Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. ribruijn

ribruijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    28
    Wat is bij een jaarlijkse spend van zo'n 20K het gemiddelde aanbod om FB Plat kaart nog een jaartje te verlengen? handig om te weten voor ik mijn jaarlijkse belletje doe.

Dank!

2. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Krijg net een e-mail over de aangepaste bijdrage:

Aangepaste lidmaatschapsbijdrage
    De lidmaatschapsbijdrage van de Flying Blue – American Express Gold Card gaat naar € 198 per jaar. Deze wijziging gaat in per 12 januari 2023.

Saillant detail: mijn AMEX FB Gold is eind vorige maand beëindigd :D

Wel interessant: ik had de kaart nu per direct kunnen beëindigen, i.p.v. een maand opzegtermijn.

Ook opvallend: ze proberen een beetje de nadruk te leggen op alle voordelen van die kaart op te noemen, maar wat een schaarse bedoening zeg... Blij dat ik opgezegd heb!

3. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik heb het idee dat ze 2000€ per maand niet zo veel vinden voor een platinum kaart. Ik heb een gold, en met 35k in 2021 heb ik ook gebeld om te vragen cq klagen om op te zeggen. Toen was het alleen: We vinden het jammer en hopen dat u zich alsnog bedenkt en hopen u graag weer terug te zien als klant mocht u toch besluiten uw kaart op te zeggen.

4. THino

THino Newbie

Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    De jaarlijkse bijdrage is echt bizar, geen privium, doorlopende reisverzekering met allerlei beperkingen….. Xps zijn leuk, en plat for 2 ook, maar ze zullen echt iets aan t aanbod moeten doen. Benieuwd of er iets gaat veranderen, anders wordt t dikke downgrade

5. Mark020

Mark020 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb deze kaart alleen maar voor Platfor2, dus dat gaat voor mij ook een serieuze overweging zijn om de kaart dan maar helemaal op te zeggen. En wellicht 1 keer in de twee jaar weer even aan te houden, om mijn partner een boost te geven...

ErwinLansing vindt dit leuk.
  6. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    341
    Trofeepunten:
    63
    Tijd om mijn vrouw weer te referren (1 jaar geen lid geweest)
    Is Zilver > Gold > Platinum nog steeds de meest productieve route om XP's te verdienen?

7. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.474
    Trofeepunten:
    583
    Normaal wel, dan is het nu 15, over 6 maanden 30 en dan 6 maanden daarna 60= 105XP.

Echter heb je nu bij een ''gewone aanvraag'' 50XP voor gold en 90XP bij de Platinum. De bonus van resp 20 en 30 krijg je in feb 23. Die moet je dus voor jezelf afwegen. Daarnaast krijg je dan 40 resp 60k miles bij gewone aanvraag en 50% korting.

Bij een referral is dat 30XP, 20K miles (voor jou en voor haar= 40k totaal) en 50% korting.

Dat sommetje moet je zelf maken maar ik zou een reguliere aanvraag doen, dan heb je 50+ over 6 mnd bij upgrade 60 XP= 110 XP en minimaal 40K miles.

Amsterdam en Robinho vinden dit leuk.
  8. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    Los van de hoogte van de XP's bij up en downgrade, bij mijn downgrade deze week werd aangegeven dat de XP's (30) nu niet meer direct na de downgrade worden verstrekt, maar pas nadat het jaar van de eerste kaart (de Plat - 60)is verlopen, daarmee lijkt het harken van XP's door te hoppen nu teniet gedaan door Amex. Voor mij een reden om met de Amex kaart te stoppen vanaf feb '23.

Amsterdam, lloydje33, Tim82 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. ribruijn

ribruijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb zojuist gebeld voor een aanbod om mijn volgende maand te verlopen Platinum kaart te verlengen en kreeg het bekende aanbod van 20.000 Miles en 3 maanden dubbele punten. Maar eens kijken of men ook de XP's meteen bijschrijft, normaliter gebeurt dat bij het afschrijven van de jaarkosten toch? (dus volgende maand)
    Miles worden bijgeschreven binnen 5 werkdagen.

10. Hahn

Hahn Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Bij een downgrade vind ik dat nog niet zo'n probleem. Zolang ze bij een upgrade maar wel direct de XP bijschrijven. Nu kan ik na een 6 maanden plat weer terug naar silver, waarna ik na een half jaar weer via gold naar platinum ga (of eventueel direct naar platinum als er weer een mooie bonus in miles is). Dat levert dan in iets meer dan een jaar steeds de xp voor gold en platinum op.

Voorbeeld: 1/1/23 15 xp Silver, direct daarna upgrade doen naar Gold met 30xp. Na 6 maanden op zeg 15/7/23 een upgrade naar Platinum, met 60 xp. Op 30/1/24 weer downgrade naar Silver. XP voor Silver krijg je dan pas op de verloopdatum voor voorheen Platinum, dus 15/7/24, maar daarna kun je wel direct weer upgraden en het rondje nogmaals doen.

11. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    629
    Trofeepunten:
    123
    Maar Amex website zegt over de Flying Blue Silver card voorwaarden: "Bent u de afgelopen 12 maanden al in het bezit geweest van een (extra) kaart van American Express, dan vervalt de eventuele welkomstbonus en korting op de jaarbijdrage van het eerste jaar van uw lidmaatschap."
    https://icm.aexp-static.com/Internet/internationalcardshop/nl_nl/pdf/fb-silver.pdf

12. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.474
    Trofeepunten:
    583
    Dat geldt hier niet want je bent en blijft AMEX klant, je wisselt alleen elke 6 maanden van product.

Mijn ervaring is dat bij downgrade van de kaart geen XP voor de nieuwe kaart worden gegeven en bij upgrade 6 mnd later de XP voor de nieuwe kaart zon 2-3 weken na upgrade worden gestort.

Hahn en FlyingBlob vinden dit leuk.
  13. Hahn

Hahn Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Het gaat inderdaad niet om de korting of welkomstbonus. Dat is voor als je een nieuwe member zou zijn. Als je het op deze manier doet dan gaat het om de xp en de eventuele punten bij upgrade.

Tot op heden dezelfde ervaring. Ga er van uit dat dit ook zo blijft.

lloydje33 vindt dit leuk.
  14. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.067
    Trofeepunten:
    223
    Stel ik vraag een FB platinum kaart aan en wil dan de 2e kaarthouder aanmelden voor PF2.

Iemand een idee hoe lang het duurt voordat PF2 geregeld is?

15. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    564
    Trofeepunten:
    123
    @Ruut aldus Amex duurt dit ongeveer 2 weken, maar dat gaat nog wel eens fout (bij mij duurde het c.a 3 maanden :mad:)

Ruut vindt dit leuk.
  16. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.067
    Trofeepunten:
    223
    Dat is inderdaad best lang.

Twee vriendinnen van me reizen medio februari dus dacht als ik nu 1 van hen PF2 geef, kan zij boeken en hebben ze beiden de platinum voordelen.

Dat zou voor mij die 300,-- euro nog wel waard kunnen zijn, zeker als je bedenkt dat economy comfort op die route 160,-- enkele reis kost...

RobertFB vindt dit leuk.
  17. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    445
    Trofeepunten:
    63
    Klopt - kan een gast meenemen in de lounge, maar alleen is voor Plat leden de economy comfort stoel gratis, de ander moet gewoon dokken.

Ruut vindt dit leuk.
  18. Sebas

Sebas Blue Tier

Leuk Bevonden:
    225
    Trofeepunten:
    43
    Even tussendoor contact hebben wil in deze soms helpen om het proces op gang te houden. Bij mij duurde het recent iets meer dan 2 weken.

Gratis koffer scheelt ook weer in de kosten die er anders wel zouden zijn.

Ruut vindt dit leuk.
  19. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.962
    Trofeepunten:
    648
    Weet iemand hoe het zit met de geldigheid van miles die middels Share and Fly zijn overgezet? Blijven die de verloopdatum van het oorspronkelijke lid behouden of van het nieuwe lid?
    Ik heb een flink saldo aan FB miles die eind dit jaar verlopen omdat ik tegenwoordig naar DL crediteer. Ik kan nu kosteloos extra AMEX FB kaarthouder worden van een familielid en daar de miles middels Share and Fly naartoe sluizen of zelf voor een maandje de FB Silver AMEX nemen en de geldigheid weer verlengen.

noppie vindt dit leuk.
  20. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    564
    Trofeepunten:
    123
    Op het moment dat je miles overzet van persoon X naar Y, dan blijven ze bij de ontvangende partij 24 maanden geldig.

Voor FB Amex kaart houders (muv entry) geld dat alle miles in je account na afschrijving maand afrekening weer met 24 maanden wordt verlengd.

Deel Deze Pagina