FB Mileage runs (segmenten dan vooral)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Hastamanana, 11 sep 2014.

1. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    484
    Trofeepunten:
    63
    In het linkje van @DuckDuck staat duidelijk geschreven "Earn Miles and XP on flights marketed as SAS (SK) and operated by one of the SkyTeam airline partners and with a booking class listed in the earning scheme below.", dus ook bevestigd vanuit Flying Blue.

2. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    631
    Trofeepunten:
    123
    Het is inderdaad een flinke discussie op dat andere forum. Ook het verschil tussen premium economy en business class XP. Ik vind de hoeveelheid verschillende boekingsklassen en namen er voor bij SAS wel echt absurd. Hopelijk zetten ze daar snel het mes in.

3. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.229
    Trofeepunten:
    223
    Dat zal wel niet. SAS mag dat zelf bepalen en hun klanten zijn eraan gewend.

Belangrijker vind ik het om eindelijk duidelijk te krijgen of je als elite plus een extra baggage mee mag nemen en of je lounge access hebt. Daar is ook nog niet duidelijk.

4. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    631
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb zojuist de KLM Platinumlijn gebeld om ontbrekende miles en xp bij te schrijven. Daarna vroeg ik haar om meer duidelijkheid over de nieuwe SAS vluchten en de miles en (nog belangrijker) de XP die je kunt verdienen. Dat laatste staat namelijk (nog) niet in het artikel op de voorpagina van Inside Flyer

Het is gelukkig vrij eenvoudig: Je ontvangt XP op dezelfde manier als bij Air France en KLM. Dus check de vlucht in de XP calculator op de website van Flying Blue en dan weet je hoeveel XP je zult ontvangen. Belangrijk: Je ontvangt dus óók Miles én XP als je een light tarief kiest (in tegenstelling tot die vervelende Business O-tariefklasse bij Air Europa). Het verschil is dat SAS wel een premium economy klasse binnen Europa aanbiedt en AF/KL niet.

De boekingsklasse is gelukkig (weer in tegenstelling tot Air Europa) heel eenvoudig te zien bij SAS door op de (i) te drukken bij het boeken en het selecteren van je tarief.

Screenshot 2024-09-06 at 1.40.48 PM.png --> Screenshot 2024-09-06 at 1.41.21 PM.png

In dit voorbeeld voor een vlucht van AMS naar EWR via CPH zou je dus 2x klasse A vliegen in Premium Economy en dus 10 + 20 x 2 = 60 XP verzamelen. En dus 150% miles naar/van CPH en 125% miles naar/van EWR ontvangen.
    Screenshot 2024-09-06 at 1.44.39 PM.png

De dame aan de telefoon gaf wel aan dat het (hoe verrassend) nog niet goed wordt bijgeschreven bij je Flying Blue account dus altijd na je reis even bellen om de miles en XP bij te laten schrijven. Dit komt omdat SAS nog maar net lid is geworden van SkyTeam. (De ironie van dat statement nadat mijn eerste vraag aan haar ging over het bijschrijven van ontbrekende XP op een Air France vlucht ontging haar even:D)

flyTOMe, SanderDekker, westi en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. boeing767

boeing767 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    178
    Trofeepunten:
    33
    Misschien ter inspiratie (of juist niet, haha).
    Ik had nog 30XP nodig voor Gold, heb het volgende geboekt. Ik kwam erachter dat de enkele reizen intra-Europa best goedkoop zijn bij KLM als je goed zoekt. Het is dat ik vakantie heb en dus me 2 dagen van huis kan begeven, anders is het natuurlijk lastig.

4 losse boekingen:
    Dag 1 AMS-LHR €103
    Dag 2 LHR-AMS-PRG (met de A321NEO van AMS-PRG) €106
    Dag 2 meteen terug PRG-AMS-LHR €91
    Dag 3 LHR-AMS €67

Totaal dus €367 voor 30 XP
    Hotelletje geboekt naast LHR voor 120 pond voor 2 nachten

FlyingBlob, anique, B_in_T en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    631
    Trofeepunten:
    123
    losse tickets is inderdaad een goeie zeg!
    Heb voor de gein eens zitten zoeken en zag ook komende maand een leuk vliegweekend mogelijk:

vrijdagavond AMS-LHR (ticket 1)
    Zaterdagochtend LHR - AMS - MUC (ticket 2)
    Zaterdagnamiddag MUC - AMS - LHR (ticket 3)
    Zondagochtend LHR - AMS (ticket 1)
    Was iets van 385 euro voor 30 xp.

Alleen is LHR wel een rot luchthaven, hoewel KLM altijd in Terminal 4 zit is het OV rondom LHR nogal rommelig.

even een stomme vraag misschien: maar als je in dit voorbeeld arriveert in MUC (met uiteraard alleen handbagage) dan hoef je toch niet naar buiten en opnieuw door de security maar kun je gewoon naar de volgende gate lopen voor de volgende vlucht ook al zijn het losse tickets? En is het geen probleem in de KLM app qua losse vluchten? KLM en it zijn natuurlijk altijd een drama….

lloydje33 vindt dit leuk.
  7. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.638
    Trofeepunten:
    428
    Plus nog twee hotels. Dan is in dit geval SAF bijkopen toch echt vele malen goedkoper? Laten we zeggen dat er nog voor 200 euro aan hotels bijkomt, komt je uit op totaal 585 euro. Van dat geld kun je zo'n 60 xp voor kopen.

michiel1, FrBo, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    631
    Trofeepunten:
    123
    Klopt, het was ook niet de allergoedkoopste vondst maar het is wel leuker dan SAF kopen natuurlijk.
    Edit: 1 hotel voor twee nachten rond de 150 euro op Heathrow

Laatst bewerkt: 13 sep 2024
    WHM vindt dit leuk.
  9. Enzo

Enzo Newbie

Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    13
    Vrienden van het forum,

Ik heb via de KLM app een enkele ticket geboekt richting LHR, maar nu geeft de app een toch wel bijzonder xp niveau aan..
    Ik heb voor €11 wel 2 xp bijgekocht, maar hij geeft aan dat ik door deze vlucht 12 xp verdien? Het betreft een economy vlucht.

Bijgevoegde bestanden:

10. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.474
    Trofeepunten:
    583
    Toevallig je ALL Accor account en KLM account gelinkt? Dan krijg je 5XP extra bij de eerste vlucht.

11. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Dank voor je uitleg! :) Nog even over de XP: is het zo dat SAS Plus equivalent is aan Premium Economy and dat je voor een vlucht binnen Europa dus 2x zoveel XP krijgt voor SAS Plus in vergelijking met SAS Go? Maakt het hierbij uit of je SAS Plus Smart of SAS Plus Pro kiest? Ik wil even zeker weten dat ik met SAS Plus Smart (het goedkoopste Plus tarief) niet achter het XP net vis :)

12. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Weet je toevallig ook hoe het werkt als een vlucht wordt uitgevoerd door SAS Link? Die vluchten hebben een SK vluchtnummer, maar zou je hier ook XP voor krijgen?

13. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    631
    Trofeepunten:
    123
    Zie het overzicht hier op de Flying Blue site: https://www.flyingblue.com/nl/earn/partners/airline-scandinavian-airlines

Ze hebben helaas veel boekingsklasses en namen voor hun producten. Ik las op een ander forum dat voorlopig hun Europese “business” klasse (plus klasse) als premium economy wordt gerekend maar vanaf halverwege 2025 dit business class gaat zijn, juist om meer in lijn te zijn met hun nieuwe aandeelhouder airfrance/klm.
    AFKL heeft namelijk alleen economy en business binnen Europa, geen premium economy.

Verder
    Er staat: “Spaar Miles en verdien XP op vluchten aangeboden door SAS (SK) en uitgevoerd door een van de SkyTeam airline partners in een boekingsklasse die vermeld wordt in onderstaand spaarschema

Je ontvangt XP en Miles op alle vluchten die een SK vluchtnummer hebben, dus ook codeshare. Dit is hetzelfde als KLM en KLM Cityhopper. Bij twijfel kun je altijd nog even de KLM Flying Blue lijn bellen :)

flyTOMe vindt dit leuk.
  14. flyTOMe

flyTOMe Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Dank voor je reactie. Re dat laatste punt - idd een SK nummer maar strikt genomen niet uitgevoerd door een skyteam airline partner (maar door SAS Link), dus ik twijfel nog steeds (de analogie met Cityhopper was idd ook door mijn hoofd geschoten :) ). De PSL al eens over iets soortgelijks gesproken, maar ze wisten het allemaal ook niet precies toen.. misschien binnenkort nog eens bellen.. :) desalniettemin dank voor je reactie

FlyingBlob vindt dit leuk.
  15. Enzo

Enzo Newbie

Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    13
    dit had een al een tijdje gelden “gekregen” bleek gewoon een fout in het geweldige IT systeem te zijn van KLM.

lloydje33 vindt dit leuk.
  16. dutchskies

dutchskies Blue Tier

Leuk Bevonden:
    182
    Trofeepunten:
    43
    Weet niet of je al iets gevonden hebt. Maar weet dat SK een tripje OSL-LYR als domestic flight ziet, waarmee deze te boeken is voor slechts 5000 eurobonus punten. Fantastische bestemming overigens!

17. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.068
    Trofeepunten:
    223
    Ik moet hier ook elke keer aan denken. Maar ik vind vliegen echt heel leuk en daarom kies ik zo nu en dan voor een XP-run.

Ik mis nu nog 40 XP voor m'n kwalificatie en doe daarom in januari een upgrade van m'n FB gold card. Mijn reguliere Amex platinum zeg ik tegelijkertijd op.

Na een paar maanden weer een downgrade naar de FB gold en de reguliere Amex platinum weer aanvragen. Privium vind ik toch wel een mooie perk.
    Dit leek mij een heel voordelige manier om toch de nodige XP's binnen te harken..

18. Gin_klm

Gin_klm Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Upgraden en downgraden kan maar 1x per 6 maanden als het goed is. Dus die 'paar maanden' wordt dan een half jaar betalen voor de amex FB platinum

19. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.314
    Trofeepunten:
    203
    Voor de komende maanden alweer teveel andere tripjes gepland staan... Ik zal me eens verdiepen in eurobonus. Binnenkort een vlucht met Delta waar ik toch geen UXP voor krijg, dus die kan ik dan net zo goed bij Eurobonus laten storten. Dank voor de tip!

20. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.638
    Trofeepunten:
    428
    Ja ik vlieg er liever ook voor hoor! :D

Ruut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina