Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

  1. ribruijn

    ribruijn Newbie

    Berichten:
    98
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Uit mijn verre geheugen dacht ik dat de toetsing plaatsvindt op het moment dat JOUW platinum status afloopt. Er staat me iets van bij dat mijn vrouw gewoon platinum bleef toen ik 3 jaar een eenmalige downgrade deed. Sowieso kan je naturrlijk je reis iets eerder boeken (uiteraard indien mogelijk) en dan alvast je eco-comfort stoelen gratis reserveren. Dat blijft zo staan, ook als de medehouder onverhoopt toch wordt gedowngrade.
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  2. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.405
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Er is mij destijds verteld dat de status per jaar gaat. Ik kon niet halverwege het jaar de status aan iemand anders geven, dus ik denk dat @ribruijn gelijk heeft en de toetsing plaats vindt als jouw nieuwe jaar ingaat.
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  3. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Apart. Ik heb m’n vriendin vorige maand nog via Plat4two van de FB Plat kaart naar platinum status gekregen. Dit moet via Amex customer service (telefoon) die een ticket aanmaakt voor FB om te verwerken. Was volgens mij binnen 2 weken rond. Dus bij ons was dit niet afhankelijk van het Platinum kwalificatiejaar. Zou ik wel zonde zijn van al die maanden dat je partner zou moeten wachten.
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  4. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    254
    Leuk Bevonden:
    252
    Trofeepunten:
    63
    Ik had ook het vermoeden dat dit zo gaat, maar was niet zeker, vandaar mijn vraag. Mijn kwalie periode loopt tot eind Nov, dus sindsdien is medekaarthouder ook P42.
    Die zal dus wel blijven staan als ik in Februari ga downgraden als ik jullie goed begrijp. Dank.
     
  5. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    254
    Leuk Bevonden:
    252
    Trofeepunten:
    63
    Leuk dat het bij jou zo vlot ging. Bij mijn vrouw duurde het precies 1 JAAR!
    AMEX had de Plat status per ongeluk aan een ander gezinslid toegekend - met een Gold kaart!! (heb hier eerder iets over gepost) en dat kon NIET gecorrigeerd worden pas tot het moment dat mijn kwalificatie jaar bij FB zou aflopen. Dat is nu gebeurd.
    Dit is mijn belangrijkste ergernis met AMEX van het afgekopen jaar.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  6. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    1.710
    Trofeepunten:
    523
    Ze zeggen dat het niet kan, maar je moet blijven klagen. Bij mij hetzelfde verhaal, maar is wel gecorrigeerd.
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  7. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.405
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Met een ander bedoelde ik een andere persoon dan de persoon die in 1e instantie P42 had gekregen.

    Het ging bij mij dus precies als bij @michiel1, plat status ging naar een gold kaarthouder en kon niet meer gewijzigd worden todat het jaar om was.
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  8. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Ah ok; ja voor zowel jou als Michiel1 geldt dan: fout van Amex dus klacht formeel indienen. Het is een probleem die zij hebben gecreëerd (er vanuit gaande dat je de juiste naam hebt doorgegeven) dus kunnen ze absoluut oplossen, kost alleen wat meer moeite voor ze want ze moeten dan de hele casus uitleggen aan FB ipv waarschijnlijk een standaard formuliertje die ze normaal gesproken gebruiken om P42 door te geven. Dat is niet iets wat de standaard telefoondesk medewerker zal kunnen met de tools/procedures die ze hebben maar een backoffice medewerker zal dat zeker kunnen. Zie ook opmerking hierboven van Daan3. Succes en sterkte!

    t.a.v. normale tussentijdse (binnen 1 jaar) wisseling van begunstigde lijkt het me heel logisch dat FB dat niet toestaat anders kan je zo handig plannen dat meer dan 1 persoon precies op moment dat nodig is platinum status kan genieten.
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  9. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    254
    Leuk Bevonden:
    252
    Trofeepunten:
    63
    Natuurlijk heb ik dit niet zomaar geaccepteerd, ik heb maandelijks kontakt gehad met AMEX, steeds met dezelfde persoon die mijn dossier behandelde. Allemaal frustrerend en tijdrovend. Zo slecht dit.
    Uiteindelijk is het afgedaan met 20K miles plus 3 maanden dubbele punten. Dat is de norm momenteel.
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  10. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    3.316
    Trofeepunten:
    508
    Amex rekent al lang geen 3% meer, zelf betaal ik 1,75% wat amper meer scheelt met Visa/MasterCard, er is tegenwoordig voor een ondernemer echt geen reden meer om Amex niet te accepteren, de groep klanten met een Amex zal altijd kleiner zijn dan pinpas/Visa/MasterCard dus het is gewoon een stukje service naar je klanten toe.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  11. Maarten_22

    Maarten_22 Silver Tier

    Berichten:
    403
    Leuk Bevonden:
    201
    Trofeepunten:
    268
    Scherm­afbeelding 2023-12-29 om 15.32.50.png Via onder andere Mollie betaal je nog steeds 3%
     
  12. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    3.316
    Trofeepunten:
    508
    Heftig! Ik heb een payment terminal van CCV staan en daar is het dus een stuk minder...
     
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Interessant, deze inzichten vanuit de andere kant. Heb je enig idee waarom er nog regelmatig andere terminals gebruikt worden voor Amex? Soms heb je bepaalde pinapparaten in restaurants die wel Amex pakken, andere niet. Of als je een zelfscankassa hebt, dat je de keuze hebt om aan te tikken 'cash' of 'PIN/Mastercard/VISA' of 'Amex'. Dus echt aparte keuzes. Enig idee?
    Als de kosten voor de wederpartij gelijk zijn, zou je zeggen dat er inderdaad geen reden meer is om Amex niet te accepteren. Hoewel ik 1.75% nog steeds wel heftig vind. Geldt dat ook voor Mastercard debit, het nieuwe Maestro?
     
  14. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Ik vroeg mij af of je aangekochte sustainable fuel, betaald met je Amex Flying Blue kaart ook rentevrij in 3 termijnen kan betalen, zoals de vliegtickets? Iemand daar ervaring mee?

    Ik overweeg 608 XP punten te 'kopen' via die optie na een vlucht... alleen is dat voor mij wat kostbaar in 1 x. Dan zou dat een mooie optie zijn om het wat te spreiden. En daarmee PFL te behalen.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2024
  15. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Geen ervaring mee maar volgens mij moet het bedrag boven de 50 Euro zijn...
     
  16. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Welke vlucht kan je 608XP aan SAF kopen? Is dat een La Première naar Singapore of zo?
     
  17. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Helemaal correct...
     
    TheRobin vindt dit leuk.
  18. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Nice! Even uit nieuwsgierigheid: is dat de SAF voor de LP retour beide richtingen, of enkele reis LP en J of Y terug?
     
  19. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Beide richtingen, voor zover ik nu kan zien.
     
  20. Janw

    Janw Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ik wil graag een kaart aanvragen om zo snel mogelijk voldoende XP te verzamelen om mijn Flying Blue status te verhogen. Wat is nu wijsheid? Met een referral een gold kaart aanvragen (kosten 16,50 per maand). Na hoe lang kan ik die kaart weer opzeggen om de XP wel te behouden?
     

Deel Deze Pagina