Helaas: Please note that earning blue credits is based on the departure date of flight. As flights of the 2nd ticket, 057 1420217605, has flown in February 2019, it followed the new earning scheme of blue credits implemented in Januray 2019.
Aangezien het om best wat credits (en dus euro's) gaat kan het best de moeite waard zijn om nog te bezien of hier iets tegen te doen is. De implementatie in januari 2019 heeft KLM ook zelf gemist. Laatste opgeslagen pagina in web archive dateert van 23 mei jl. waar nog gewoon de oude schema's staan.... Zie: http://web.archive.org/web/20190523...iness/jsme/earning/incentive_scheme/index.htm
Ik heb ze erop gewezen dat je niet tijdens een wedstrijd de spelregels kan veranderen, maar kreeg gewoon bot antwoord dat de nieuwe regels gelden vanaf 01-01 en dat de vluchtdata bepalend zijn. Geen zin om daar nog meer tijd in de stoppen.
Heeft KLM nou met terugwerkende en met ingang van bijna een half jaar(!!!) geleden het systeem echt volledig uitgekleed? Kostte het ze dan zo veel geld? Intercontinentaal met business class vliegen levert nu in veel gevallen minder op dan onder de oude rekenmethode met economy class, tenzij je ticket 5000 euro kostte ofzo. Dit met een half jaar terugwerkende kracht invoeren is wel echt bizar en bad for business. Dat er geen onderscheid wordt gemaakt in boekingsklasse zoals bij FB XP vind ik ook slecht. Priority voor BlueBiz zal trouwens wel hetzelfde worden als voor FB Silver: gewoon boarden nadat SKY is geboard. Ik zie dit niet echt als nuttig voordeel. Het kunnen veranderen van de naam op een ticket uiteraard wel, als je daar als bedrijf slim mee omgaat met tickets rondom beurzen dan kan je dat duizenden euro's schelen. Hoe dan ook, BlueBiz is nu niet meer echt interessant voor wat kleinere bedrijven, en maakt een ontzettend slechte beurt en geeft zichzelf een onbetrouwbaar imago door deze ad-hoc wijzigingen
NB ik zit nu wel te bedenken. Naam wijzigen, da's ook zo'n voorwaarde. Wat als ze die ook ineens intrekken en je hebt net 15 tickets besteld en je kunt de naam niet meer wijzigen? Dat kan toch niet? Zakelijk gezien zou ik mensen adviseren om dit onbetrouwbare programma alleen te gebruiken om een extraatje te krijgen. Als de maatschappij niet loyaal is naar de klant toe met het honoreren van nota bene haar eigen spelregels, dan is het niet verstandig als klant om loyaal te zijn naar de maatschappij.
De wijzigingen voor januari zijn van toepassing voor @westi aangezien hij in Polen een BB account heeft. In NL is het gisteren aangepast op de website zonder verdere info richting de leden. Tenminste, wij hebben geen bericht ontvangen.
Hier ook een 'schade' van zeker dezelfde omvang. Bij de voordelige ICA BC tickets was de vergoeding in bluecredits soms meer dan 10% van de totale ticketprijs, dus dat spaarde erg lekker.
Gisteren rond 16u een email ontvangen van BlueBiz. De negatieve verandering werd hierin flink onder de mat geschoven (als in "dit is wat je nu moet uitgeven aan een ticket om dezelfde hoeveelheid credits te krijgen"). De oude verdienschema's stonden gisteren rond 15u nog op de Nederlandse BlueBiz website. Ik heb sterk het gevoel dat KLM de strategie van Marriott (you've been BonVoyed!) en American Airlines er op nahoudt. We pakken de meest interessante perks van ons programma af, maar je mag nu wel als BlueBiz vlieger gebruik maken van de SkyPriority lanes op vliegvelden waar je amper komt! Hoera!
Ik snap de manier van doorvoeren niet van KLM, maar dát ze het doen is zeer begrijpelijk uit bedrijfseconomisch opzicht. De kosten zijn namelijk enorm, kijkende naar het voorbeeld van Eagle (10% credit!).
Degenen die op de manier, zoals wij dat proberen, boeken is denk ik marginaal. Het zijn toch de bedrijven die hoofdzakelijk de J tickets boeken voor een dikke prijs.
Ik denk wel zeker van niet. Bij de meeste bedrijven is het echt not done om een ticket van 5000 euro te boeken, zelfs bij grote bedrijven. Ik ken een aantal gasten die bij multinationals werken, en die vliegen meestal gewoon met de goedkoopste aanbieder. Vooral als er geen rechtstreekse vluchten beschikbaar zijn. Sommige bedrijven hebben wel een corporate tarief waarmee ze een aanzienlijke korting krijgen als ze alles bij dezelfde maatschappij boeken.
Wie boekt dat dan? De J stoel is de inkomstenbron en er worden er weinig voor leuke tarieven aangeboden. Heb 2 veel vliegers in de omgeving, 1 inderdaad gebonden aan restricties, de ander volle mep J. Corporate travel komt (naar ik verwacht) niet voor BB in aanmerking, die korting hebben ze dan al. Die vaste klant doen ze dan geen pijn met wijzigingen in het programma.
Voor zover ik kan nagaan hebben bedrijven in Nederland tot nu toe volgens de 'oude methode' credits verdiend. Hoe een en ander op de vernieuwde Blue Biz website verwoord wordt is van een ongekende wolligheid in taalgebruik - de Franse invloed zullen we maar zeggen. De manier van last-minute communiceren is natuurlijk schandalig, ongeacht de soms lachwekkend formuleringen.
Dan ontvang ik ze graag van jou, want op AF/DL/CZ/MU/KQ stock en vluchten+intra-europese vluchten krijg ik toch geen huisje, maar wel Blue Credits.
Dank voor het opvragen! Tof dat KLM dus gedurende het spel de regels verandert (net nadat ze hard riepen dat er dubbele BB credits te verdienen waren als je voor 31 mei boekte)! You've been BonVoyed!