord op geven.

    De minimum spend gaat pas in op het moment dat je de kaart ontvangt volgens de medewerker. Da's een beetje jammer.
     
  3. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    28
    @lloydje33 @DuckDuck en @Escape jullie ook nog niets gehoord?

    Toen ik belde werd er geen optie gegeven om het handmatig te doen. Intussen zijn we al een paar weken verder. In de app nog geen veranderingen te zien. De actie is inmiddels verlopen.

    Normaliter kreeg ik trouwens altijd een Nederlandssprekende medewerker. Dat tijdperk lijkt nu ook voorbij.
     
  4. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Ondanks dat ik de upgrade wilde annuleren is deze toch doorgevoerd. Ik heb nog geen tijd gehad om ze te bellen.
     
  5. Escape

    Escape Blue Tier

    Berichten:
    116
    Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    28
    bellen en vragen als de medewerker het opnieuw voor je kan invoeren, had binnen een paar dagen de upgrade en kaart binnen
     
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.727
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    lloydje33, RobertFB, MSchouw en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    811
    Leuk Bevonden:
    444
    Trofeepunten:
    63
    emml en Ruut vinden dit leuk.
  8. emml

    emml Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Beste mensen

    mijn nederlands is niet zo perfect.

    Afgelopen december kwam ik iemand tegen met een amex. Goede gesprek gehad en 2 weken later heb ik 1 amex kaart thuis ontvangen. Op dit moment ben ik in bezit van een FB Gold en zou ik graag willen upgraden naar FB Platinum.Ik heb de afgelopen maanden niet zoveel gedaan met de kaart dus dat welkom Miles heb ik nooit gekregen. nu wil binnenkort gaan reizen en kan de miles goed gebruiken. Ook was ik benieuwd of ik meteen de XP punten krijg of pas na 1 jaar?
    Kan iemand mij uitleggen hoe het allemaal werkt en waarom de FB platinum beter is.
    Hartelijke bedank.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2024
  9. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    289
    Leuk Bevonden:
    541
    Trofeepunten:
    123
    @emml op het moment dat je een FB Amex kaart upgraded, krijg je de bijbehorende XP’s in de maand zodra de nieuwe kaart is toegewezen.

    Gezien je al (FB) Amex klant bent heeft het aanvragen via een referral geen zin, die aanbiedingen zijn alleen voor diegene die de laatste 12-maanden geen kaart hebben gehad.

    Voor een upgrade kan je het beste kijken via de Amex Experiences app, meermaals bied Amex (vaak einde jaar) mooie upgrade bonussen aan. En/of als er geen aanbieding is, gewoon bellen voor een passend aanbod.

    Naar mijn mening, als jij nu de extra XP’s niet nodig hebt en het enkel voor de miles doet, zou ik wachten op een upgrade aanbieding later dit jaar.

    de Amex FB Platinum is eigenlijk alleen interessant als je bij KLM/AF Platinum bent en deze status wilt delen en/of als je de jaarlijkse XP bonus nodig hebt om status te behouden of te behalen.
     
  10. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.405
    Leuk Bevonden:
    1.209
    Trofeepunten:
    223
    of als je regelmatig een auto huurt
     
    michiel1, Ruut en TheRobin vinden dit leuk.
  11. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    388
    Leuk Bevonden:
    254
    Trofeepunten:
    63
    Heb ze helaas gemist maar de kaartjes voor de Shortrack waren wel een leuke actie.
     
    TheRobin en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  12. TheRobin

    TheRobin Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    18
    Afgelopen weekend bij het WK Shorttrack geweest dankzij American Express. Toffe actie waar je echt bizar snel bij moest zijn. De Ahoy lounge had hapjes en drankjes, die je ook mee kon nemen naar de tribune, die overigens top plekken waren. Zijn er nog andere leden geweest?

    IMG_6930.JPG

    IMG_6926.JPG
     
  13. Maarten_22

    Maarten_22 Silver Tier

    Berichten:
    403
    Leuk Bevonden:
    201
    Trofeepunten:
    268
    Ik was er vrijdagavond. Plekken waren top en het was een mooi spektakel om te zien. Vond het eten wel erg tegenvallen.
     
  14. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    388
    Leuk Bevonden:
    254
    Trofeepunten:
    63
    Wat moet ik me er bij voorstellen, fingerfood van de huiscateraar, voornamelijk uit het mandje?

    Jammer dat ik misgreep maar wel een toffe actie, heb toch weer de experiences notificaties aangezet hierdoor.
     
  15. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    624
    Leuk Bevonden:
    341
    Trofeepunten:
    63
    De fout gemaakt om na een jaar geen FB kaart te hebben gehad een FB Entry kaart te nemen om vandaaruit te upgraden, maar blijkbaar doe je dan niet mee met de upgrade offers.... kan zelfs niet referren ermee:confused:
     
  16. TheRobin

    TheRobin Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    18
    Catering was vergelijkbaar met matig airport lounge voedsel. Die sfeer hing er overigens ook in de lounge haha.
     
  17. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Blijkbaar is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in NL bezig te proberen de FB Amex kaarten de nek om te draaien. In 2021 hebben ze rechtszaak verloren en zijn ze in beroep gegaan en College van Beroep heeft verduidelijking aan Europese Hof gevraagd om verduidelijking van de Verordening waarop de ACM haar redenatie op baseert.

    https://www.acm.nl/nl/publicaties/cbb-stelt-beroepszaak-over-kredietkaarten-vragen-aan-eu-hof

    Als ik het goed begrijp, gaat het erom dat Amex niet onder het 4 partijen concept valt omdat zij zelf de issuing bank zijn. In het 4 partijen concept waar visa en Mastercard onder vallen zijn de fees gecapped (wat de reden is voor de lage transactiekosten bij deze kaarten vs Amex die veel meer vraagt). ACM’s argument is dat door met FB te co-branden, Amex van 3 partijen naar 4 partijen gaat en dus onder de verordening valt en dus niet meer de hoge interchange fees mag vragen van de merchants. Dit zou het hele FB co branding concept onderuit halen want uit die fees worden de Miles betaald die FB bereid is te geven aan de kaarthouder voor het geld wat FB dan van Amex vangt.
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  18. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.405
    Leuk Bevonden:
    1.209
    Trofeepunten:
    223
    Dat zou niet noodzakelijk het einde van de miles moeten betekenen. Ik ken de wetgeving in NL niet op dit vlak, maar in Polen heb je de M&M Visa creditcard die door een bank wordt aangeboden en op mijn Mastercard spaar ik voorzogenaamde Priceless specials. Dus ook met lagere fees zijn er extra's te vergeven.
     
  19. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Is dit de 1mile voor 2euro kaart? Het is beter dan niks natuurlijk maar wel wat anders dan de 1,5/2mile per euro van FB amex (dus 3 tot 4x hoger).
     
  20. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    631
    Leuk Bevonden:
    463
    Trofeepunten:
    63
    Ik wacht weer op de bonus XP actie. Zou mooi zijn als die binnenkort weer herhaald zou worden. Voor Amex FB Platinum was dat 60 XP + 30 XP, meen ik?
     

Deel Deze Pagina