Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. JRRM

JRRM Blue Tier

Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    33
    Als je slim bent, kun je zelf ook eerst nog even uitzoeken wat wel onder je basisverzekering valt en wat niet i.v.m. eigen risico.

Ik had in Frankrijk een keer een wintersport ongelukje waarbij er röntgenfoto’s genomen moesten worden. Gelukkig niks aan de hand. Deze kosten heb ik heb wel verhaald op mijn reisverzekering omdat deze een wintersportdekking had. Ik vermoed dat de zorgverzekering ook wel had uitgekeerd, maar het nemen van röntgenfoto’s zou dan weer ten koste gaan van het eigen risico en de reisverzekering betaalde zonder opmerkingen gelijk de factuur.

Laatst bewerkt: 24 aug 2020
    Carel1 vindt dit leuk.
  2. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.308
    Trofeepunten:
    203
    Het jaarlijkse gesprek om de amex een jaar te verlengen is weer geweest. FB Gold een jaar verlengen kon tegen de gebruikelijke 20k miles en 3 maanden dubbele punten.

Bij mij worden de 30 XP's van AMEX bijgeschreven in de maand voorafgaand aan de verlenging van mijn FB status. Door de huidige gratis verlenging van de FB status heb ik dus niks aan de 30 XP's van AMEX. Daarom gekozen om terug te gaan naar Silver, zodat ik over een half jaar hopelijk met een leuke actie van miles en XP's weer terug naar Gold kan.

Carel1 en lloydje33 vinden dit leuk.
  3. FlyingDuck

FlyingDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Het jaarlijkse gesprek? Gewoon na 1 jaar bellen en onderhandelen over je creditcard, is dat mogelijk?

4. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.719
    Trofeepunten:
    523
    Welkom @FlyingDuck
    Ja, dat kan, maar stel je even voor in het daarvoor bedoelde topic en begin met lezen, dan wordt deze vraag meerdere malen beantwoord. Heb je daarna nog vragen, zijn er genoeg leden op dit forum die je willen helpen.

beuse242, MoonJ, FlyingDuck en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. beuse242

beuse242 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Eind mei werd onze KLM trip naar Honolulu geannuleerd. We hebben toen een refund aangevraagd en na bijna drie maanden zijn de kosten terug gestort op de FB Amex platinum kaart. We hebben nu een (in mijn ogen) torenhoog saldo op de kaart. Ik belde vrijwel direct na de refund van KLM met de ledenservice om te vragen om het bedrag naar onze lopende rekening te storten. Dat doen ze pas na een zogenaamde storneringstermijn van 56 (!) dagen! Ik viel van mijn stoel. Drie maanden Wachten op KLM en vervolgens nog bijna twee maanden op Amex? Ik zit inmiddels in een hele vervelende discussie (inclusief klachtenbrief) met Amex en ondanks meerdere toezeggingen nog steeds niets ontvangen. Nog nooit een betaal achterstand of iets dergelijks gehad... zijn er vergelijkbare situaties en of ervaringen? Wat is/ was de oplossing?

Laatst bewerkt: 2 sep 2020
  6. rosebud

rosebud Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Wat raar! Ik heb onlangs om dezelfde reden gebeld en mij werd verteld dat het binnen 10 dagen zou worden teruggestort. Uiteindelijk waren dat 9 dagen. Heb wel de Gold card in plaats van de Platinum card, maar zo’n groot verschil lijkt me erg vreemd.

beuse242 vindt dit leuk.
  7. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.308
    Trofeepunten:
    203
    Helaas herkenbaar. Na refunds kwam ik ook redelijk in de plus op mijn AMEX. Ik verkeerde eerst in de veronderstelling dat AMEX dit wel zou terugboeken naar mijn lopende rekening, maar dat bleek ook na 2 maanden niet het geval. Toen er nog enkele refunds bij kwamen en het saldo bij AMEX nog verder opliep heb ik maar eens gebeld. Na een kort verhoor over de herkomst van het geld kreeg ik de toezegging dat het geld binnen 10 werkdagen overgemaakt zou worden. Na 10 dagen geen geld, maar wel ineens een brief of ik contact met AMEX op wou nemen om te bespreken wat er met mijn positieve saldo moest gebeuren. Na het volgende telefoontje heeft het nog ruim een week geduurd voor ik het bedrag op mijn bankrekening had staan. Geld terugboeken is blijkbaar geen regulier bedrijfsproces voor AMEX...

beuse242 vindt dit leuk.
  8. TGV2

TGV2 Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Als consument heb je 56 dagen de tijd om de automatische incasso van je maandafrekening terug te laten draaien. Vanuit Amex gezien is het dan logisch om eerst die termijn af te wachten voordat ze een positief saldo terugstorten. Zouden zij dit niet doen dan bestaat de kans dat er dubbel terugbetaald gaat worden (de klant storneert de incasso en Amex boek zelf ook nog eens terug).

Je verhaal doet echter vermoeden dat de automatische incasso, van de maandafrekening met je tickets, al 56 dagen geleden heeft plaatsgevonden. Dan vervalt dit argument van Amex om niet tot terugbetaling over te gaan.

beuse242 vindt dit leuk.
  9. beuse242

beuse242 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Bedankt voor je reactie. Dit zou een uitstekende motivatie zijn voor klanten met betaalachterstanden of wanbetalers. In mijn geval is dat dus niet zo en dat hebben ze bij de ledenservice ook erkend en een teamleider heeft toestemming gegeven om het bedrag terug te storten. Maar deze belofte komen ze tot op heden niet na. Het is denk ik ook uitzonderlijk dat je dergelijke bedragen teruggestort krijgt op je CC en dat dit inderdaad niet een standaard bedrijfsproces is bij Amex. Ik hoop wel dat ze ervan leren.

** de tickets zijn in het voorjaar geboekt en betaald **

10. Sebas

Sebas Blue Tier

Leuk Bevonden:
    225
    Trofeepunten:
    43
    Persoonlijk juist de omgekeerde ervaring. Contact met Amex gehad over iets anders en toen de medewerker mijn positive saldo zag juist pro actief aangeboden om dit naar mijn rekening terug te storten.

Misschien dat het er deels mee te maken zou kunnen hebben waarvan de creditering plaats heeft gevonden? Bij winkel aankopen was dit in ieder geval geen probleem en stond het bedrag binnen enkele dagen weer op mijn bankrekening.

beuse242 vindt dit leuk.
  11. rosebud

rosebud Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Bij mij was de creditering ook van een KLM reis en ik kreeg het zonder problemen na 9 dagen terug, dus ik denk niet dat het probleem is dat het om KLM tickets gaat. Maar wat dan wel... geen idee.

beuse242 vindt dit leuk.
  12. beuse242

beuse242 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Ik ga zo nog maar een keer bellen. Bedankt voor jullie feedback !

**edit** Geld inmiddels terug ontvangen. Als je per factuur betaalt en er is geen storneringsmogelijkheid, dan krijg je inderdaad binnen 10 dagen je geld terug. Als je automatische incasso hebt, moet je 56 dagen wachten. Ik snap het wel en toch is het een vreemde regel. Case closed !

Laatst bewerkt: 8 sep 2020
  13. rosebud

rosebud Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Vind het nog steeds raar haha, bij mij wordt het bedrag altijd aan het eind van de maand automatisch van m’n bankrekening afgeschreven en ik kreeg het binnen 10 dagen terug. Maargoed, gelukkig heb je je geld terug!

14. JosEnrafNonius

JosEnrafNonius Blue Tier

Leuk Bevonden:
    166
    Trofeepunten:
    43
    Heeft Amex niet gewoon een knop waar je op kan drukken dat je je geld terugkrijgt ?
    Bij Mastercard (Black) kan je zelf aangeven hoeveel geld je op je rekening wil(tot je maximale bestedingsruimte) Dat kost dan wel 2% van het bedrag.
    Als je positief staat kost het niks, maw, gewoon je eigen geld terug op je rekening. Binnen 3 dagen.

beuse242 vindt dit leuk.
  15. SvnKngs

SvnKngs Silver Member

Leuk Bevonden:
    858
    Trofeepunten:
    348
    AmEx heeft niet eens de optie om met één druk op de knop via iDeal het openstaande bedrag te betalen...

Johan10 en beuse242 vinden dit leuk.
  16. beuse242

beuse242 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Ik werd nog gebeld en die man erkende dat het beleid en/ of de procedure verschillend toegepast wordt. Heel bijzonder en slordig ook als je het mij vraagt. Maar goed, ik ga over naar factuurbetaling :)

17. KieWie

KieWie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    63
    Het antwoord dat ik kreeg is dat ze naar je vorige maandafrekening krijgen. Was het bedrag daarop lager dan 500 euro, dan kun je ze telefonisch verzoeken om het bedrag binnen 10 werkdagen aan je over te maken. Medewerker gaf zelf overigens ook de workaround aan met het uitschakelen van de automatische incasso.

rosebud vindt dit leuk.
  18. FritsJ

FritsJ Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Ik wil het lidmaatschap van mij FB Gold kaart op tijd opzeggen (dwz 30 dagen van tevoren) maar ik kan nergens de ingangsdatum terugvinden. Niet op de kaart en niet online....

Welke datum gebruiken ze als ingangsdatum: datum van aanvraag, activatiedatum, of...?

19. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Je kunt op ieder moment opzeggen. Als de kaart langer loopt, dan krijg je voor de resterende tijd de betaalde bijdrage naar rato terug.

beuse242 vindt dit leuk.
  20. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Volgens een bericht van Amex is het nu mogelijk om met Amex te betalen bij Dirk. Niet duidelijk is of dit geldt voor alle vestigingen van Dirk.

Ambtenaruh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina