Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

  1. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Een FB Gold via een referral levert 20.000 miles op. Helaas geldt dat alleen als je de afgelopen 12 maanden geen Amex hebt gehad.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2020
  2. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.391
    Trofeepunten:
    583
    Allereerst welkom hier op het forum @JSME. Stel je gelijk hier even voor dat vinden we wel zo leuk!

    Om met je vragen te beginnen.
    1. Je kan in principe de aanvraag doen voor een AMEX FB Platinum. Met de huidige referral bonus is deze het eerste jaar €300 en krijg je 20k miles cadeau na het besteden van €3000 in de eerste 3 maanden dat je de kaart hebt.
    Je hebt in principe recht op de bonus doordat je meer dan 12 maanden geen AMEX FB kaart heb gehad. AMEX ziet de reguliere kaarten en de FB kaarten namelijk als 2 losse kaartlijnen. Je kunt bij het aanvragen wel aangeven dat je al een AMEX hebt.

    2. Downgraden van de kaart kan pas na 6 maanden. Dus als je de kaart opent op bijv. 25 juli kan deze pas op 25 januari worden gedowngrade. Meestal ontvang je alleen de teveel betaalde bijdrage terug en krijg je geen miles voor downgraden. Je kunt vervolgens weer 6 maanden later weer upgraden naar de platinum variant. Dit kan dan weer op 25 juli van het volgende jaar. Vaak ontvang je een aantal bonus miles wat gebaseerd is op je spend. Dit is meestal tussen de 15-25K.

    3. De FB Gold kaart heeft momenteel een welkomstbonus van 20K bij besteding van €1500 in de eerste 3 maanden. Zoals hierboven al gezegd kun je na 6 maanden upgraden naar de Platinum en ontvang je tussen de 15-25K miles. In totaal ontvang je op deze manier dus al gauw 40K miles. Ook levert deze truc je 30+60=90XP op. Lekker voor je FB status.

    4. De welkomst bonus krijg je alleen als je minimaal 12 maanden geen AMEX uit de specifieke lijn hebt gehad. Daarom kiezen de meeste mensen voor een upgrade/downgrade strategie want dat kan elke 6 maanden ipv minimaal 12 maanden te wachten.

    Houdt er bij het upgraden wel rekening mee dat AMEX dit altijd kan weigeren en dat dit te vaak doen ook flags kan geven. De meest verstandige optie is nu beginnen met de Gold kaart via een van de vele referral links hier op het forum. Dan 6 maanden te wachten en kijken of je de kaart voldoende gebruikt om de FB Platinum versie te nemen. Dit kost je 600 euro per jaar en heeft als groot voordeel dat je je FB Platinum status kan delen met de 2e kaarthouder.

    Voor je reguliere kaart moet je kijken of je die bijdrage voor de platinum het waard vind. Je zou altijd kunnen bellen met de ledenservice of er mogelijkheden zijn als je de kaart moet verlengen. Dat is het ''opzegtelefoontje'' Vele mensen doen dit elk jaar en slepen hier altijd wel korting/dubbele punten of miles uit. Dit is grotendeels afhankelijk van je gebruik en spend op de kaart.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  3. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Is dat nog wel zo. Als ik op mijn eigen referral link klik staat daar o.a.:
    Dit is een speciale aanbieding, omdat u door iemand bent geïntroduceerd. Deze aanbieding is alleen geldig als u de afgelopen 12 maanden geen (extra) kaarthouder bent geweest bij American Express en als u De Flying Blue - American Express Gold Card via deze link aanvraagt.
     
    FB020 vindt dit leuk.
  4. Royke

    Royke Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ik vraag mij dit inderdaad ook af. Dat zou betekenen dat ik mijn American Express Flying Blue Gold na een jaar kan opheffen (wanneer de betaalperiode ingaat) en vervolgens via een refferal een gewone American Express Gold kan aanvragen die dan ook weer een jaar gratis is en waar ik wederom 20.000 Miles voor krijg.

    klinkt niet helemaal logisch moet ik zeggen :p
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2020
  5. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.391
    Trofeepunten:
    583
    Ik heb dit van de week ook gepost in het andere amex topic. Ik heb het nagevraagd en dit is wat de medewerker mij expliciet vertelde.

    AMEX ziet de FB en de gewone kaarten als 2 losse producten. Als je een FB AMEX hebt kun je ook een gewone en andersom. Je kunt ook gebruik maken van de referral omdat je nog nooit een kaart uit de andere lijn hebt gehad. Dit kan echter 1x en daarna zul je 12 maanden geen AMEX uit die lijn moeten hebben.
     
  6. Roderik

    Roderik Newbie

    Berichten:
    50
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Zijn er nu aanbiedingen voor een reguliere gold card? Ik kan ze zo snel niet vinden. Ik dacht: nu regulier en volgend jaar weer de silver Flying Blue en dan upgraden naar de gold. Graag jullie advies.
     
  7. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Via een referral is deze een jaar gratis en 20.000 punten (na het uitgeven van €1500 euro binnen 3 maanden). Dat is waarschijnlijk de beste aanbieding die er momenteel is.

    Zonder referral zijn de lidmaatschap kosten hoger en het aantal punten dat je ontvangt lager. Daarentegen is de grens voor uitgaven aan aankopen om de punten te ontvangen maar €500.

    Als je upgrade van silver naar gold kan het zijn dat je de kaart bijdrage moet gaan betalen terwijl gold het eerste jaar gratis is. Even zelf afwegen of dat dan de 15xp waard is die zilver dan oplevert.
     
  8. Roderik

    Roderik Newbie

    Berichten:
    50
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Ja top. En dit geldt dus ook als ik nu de AMEX Flying Blue gold heb?
     
  9. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Op basis van de reactie hierboven zou ik ja zeggen. Kan natuurlijk altijd even bellen naar Amex, mocht het beleid zijn dan kunnen zij dit even bevestigen.
     
  10. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Ja, voor Amex zijn de classic en de FB 2 aparte producten, dus kan je naast elkaar aanvragen. Eind vorig jaar heb ik de classic gold aangevraagd naast mijn FB Plat.
     
  11. Royke

    Royke Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Vraagje: mijn vrouw heeft via mijn referral link recent een FB Amex Gold aangevraagd (ze heeft nooit eerder een Amex cc gehad). Om in aanmerking te komen voor 20.000 FB Miles moet ze komende drie maanden 1500 euro uitgeven. Nu heeft ze iets gezien waarmee ze dit bedrag passeert bij een webshop die alleen PayPal aanbied. Als ze via Paypal met haar American Express card betaald voldoet ze dan aan de voorwaarden?

    Of voldoe je alleen als je rechtstreeks met AA betaald?
     
  12. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    861
    Leuk Bevonden:
    1.729
    Trofeepunten:
    253
    Ja
     
  13. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.391
    Trofeepunten:
    583
    je voldoet hiermee aan de eis want paypal belast direct op je kaart. Je koopt bij een webshop en dat vind AMEX niet erg
     
  14. rosebud

    rosebud Newbie

    Berichten:
    43
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Ik stuur niet zo vaak dingen terug en vraag nooit een refund aan, maar nu natuurlijk wel door het coronavirus. Daardoor krijg ik een behoorlijk bedrag terug, maar ik heb deze maand bijna niks uitgegeven dus er is niet echt iets om het mee te verrekenen. Stort AMEX dat dan automatisch op m’n rekening aan het einde van de maand? Of blijft het gewoon op m’n AMEX account staan?
     
  15. Frankb

    Frankb Blue Tier

    Berichten:
    261
    Leuk Bevonden:
    463
    Trofeepunten:
    63
    Het blijft op je account staan, wanneer je het wil terug laten storten op je rekening moet je even bellen met de ledenservice.
     
    rosebud vindt dit leuk.
  16. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb een keer een automatische terugstorting ontvangen, maar normaal moet je even bellen, dan heb je het via 10 dagen terug
     
    rosebud vindt dit leuk.
  17. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Behalve als het tegoed zo hoog is dat ze niet verwachten dat je het binnenkort uitgeeft, dan nemen ze contact me je op om het terug te storten. Je mag namelijk geen positief saldo hebben op een Amex kaart.
     
    rosebud en Frankb vinden dit leuk.
  18. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Ze storten zelfs proactief terug. Heb afgelopen maanden 3x een positief saldo gehad i.v.m. diverse refunds voor conferenties, hotels en vluchten, dat bleef per maand steeds één maandoverzicht staan en werd daarna onafhankelijk van verdere uitgaven weer teruggestort. Dus na de 3e maand had ik in één maand een storting van Amex en een afschrijving.
     
    Thijsk en rosebud vinden dit leuk.
  19. PJOTR

    PJOTR Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    271
    Trofeepunten:
    63
    FB Miles van oudste zoon vervallen binnenkort. Gelukkig is er Share&Fly. Volgens website KLM moet je eerst bij Amex de kaarten koppelen en dan FB bellen om de miles over te boeken. En dat kan alleen de “schenker” doen (Dus zoon)
    Toch maar eerst zelf AmEx gebeld. Met medewerker eea doorgesproken, volgens hem kan alleen de hoofd-kaarthouder dit aanvragen. Zou binnen 10 werkdagen gerealiseerd zijn, FB bellen zou niet meer nodig zijn.
     
  20. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    794
    Leuk Bevonden:
    441
    Trofeepunten:
    63
    Als het goed is kan je dit ook online doen op de FB website
     

Deel Deze Pagina