Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    445
    Trofeepunten:
    63
    Helaas geldt dat alleen voor nieuwe card holders, niet als je upgrade

2. Mark020

Mark020 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Maar ... er zit zonder meer onderhandelingsruimte in. Zeker als je vraagt naar de afdeling opzeggingen.

3. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.468
    Trofeepunten:
    583
    Het wisselt een beetje maar in mei was er een 75k pts actie als je upgrade deed. Die was er ook al in dec/jan. Normaal zou het 24k miles moeten zijn.

4. FritsJ

FritsJ Newbie

Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    8
    Mijn vrouw en ik vliegen vaak genoeg met KLM om FB silver te worden/blijven.

We hebben allebei ook een Amex FB creditcard (Gold/Platinum) maar ik begin me sterk af te vragen wat het grote voordeel van FB Silver is ten opzichte van bijvoorbeeld een reguliere Amex Platinum waar je met z'n tweeën in principe priority check-in hebt (en lounge toegang en hotel status en ....).
    Qua kosten 702 vs 600+170 is het ook nog eens voordeliger.

Of zie ik hier iets over het hoofd?

5. Mark020

Mark020 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Nee hoor, dit is een discussie die hier wel vaker opgegooid wordt. Ik heb hier recent nog wat over gezegd in verband met het nieuwe dinertegoed van 300 euro. De reguliere platinum card wordt steeds interessanter ten opzichte van de Flying Blue versie. Privium, Priority card (loungetoegang), 300 euro dinertegoed, veel meer interessante aanbiedingen qua events, etc. Het is natuurlijk onbegrijpelijk dat een co-branded kaart met KLM-AF, dat nota bene focust op vliegen, geen benefits als privium aanbieden.

Enige voordeel van de FB plat kaart is de 60 XP en, indien van toepassing, je Flying Blue platinum status delen met je partner (dat is wel echt fijn). Ook het sparen van FB Miles is wel interessant, maar dan houdt het wel op.

Laatst bewerkt: 30 jul 2022
    MoonJ en FritsJ vinden dit leuk.
  6. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.227
    Trofeepunten:
    223
    Als FB silver krijg je eigenlijk geen voordelen behalve 1 stuks baggage gratis. Als je de XP die je bij de FB Amex krijgt niet nodig hebt om FB silver te blijven, dan is het in mijn ogen een no-brainer: FB Amex opzeggen en de regular nemen.

Als je ze wel nodig hebt, is het een kwestie van rekenen: hoeveel geef je uit aan incheck baggage en eventueel aan preferred seats.

Voor mij is de FB Amex interessant omdat ik mijn plat stus deel, anders zou ik al lang overgestapt zijn op de regular.

FritsJ vindt dit leuk.
  7. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    De voordelen van het Flying Blue Silver-niveau:

• Kies kosteloos uw standaardstoel voordat de check-in geopend is, of ontvang 25% korting op andere stoelen.
    • Neem 1 extra stuk ruimbagage mee op vluchten van KLM en sommige van onze partners.
    • Krijg toegang tot priority-rijen bij het inchecken, afgeven van bagage en boarden.

8. Mark020

Mark020 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Waarbij gezegd moet worden dat de 'toegang tot priority-rijen' geen Sky Priority is (dat is pas per Gold). Vaker wordt je niet als Silver toegelaten, dan wel.

9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    Ben op zoek naar wat informatie over de jaarlijkse kaartlidmaatschapsbijdrage. Wordt deze exact na één jaar lidmaatschap geïncasseerd als je credit card verlengd wordt of juist iets eerder of later?

Dit in verband met de jaarlijkse XP-bonus. In de algemene voorwaarden lees ik dat de XP's uiterlijk drie weken nadat de kaartlidmaatschapsbijdrage is betaald.

10. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.630
    Trofeepunten:
    428
    Heb het even terug gezocht, ik had op 20 oktober mijn FB Gold card en krijg sindsdien op 29 oktober mijn XP's gestort.

En anders opzeggen nadat je XP's binnen zijn. Dan krijg je bijna je gehele bedrag terug.
    Zo ga ik dat over exact 3 maanden iig wel doen, want ik heb de XP's niet meer nodig via de credit card en deze kaart levert me voor de rest weinig op.

Dan1 vindt dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63

Oké, dank je! Dus je krijgt (kreeg) ieder jaar op 20 oktober de kaartlidmaatschapbijdrage?

Ik ben ook van plan om op te zeggen zodra ik de XP’s binnen heb. De AMEX FB heeft verder niets te bieden.

12. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Bij mij zijn oktober vorig jaar de 30 XP 2 weken eerder bijgeschreven dan de € 170 afgeschreven.

Dan1 vindt dit leuk.
  13. FritsJ

FritsJ Newbie

Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    8
    Vreemd dat het zogenaamde voordeel van 'toegang tot priority-rijen' bij Silver dus in de praktijk maar weinig voorkomt. Dan snap ik steeds minder wat het voordeel is....

14. Mark020

Mark020 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Het komt wel voor, hoor. 'We also welcome Skyteam Silver members' staat er dan op de banners, maar het komt mijns inziens vaker niet dan wel voor...

15. vinrf

vinrf Newbie

Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    Hier ook eindelijk deze maand de vastzittende miles overgeschreven gekregen. Hopelijk gaat het vanaf nu goed.

Carel1 en BartF vinden dit leuk.
  16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    kijk, dat zou nog mooier zijn! :D

17. BartF

BartF Blue Tier

Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    @Dan1 Mijn XP krijg ik ieder jaar ongeveer een maand voordat de jaarlijkse kaartbijdrage in rekening wordt gebracht.

Dan1 vindt dit leuk.
  18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    Op Schiphol in ieder geval wel. En op alle Spaanse vliegvelden. Dit gaat dan over de bagage-afgifte/check-in. Als je met kinderen vliegt dan krijg je op een aantal Spaanse vliegvelden priority check in :D

FritsJ vindt dit leuk.
  19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    Dat zou dan nu moeten zijn! Ben benieuwd wat er gebeurd als je daarna meteen opzegt. Lijkt mij niet dat ze die XP dan weer afschrijven?

BartF vindt dit leuk.
  20. Mark020

Mark020 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Nee, de XP blijft staan. :)

BartF en Dan1 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina