FB AMEX integreren in het dagelijkse leven (voor iedere betaalde euro een punt verdienen)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door naruto, 17 apr 2016.

  1. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Mmm, als je met silver begint en na een half jaar een upgrade doet, heb je 2x bonusmiles en XP.
     
  2. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Ja maar dan heb je een half jaar gratis silver en nu een jaar gratis gold. Na dat jaar kun je altijd even bellen over verlengen en daarbij 20.000 miles en 3 maanden dubbele miles scoren.
     
  3. Snoepjes85

    Snoepjes85 Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Inderdaad, ik zou gewoon de gold nemen en na 1ste jaar misschien opzeggen of downgraden. Je krijgt dan 20.000 miles en behoorlijk wat extra's.
     
  4. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Voor ieder is de situatie anders, als je de xp nodig hebt kan je andere keuzes maken
     
  5. Ties

    Ties Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Nog een mooi vraagstuk.
    Graag wil ik mijn studieschuld in 1 keer aflossen, maar de DUO accepteert geen Amex, noch Apple Pay, noch PayPal. Je kunt alleen per bankoverschrijving, Ideal of per pin op 1 van de kantoren betalen. Klopt het nu dat er feitelijk geen mogelijkheid is om via via Amex in te zetten en zo miles / punten te verdienen?
     
  6. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Nee, in dat geval is het niet mogelijk met Amex te betalen.
     
    Ties vindt dit leuk.
  7. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Je kunt een bankoverschrijving doen vanaf een creditcard rekening wanneer je dat goed uitzoekt
     
    Thijsk en Ties vinden dit leuk.
  8. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Je zou het op je PayPal rekening kunnen zetten (of naar iemand anders kunnen overboeken) en vanuit daar naar DUO. Is wel grijs gebied, je kan altijd even navragen bij Amex wat ze daarvan vinden.
     
    Ties vindt dit leuk.
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Hierover is wel een en ander te vinden online of Engelstalige fora. Meestal komen er of ongeveer 3% transactiekosten om de hoek, ergens, of kent Amex geen punten toe vanwege een soort 'cash advance' constructie. Even goed uitzoeken voordat je het doet dus inderdaad.
     
    Ties vindt dit leuk.
  10. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Je kan vrienden geld sturen via PayPal zonder extra kosten, zolang zij ook in de EU wonen en een euro rekening hebben. Zolang je kan aantonen dat dit echte transacties zijn en het niet al te bond maakt kwa bedragen, of het eerst met ze bespreekt, zal dit geen probleem zijn.
     
    Ties vindt dit leuk.
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Dat klopt, je vrienden en familie wel (via iDeal):
    upload_2019-7-2_18-20-56.png

    Maar ik vermoed dat DUO een rekening heeft op naam van een rechtspersoon ipv een privé-persoon. Die fees staan hier en bedragen 0,35 EUR + 1,5-3,4 % afhankelijk van hoe vaak per jaar je naar ze gaat overmaken.

    Mocht het nog aantrekkelijk lijken, dan moet je eerst geld in je Paypal wallet zetten en dat kan alleen gratis via iDeal (https://www.paypal.com/nl/smarthelp/article/hoe-voeg-ik-geld-toe-aan-mijn-paypal-rekening-faq1348). Via Amex cash advance zou er wel iets mogelijk zijn, maar de kosten daarvan liggen rond de 4,5 % van het bedrag.

    In the end kun je tegen 7,5% kosten via Amex via Paypal een studieschuld van laten we zeggen 10k aflossen. Daar krijg je dan 10.000-15.000 miles voor afhankelijk van je kaart. Als je voor die kosten gewoon miles koopt lijkt me dat een zinvollere besteding:
    upload_2019-7-2_18-46-1.png .


    Kijk ook even naar deze forum posts uit 2014:
    https://insideflyer.nl/forums/threads/flying-blue-american-express.13/page-8
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Carel1, Thijsk en Ties vinden dit leuk.
  12. EVO

    EVO Newbie

    Berichten:
    51
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    18
    Kan jullie ondertussen vertellen dat bovenstaande werkt. Heb het nu 3x gedaan in de afgelopen 4 maanden en heb al 2x 1000 miles ontvangen en de 3de zal binnenkort ook bijgeschreven gaan worden :).
     
    Johan10, sebas_ly en Carel1 vinden dit leuk.
  13. Raymond01

    Raymond01 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    77
    Trofeepunten:
    18
    Ahh net tele2 verlengd via de normale site helaas. Gemiste kans.
     
  14. Mikey

    Mikey Blue Tier

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    Al diverse keren bij BP betaald met AMEX, werkt ook :0)
     
  15. Raymond01

    Raymond01 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    77
    Trofeepunten:
    18
    Tinq ook. Esso helaas niet heb ik vandaag gemerkt.
     
  16. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Mijn ervaring is erg positief bij Esso (in NL). Veel onbemande pompen accepteren het, en die zijn nog goedkoper ook!
     
  17. Raymond01

    Raymond01 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    77
    Trofeepunten:
    18
    Esso bij mij in de buurt ook goedkoop. Onbemand, echter geeft ie de melding dat de kaart bij het tankstation niet wordt geaccepteerd.
     
  18. vkpeter

    vkpeter Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    In Wijnegem shopping center is het wisselvallig. Bij Nespresso gaat hij bv. wel en bij Olivier Dachkin dan weer niet.
    Is er bv voor Roermond ook een lijst welke winkels wel en niet Amex aanvaarden?
     
  19. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Ik heb horen zeggen dat American Express weer een soort 'Avenue' gaat introduceren in de vorm van Amex Maps. Ik geloof dat dit https://www.americanexpress.com/en-CA/maps het concept moet zijn. Je vindt hier ook Nederlandse acceptatiepunten, maar mij is opgevallen dat deze lijst niet helemaal klopt.
     
    Johan10 vindt dit leuk.
  20. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Super late reactie, maar het komt waarschijnlijk doordat (zviw) VISA/MasterCard in Europa lagere betalingstarieven rekent voor Europese kaarten aan Europese winkels/webshops. De tarieven voor creditcards die niet uit de EU komen zijn hoger.

    Overigens gaat dat binnenkort veranderen:
    https://www.bbc.com/news/business-48098100

    Dat is interessant want dat heeft gevolgen voor de brutomarge van deze maatschappijen en dus ook voor de spaarsystemen die nu binnen deze marge werken.

    Echter dit betekent ook dat het verschil met Amex nóg groter wordt. Zelf gebruik ik Amex alleen als ik zeker weet dat het geaccepteerd wordt, en wil ik nog weleens proberen bij grote bedragen. De ervaring als het misgaat is heel onprettig:

    1. contactloos proberen
    Gaat dit mis, dan zegt het apparaat: "use chip".

    2. chip erin steken en betalen
    Chip erin steken was tot vorig jaar nog nodig op Schiphol omdat contactloos nog niet werkte. Gaat dit mis, dan krijg je: "Use magnetic strip".

    3. magneetstrip swipen
    Dit heb ik ooit moeten doen bij IKEA in Nederland. Moest toen ook een handtekening op de kassabon zetten en overhandigen.

    Echter, meestal krijg je na een swipe-poging dan eindelijk een foutmelding met dat de kaart niet geaccepteerd wordt. Want blijkbaar begrijpt het apparaat er niets van tot dit moment. Vaak kun je ook dan pas een andere kaart proberen.

    Wel heeft Amex me ook een keer gered, toen ik in Azië zat en een AirAsia-vlucht wilde boeken. Ik had toen mijn RaboScanner nodig om met een Rabocard te betalen. Nog nooit nodig gehad bij een creditcardbetaling dus ik was stomverbaasd. Gelukkig accepteert AirAsia ook Amex (anders dan Europese budgetmaatschappijen).

    Maar verder in fysieke winkels is Amex een slechte betaalervaring. Ik gebruik hem alleen als ik zeker weet dat ik ermee kan betalen, of als het een groot bedrag is en het de moeite waard is om een afwijzing te doorlopen. De enige reden dat ik de kaart nog gebruik is dat het dit jaar net helpt bij m'n hoeveelheid XP, maar de kans is groot dat ik hem volgend jaar een keer opzeg. Want die miles die ik spaar, die worden ook steeds minder waard.

    Als ik kijk naar de totale kosten van de kaart en wat de miles waard zijn dan denk ik dat het negatief uitkomt voor me, behalve als ik telkens promo rewards zou boeken. Maar goed, behalve dat je ongeveer elke maand naar Frans Guyana, Guadeloupe en alle andere verlieslatende Air France-bestemmingen kunt vliegen met alsnog een flinke bijbetaling zijn die aanbiedingen ook niet superinteressant. Vraag me af hoeveel cent een Flying Blue mile nou waard is als je alle surcharges etc. meeneemt, maar ik gok dat het bij normaal gebruik minder dan een cent is, bij promo rewards misschien 2 cent? Doordat je bij rewardsvluchten geen XP opbouwt snij je jezelf aan de andere kant weer in de vingers.

    Eind dit jaar eens kijken wat de balans is nadat de XP zijn bijgeschreven. Maar waarschijnlijk ga ik (afh van zakelijk vlieggedrag komend jaar) gewoon helemaal stoppen met actief één spaarprogramma gebruiken, het is het gewoon niet waard tenzij je écht heel veel vliegt en met name ook zakelijk spaart voor privégebruik, óf heel veel tijd besteedt aan het continu bij elkaar zoeken van allerlei acties enzo.
     
    Ludwig en Johan10 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina