Chaos op Schiphol

Discussie in 'Nieuws' gestart door Carel1, 1 apr 2017.

  1. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Ik probeer de mate van drukte en wachtrijen én mogelijke oorzaken hiervan in kaart te brengen. Als je sinds april 2017 vanaf Schiphol hebt gevlogen, nodig ik je uit deze enquête in te vullen. Voor elke aparte vlucht mag je de vragenlijst opnieuw invullen. Alvast bedankt!
     
  2. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.462
    Leuk Bevonden:
    2.306
    Trofeepunten:
    558
    Ik vertrek donderdagochtend vanuit non-Schengen, ben erg benieuwd...
     
  3. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Zondagmiddag voor niets eerder naar Schiphol vertrokken, zou mooi zijn als je ergens de wachttijden kan checken.
     
  4. kevinvdwal

    kevinvdwal Silver Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    230
    Trofeepunten:
    268
    Dat was ons ook gebeurd. Hangt heel erg van de tijd af dat je er komt.
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Yup, maar daar wil Schiphol niet aan beginnen. Dan zou het ook mogelijk zijn om de data te analyseren, wat nu niet heel rooskleurig voor Schiphol is.
     
  6. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Ik kan ze het nummer van Kopenhagen geven. Die hadden tot voor kort en mooi systeem om de wachttijd te meten door mensen te volgen van wanneer ze in de rij gingen staan, tot ze door security kwamen. Maar alleen in het security gebied waren sensors geïnstalleerd. Als de rij langer was en de terminal verder in ging, tjah... Wel mooi als je de cijfers bij het ministerie af moet leveren. Gelukkig zijn ze ook niet dom op het ministerie, dus er zijn nu ook sensors in de terminal.
     
  7. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Helaas is security op Schiphol een private onderneming. Anders kon je allerlei data opvragen.
     
  8. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ik vind het mede door mijn Privium eigenlijk allemaal wel meevallen. Ik moet zeggen dat ik vorig jaar frequent naar Manchester moest of andere UK vliegvelden en het daar toch een veel mindere ervaring vond.

    Bij Schiphol ervaar ik toch de meeste vertraging altijd bij de 'secundaire' controle van baggage. En helaas is dit vaak genoeg ook wel terecht. Het mag misschien overbodig zijn om je kabels en alles eruit te halen, maar doe dit dan ook gewoon, het word gewoon duidelijk aangegeven.

    Vaak genoeg zie ik dat er nog mensen zijn voor mij bij de secundaire controle omdat ze nog water, parfum, andere liquids, kabels, powerbank (bij mij) of laptops/tablets.

    Wat dan wel frappant was gister ochtend, toen de normale lane bomvol zat, aan de rechterkant de security van 1 redelijk leeg is, waar ik was en mijn koffer eruit werd gehaald. De secundaire controle keek even op het plaatje en alles was goed.

    @TheFlyingDutchboy , ik heb hem 1x ingevuld, maar ik ga het niet wekelijks doen, of meerdere keren per week ;)
     
  9. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Vanmorgen - rond 6:30 - in vertrek 3 via priority snel door de security check heen. Helaas bij paspoort controle (geen priority natuurlijk) 15 minuten wachtrij. het was nog te overzien. Snap nog steeds niet waarom er voor FB elite leden geen paspoort priority lane meer is (in vetrek 2) :mad:
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  10. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    662
    Leuk Bevonden:
    843
    Trofeepunten:
    348
    Gisterochtend rond 7u met priority door security in 1a gegaan. Gelukkig had ik priority, want er was een behoorlijke wachtrij.

    Ondanks dat ik dus snel aan de beurt was én alle screening lanes open waren, schoot de security niet echt op. Met name de afhandeling van items die een 2e x gescreend moesten worden duurde lang: hier stond 1 man op die amper een check uitvoerde op deze items. Eigenlijk voerde hij sowieso amper wat uit. Daarnaast moet ook opgemerkt worden dat de vele vakantiegangers zeker niet bijdroegen aan een snelle afhandeling.

    Mijn voorzichtige conclusie op basis van dit bezoek:
    Afhankelijk van hoeveelheid vakantieverkeer kan het lonend zijn via 1a te gaan.
    (volgens mij worden alle Transavia vluchten naar Schengen bestemmingen via 1a geleid?).
     
  11. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Het zou reeds kunnen zijn veranderd, maar op 10 april j.l. heb ik een HV vlucht naar een Schengen bestemming genomen, die in de 'reguliere' vertrekhal 1 werd afgehandeld.
     
  12. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Vertrekhal 1a is officieel alleen bepaalde bestemmingen van KLM, de Lufthansa groep en LOT.
     
  13. PJOTR

    PJOTR Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    271
    Trofeepunten:
    63
    Oudste zoon maandag uitgezwaaid op 1A richting ZRH met Swiss. We kwamen 07.34 in de hal. Bagage drop en security ging soepel, om 08.09 verdween hij al weer uit zicht.
     
  14. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik heb zaterdag om 12.15 een Schengen vlucht, moet ik me zorgen gaan maken? Meestal vlieg ik in de loop van de middag of begin van de avond vanaf Schiphol, daardoor heb ik nog nooit problemen met de drukte gehad daar.
     
  15. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.392
    Trofeepunten:
    583
    Dit moet gewoon kunnen aangezien je skyteam elite hebt.
     
  16. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Zeker weten, met zilver kun je SkyPriority gebruiken bij inchecken en boarden, helaas niet bij security.
     
  17. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    269
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    afgelopen maandag weer raak. had even de tijd om rond te kijken omdat mijn trolly weer apart stond voor handmatige controle. er waren nog 7 trollys voor dus ik ben maar achter in de rij gaan staan. En dan zie je toch rare dingen. alle lanes waren bezet en vol met passagiers, onze lane schat ik op 65% reject rate. de lane ernaast lagen maar 2 trollys te wachten en er was geen rij te zien. de lane daarnaast zeker een stuk of 8 dus het lijkt wel erg af te hangen van wie de controle uitvoert. Mijn trolly aan de beurt, beetje rommelen in de binnenkant, niks gevonden loopt u maar door dag meneer. Zoals altijd eigenlijk. Ook nog 2e controle gehad na de scanner, ook vals alarm. Sprak vorige keer een controle medewerker die me vertelde dat de werkdruk na de invoering van die scanners veel hoger is omdat ze overal op reageren, vouw in overhemd bijvoorbeeld. Iets dat ook opvalt is dat ik in de controle bij de P2 privium brug echt nooit een 2e check van mijn trolly gehad heb. Benieuwd of die brug weer aangesloten wordt
     
  18. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.462
    Leuk Bevonden:
    2.306
    Trofeepunten:
    558
    Vanochtend was ik iets na zevenen op Schiphol. Het was druk bij de priority check-in maar ik had geluk dat er net een baliemedewerker klaar was. Dan met de roltrap naar boven en daar begon het al. Ik zag de drukte en het viel me reuze mee. De rij van de secondary bagage check zat helemaal vol, gelukkig mochten mijn 3 bakken door. Tweede controle na de scanner, alleen even de achterkant van mijn shirt bekeken. Doorgelopen naar de automatische poortjes, dat ging soepeler dan gedacht. Al met al 25min bezig geweest vanaf check-in tot na de marechaussee.
     
  19. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Vanmorgen om 8 uur op Schiphol, niemand bij de Schengen priority line.
     
  20. Mart

    Mart Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    3
    Vorige week gevlogen vanaf Schengen, zelf heb ik SP, maar mijn vriendin 'slechts' FB Silver. Bij de beveiliging aangekomen werden doorgestuurd naar Terminal 1A, alwaar enorm botte en snauwende beveiligers stonden. Op het bord boven de Priority Lane staat "toegankelijk voor SkyPriority & SkyTeam Elite", echter werd FB Silver niet toegelaten omdat het "niet SkyTeam Elite zou zijn".

    Enfin. Uiteindelijk beide via reguliere 'kanaal' gegaan en ook bij de scanners flink afgesnauwd zonder duidelijke reden.

    Al met al duurde het zo'n 20 minuten, om vervolgens achter de security weer terug te moeten lopen naar de Crown Lounge. Ik was enigszins geschrokken van de onvriendelijke en gestreste houding van de beveiligers.

    Het kan aan mij liggen, maar het lijkt alsof dit steeds erger is geworden afgelopen jaar. Hoe is jullie ervaring?
     

Deel Deze Pagina