Als FB Silver heb je geloof ik ook al meer dan een jaar geen toegang meer tot fast lane security. Alleen Elite +.
Sinds 9 jan 2016 niet meer, inderdaad, alleen het bord van Priority in vertrek 1a zegt 'SkyTeam Elite'. Nogal een slordige fout in een terminal dat net geopend is, mij dunkt.
Ik wil dan toch even opmerken dat ik vorige week wel degelijk SP had, ondanks dat ik zelf ivory ben en mijn collega silver. Er stond (gelukkig ook) een mooi rood vlak met 'SkyPriority' op mijn ticket.
Ik was donderdagochtend (rond 06:00) in vertrek 1a, en hoewel er een lange rij stond (tot de incheckbalies) liep het vrij vlot door en was ik er in een half uur doorheen. Beetje knullig dat er een monitor hangt met "Vanaf hier tot security nog ... minuten", zonder dat het aantal minuten is ingevuld. Lekker nuttig... Het personeel was in mijn beleving erg vriendelijk: vooraan de rij stond een vrolijke vent grapjes te maken met de passagiers en ze naar de security lanes te verwijzen. Mijn tas ging helaas naar de secundaire controle (zoals driekwart van de tassen...) maar ik was vrij snel aan de beurt en de medewerker was vriendelijk en efficiënt. Het was erg druk, maar ik vond het geen vervelende ervaring. Ik heb heel wat erger meegemaakt op andere luchthavens....
Net wederom gebruik gemaakt van 1a, verschil tussen SkyPriority en regulier economy was 25 minuten (10 vs 35 minuten).
Ik kon anders afgelopen dinsdag vanuit de Skypriority check-in ook doorlopen naar de priority security?
Kortom het schijnt vandaag weer een complete chaos te zijn geweest op Schiphol. Ik denk niet dat Schiphol dit jaar weer tot beste luchthaven van Europa wordt gekozen. Dit is puur wanbeleid, maar de verantwoordelijken zullen wel weer een bonus krijgen. Onvoorstelbaar elektronische paspoort controles die niet werken en scanners die een 75% false positieve geven. Wie is daarvoor verantwoordelijk? Welke maatregelen worden genomen om deze zaken drastisch te verbeteren. Een compleet nieuwe directie lijkt mij geen overdadige luxe. Er zal heel snel iets moeten gebeuren om te reputatie nog enigszins te redden, voor zover dat nog mogelijk is.
hmm, zo te zien wat KMAR mankracht issues in de late shift. Gelukkig donderdagmiddag terug uit de UK en niet in de avond want door die rijen kom je zelfs met Privium er moeilijk doorheen. Juli (einde) en Augustus wordt ook effe opletten wanneer de vakantiegangers terugkomen .
Net zoals op Brussel lijkt de KMar te kampen met een tekort aan personeel. Blijkbaar zijn de luchthavens sneller gegroeid dan iedereen verwacht had.
Afgelopen 3 weken ben ik 2x op een zaterdagochtend vanaf Schiphol met een Schengen vlucht gegaan, ben niet langer dan 10 minuten bezig geweest bij de beveiliging die twee keer. 1x was mijn reisgenoot nog een kwartier extra bezig; zijn tas rolde de andere kant op bij de controle. Doordat er nog een stuk of 10 bakjes met handbagage voor hem op de rollers lagen, en doordat het personeel om 10.00 uur werd afgelost door de nieuwe ploeg (wat ga jij doen vanavond? ow leuk, nou ik deed gister dit en dat etc etc etc) duurde dat nogal... Overigens viel me ook op dat bij de NS kaartautomaten een rij stond van minstens een kwartier, als ik zag dat er wel 30 man per machine stond te wachten. Zelfs naar bijvoorbeeld Parijse begippen (Gare du nord) is dat lang wachten.
Afgelopen vrijdagochtend was ik via de priority line in 5 minuten door de security van Schengen. Geen second screening van de bagage.
Ging bij mij ook vlot via de nieuwe vertrekhal. Ik kwam ergens net voor de B-gates uit. Het was vervolgens aanschuiven om bij de Aspire lounge te komen...
Heerlijk met een transfer binnen Schengen, dus geen enkele rij en enkel uitzicht vanuit de Crowne Lounge op de rij in de vertrekhal in terminaal 1, die alleen maar langer wordt. Blij dat ik het niet ben
Vanochtend: 20 minuten met Privium/SP om door Schengen te komen. Arriveerde @ the gate precies 15 minuten voor (scheduled) vetrek, maar was bij lange niet de laatste. Later in het vliegtuig excuseerde de piloot zich voor de vertraging...ze hadden besloten om te wachten op passengiers om dat er wat problemen waren bij security & transfers
Gistermiddag +-17 uur 5 minuten non-schengen vertrek 3 op borden, was er sneller doorheen en geen rij bij paspoortcontrole. Kon gelijk doorlopen naar self-service voor paspoort controle.
Vanmorgen bij Schengen met Privium/SP in 2 minuten door de security. Geen second screening. Kortom zo zou het eigenlijk altijd moeten gaan.
En weeer een false positive op mij trolly. Ik wordt er langzamerhand doodmoe van. Ik ben gemiddeld 3 x per maand op Schiphol, reis altijd met dezelfde trolly die altijd identiek gepakt is. in 60% van de gevallen zie ik he het verkeerde bandje oprollen er wordt nooit wat gevonden. Wat doe ik verkeerd? Kon het vanmorgen niet vragen want het was shiftwissel. Als er mensen van de security meelezen doe eens reageren! Mijn grote voorbeeld met een op Schiphol vergelijkbaar systeem is Copenhagen ik zou zeggen ga daar eens kijken. Hoop dat het snel beter wordt!