Pre-covid zat ik altijd vlak voordat het boarden begon, in de app naar de seat map te kijken waar nog rijen waren met een middenstoeltje vrij. Als dat zo was switchte ik daarheen, omdat dan vrijwel iedereen was ingecheckt en er een grote kans was dat dit middenstoeltje ook daadwerkelijk vrijbleef. Nu je je BP bijna nooit meer digitaal krijgt omdat er documenten gecheckt moeten worden aan de balie lukt dit helaas niet meer.
Moet wel zeggen dat ik op geen enkele shorthaul KLM-vlucht sinds het Covid-tijdperk iemand naast me heb gehad. Bijna altijd ook een lege rij. Bij mij is juist de ervaring dat de EC rijen behoorlijk leeg blijven, terwijl de rijen verder naar achter voller zitten. Vind daardoor het gratis selecteren van die stoelen echt wel een fijn voordeel.
Mijn vlucht volgende week: BC leeg, EC redelijk bezet waarbij iemand nu naast ons is gezet terwijl 2 rijen verder nog een hele rij vrij is. Y hoegenaamd leeg en alle stoelen geblokkeerd. Ik krijg de melding dat stoelkeuze niet beschikbaar is.
Niet iedereen heeft jouw vlucht als vertrekpunt, vanaf 48 uur voor vertrek zie je opeens dat plekken geselecteerd worden. Of het is echt een josti die heeft ingesteld gangpad en niet verder kijkt..
Waarom zou dat niet meer lukken? Dat lukt mij gewoon hoor en als ik dan in sommige gevallen de boarding pass voor mijn plek niet digitaal kan krijgen vraag ik er om bij de gate, of zelfs dat niet en krijg je vanzelf een nieuwe tijdens boarden zelf of met pen je nieuwe plek.
Het zou ook kunnen dat deze persoon een korte aansluiting in AMS heeft en daardoor koste wat het kost zo ver mogelijk voorin wilt zitten omdat ie dan denkt meer kans te hebben om de aansluiting the halen (en dan staat ie straks aan een busgate..)
Vaak genoeg zijn het mensen die geboekt worden door hun corporate travel desk. Ik krijg bijvoorbeeld standaard de voorste beschikbare aisle seat, ook al is de rij erachter zelfs nog leeg.
Voor mn vluchten in april naar PRG, alle EC stoelen reeds bezet... rest van het toestel leeg... Als dat zo blijft ga ik verkassen. Zelfde met mn vluchten naar de USA in mei, alle eerste rijen van EC reeds vol....
Viel me bij mijn komende trip ook op. Maanden voor vertrek EC al nagenoeg vol en de rest behoorlijk leeg.
Ik denk dat dit een vertekend beeld is. De klanten die geen stoel selecteren omdat ze er voor moeten betalen of via reisbureau boeken zijn nog niet ingedeeld. Soort zwevende kiezer. Wilt niet zeggen dat ze er niet zijn
Ja dat is natuurlijk ook mogelijk. Viel me alleen op dat dit de vorige jaren veel minder het geval was.
Is dat betalen voor je stoel niet pas recent (afgelopen 24mnd) ingevoerd? Weet niet zeker. Vond het zelf ook irritant. Maar uiteindelijk blijkt de vlucht altijd wel vol te zitten tegenwoordig. Procentueel gezien EC wel voller omdat mensen toch extra ruimte willen.
Volgens mij is dat al 2 jaar of langer bij KLM. Misschien door de dubbele XP's nu meer mensen met Gold of Platinum die voor EC kiezen...
Sorry, ik blijf heel even off-topic. Hoe werkt het als de check-in is geopend en een toestel vol zit, maar er een aantal EC stoelen overblijven omdat niemand er voor betaalt/wil betalen. Uiteindelijk zullen toch mensen op die stoelen moeten belanden. Kiest KLM dan gewoon de allerlaatste in-checkers om daar gratis op te zitten?
Omdat ik niet online in kan checken via de app, en dus in de tijdsperiode dat de check-in geopend is ik niet naar de seatmap kan gaan. Dan geeft 'ie dat welbekende wolkje. Hoe doe jij dit dan? Laatste keren dat ik vloog kon ik mijn BP niet digitaal krijgen en alleen aan de balie omdat ze documenten moesten controleren.
Ja die zullen dan gratis te selecteren zijn. In oktober 2019 was dat bij een mee reizend vriend. In de lounge nog even gauw EC stoel gekozen gratis.
Als je niet online incheckt, bijvoorbeeld omdat dat niet kan omdat je vanuit Antwerpen reist en pas daadwerkelijk op Schiphol kan inchecken en het toestel zit verder vol dan krijg je inderdaad die stoelen toegewezen. Wat dat aangaande ben ik blij dat ik de stoelen vooraf kan selecteren, want 2 tot 3 uur voor vertrek, zeker voor Corona, dan is het aantal te selecteren stoelen natuurlijk wel beperkt. Bij budgetairliners werkt het ook zo, zo heb ik met Wizz Air regelmatig de beste stoelen voorin gehad door pas op het laatste moment daadwerkelijk in te checken, je kon namelijk prima het proces doorlopen en niet beëindigen en zo zien welke stoel je kreeg, als de stoel niet beviel, afbreken en later opnieuw proberen. Kreeg je dus 2 uur voor vertrek stoel 2A gratis en voor niets. Al was ik toen ik nog met ze vloog eigenlijk Wizz Air Plus ofzoiets dat ik gratis stoelen kon selecteren, op de A321 naar Boedapest heb ik stoel 12A of stoel 1A ontelbare keren gehad, dat waren op zich wel mooie tijden voor € 14,99 tickets de beste stoelen te kunnen selecteren.
Ik kan ook vaak niet inchecken via de app of online, maar wel gewoon een stoel selecteren of veranderen, de seatmap werkt dan gewoon. Welk wolkje bedoel je?
Ik kan eigenlijk altijd wel inchecken via de app, en dan stoelen selecteren. Boarding pass krijgen is een ander verhaal, maar inchecken gaat wel. De enige keer dat ik niet kan inchecken is als Air France weer wat schemawijzigingen en vluchtannuleringen heeft veroorzaakt, dan kan men ook bij PA doen wat men wil, vrijgegeven is ie dan niet, bij de balie echter doen ze een paar magische 'keystrokes' en op het moment dat ik mijn papieren boarding pass heb, heb ik weer de controle over de check in map en kan ik weer stoelen kiezen. Wat inderdaad wel eens gebeurd dat op mijn eifoon de zitplaatsen tijdelijk niet zichtbaar zijn, soms na een herstart weer wel, maar als dat ook niet werkt, ik heb ook een Samsung tablet, daar kan ik dan altijd wel nog bij de seatmap komen, en zodra ik dan daar weer de seatmap heb gezien kan ik dat ook weer op mijn eifoon. Als laatste redmiddel kan je ook nog proberen via de website van KLM in te checken, en dan kan je ook stoelen selecteren. Uiteraard tot het moment dat boarding begint, want dan zie je of helemaal niets meer, of je ziet welke plekken geselecteerd zijn en kan niets meer kiezen, of je kan alleen nog maar 'blauwe' stoelen achterin het toestel kiezen.