American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Mooi gevonden. Maar ik ben het niet eens met deze manier van waarderen.

    Het gaat niet om de verkoopprijs van een ticket, maar om de waarde die je er zelf aan hecht. Ik denk dat er weinig mensen in Nederland zijn die 5500 euro over hebben voor een vlucht van Singapore naar Tokio.

    Tenzij je het reward ticket aan iemand kan verkopen voor 5500 euro, wat ik zeer onwaarschijnlijk acht, moet je je persoonlijke waarde gebruiken in plaats van de marktprijs om de punten te waarderen.

    Dus reken je niet rijk. ;)
     
    BIndair en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  2. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    OK, Ik heb 440000 MRs, zou dus 352000 KrisFlyer punten zijn.
    Maar ja, dan heb ik punten bij een programma waar ik geen lid van ben bij een maatschappij waar ik nooit mee vlieg in een regio waar ik eigenlijk nooit kom.
    Ik weet het niet zo.

    Daarbij zou het zomaar kunnen (is b.v. bij Delta) dat als je nooit betalend gevlogen hebt met ze (onder dat account), je geen reward tickets kan boeken.

    Voor mij zijn de MRs geen belangrijk onderdeel, maar wel leuk om te sparen. Bij het omzetten naar vouchers is de waarde flink afgenomen.

    Hoe dat bij het omzetten naar andere spaarprogramma's is weet ik niet, heb ik me nooit in verdiept. Misschien maar eens doen.
     
    BIndair vindt dit leuk.
  3. BIndair

    BIndair Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    232
    Trofeepunten:
    43
    Ben het met je eens dat het bepalen van de waarde van punten afhankelijk is van meerdere factoren. En daarmee ook per persoon kan verschillen. Dat maakt waardebepaling ook subjectief en er is eigenlijk geen wet van Meden en Perzen. Er zijn veel interessante artikelen over te vinden.

    Maar: punten (vliegmijlen, hotel- of creditcard punten) zijn in mijn optiek ook gewoon een betaalmiddel, een currency. Je hebt er iets voor betaald om ze te krijgen en je krijgt er iets van waarde voor terug als je ze inwisselt. Dus je kunt euro's in je portemonnee hebben, of dollars, maar ook MR's, of Hyatt punten, of Krismiles etc.

    Als je je punten ziet als een betaalmiddel dan ga je m.i. ook proberen slimme beslissingen te nemen als je ze spendeert, net als je dat met 'gewoon geld' zou doen. Uiteindelijk probeer je dus, net als bij 'gewoon geld' zoveel mogelijk waarde voor je investering terug te krijgen. Een vliegticket in First class bij SQ is feitelijk meer waard dan een koffiemok in de Amex shop. Hoeveel meer is arbitrair, eens. Maar ook al zou ik in werkelijkheid maar de helft van de marktwaarde over hebben voor zo'n luxueuze vlucht, dan nog.
    En ik ben dan ook zo iemand die mijn reispatroon er op aan past om zo'n vlucht te kunnen maken. En dan drink ik m'n koffie uit de mok van de Amex shop wel in de FC suite :)
     
  4. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.312
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Grappig, momenteel ben ik met een artikel bezig over de waarde van miles. Ik denk dat dit artikel dit weekend wel online komt op mijn blog.

    De waarde van een AMEX punt schat ik in op € 0,01 per punt.
     
  5. FlyRemco

    FlyRemco Blue Tier

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    78
    Trofeepunten:
    28
    Ben benieuwd. Heb nog zo'n 40k MR liggen die ik binnen een maand moet besteden vanwege opzeggen (en daarnaast zo'n 37k FB). Vlieg normaal economy met budget airlines, dat is met taxes vaak niet gunstig. Ben benieuwd of je daar nog interessante opties voor hebt :)
     
  6. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Interessant, ik ben benieuwd :D!

    Niet dat ik per se de irritante wijsneus uit wil hangen hoor :rolleyes:. Ik denk dat het gewoon fout is om een vaste waarde te bepalen voor frequent flyer miles. Dit is voor iedere situatie anders.

    Maar mijn belangrijkste punt is dat als je nooit meer dan X betaalt voor een bepaald type vlucht, door te positioneren, XP/TP runs, etc etc, je nooit meer dan (X-toeslagen)÷aantal miles kunt hanteren als 'waarde'.

    Bijvoorbeeld, een ticket naar ABC kost 2000 euro, maar jij bent niet bereid om meer dan 1000 te betalen voor een revenue ticket, dan moet je met 1000 euro rekenen en niet met 2000. Hoe kun je immers geld 'besparen' op iets wat je nooit voor die prijs zult kopen.

    Ik ontken ook niet dat miles en punten waardevol kunnen zijn, integendeel zelfs! :)
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  7. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.312
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Denk dat je daar best leuke dingen mee kunt doen. Hangt er natuurlijk vooral vanaf wat je doel is. Cash op zak houden of een "fun experience" in business class.

    Ik noem maar even een voorbeeldje: Brussel - Calgary met de 787 in Business Class met de Promo Rewards. Is eigenlijk 39.750 miles maar volgens mij kun je iets meer cash betalen voor minder miles.

    AMEX kun je bijvoorbeeld omzetten naar Iberia. Voor 32/K Avios kun je in business class van Chicago weer terug naar Madrid. Ook dit is eigenlijk 34/K maar je kunt iets meer cash betalen bij het gebruik van minder avios.
     
  8. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Volgens mij is dit heel makkelijk: 100.000 punten is 400 euro als je het omzet naar vouchers of gebruikt om je rekening te betalen. Is dus 0.004 euro per punt.

    Alleen als je omzet naar andere spaarprogrammas zou je hier meer uit kunnen halen maar dan is e.a. ook afhankelijk van aanbiedingen van de andere partijen.

    Daarbij is de waarde in Nederland anders dan in andere landen. Simpel voorbeeld:
    NL: MRs naar Hilton: 1 op 1
    US: MRs naar Hilton: 1 op 2
     
  9. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.312
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Dat is een te eenvoudige redenatie.

    Het gaat er om wat je met de punten kunt doen. Dat varieert dus van het aankopen van een voucher/rekening betalen (0,004 punt, bare minimum) tot conversie naar een frequent flyer programma. Die waarde van die punten variëren van € 0,011 tot € 0,013 per mile. Los van die waarde kun je een enorme hefboom toepassen door premium cabines te boeken waardoor je waarde per mile al snel oploopt tot > € 0,02 per mile.

    Juist omdat je met AMEX flexibel bent ga ik er vanuit dat je altijd datgene kiest wat het meest gunstig is. Mocht je het interessant vinden, ik heb vandaag een artikel (klik) gepubliceerd daarover.
     
    Boudewijn vindt dit leuk.
  10. KeesIF

    KeesIF Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Dag iedereen. Helaas ben ik dit forum te laat tegengekomen, maar ik ben nu bezig met inhalen :) Ik heb afgelopen week een normale Amex Gold Card aangevraagd en binnengekregen, maar zonder ref (dus zonder welkom bonus). Als ik die kaart zou opzeggen, zou ik dan alsnog (over een paar weken ofzo) via een ref van iemand op dit forum een kaart met welkom bonus aan kunnen vragen? Of krijg ik dan boze belletjes van Amex :)
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
  11. Wilcoleone

    Wilcoleone Blue Tier

    Berichten:
    195
    Leuk Bevonden:
    185
    Trofeepunten:
    43
    Hallo Kees en welkom op het forum. Helaas om de welkomstbonus te ontvangen moet je minimaal iets van 6 maanden geen AMEX kaart gehad hebben, die vlieger gaat dus niet op.

    Overigens is het verstandig om een beetje rustig aan te doen met het vragen om referrals. Dat je je referral link in je signature hebt staan staat men vooralsnog toe.
     
    KeesIF vindt dit leuk.
  12. KeesIF

    KeesIF Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Hi Wilco

    dat is duidelijk.......jammer, maar had ik maar beter moeten orienteren. Bedankt voor de tip. Zal mn handtekening ook wat inkorten, misschien beetje te opzichtig nu.

    Ander onderwerp: heeft er iemand ervaring met overmaken geld naar vrienden via Paypal? ik heb regelmatig vrienden die even wat geld lenen, dus als ik dat via Paypal over kan maken levert mij dat nog wat miles op. Zit daar een limiet op? Als ik bij Paypal kijk zie ik dat niet erg duidelijk vermeld.

    gr, Kees
     
    Wilcoleone vindt dit leuk.
  13. KeesIF

    KeesIF Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Even gedoken in het verzamelen van reward miles op een "normale" Amex card. De meeste zijn redelijk obvious, maar een paar vond ik wat vaag:
    • paypal koppelen aan amex en dan geld overmaken naar vrienden/bekenden (zie mn vorige post)
    • geld overmaken via paypal naar plus500 (heb daar nog een slapend account, handel meestal via Binck, maar kan dat ook eventueel via plus500 doen)
    • Billhop: fakturen betalen met Amex. Zit 2.9% commissie op, dus dat gaat niet uit. Zijn er ook alternatieven?
    Mochten jullie meer weten van de drie hierboven, laat even weten. Ik puzzel zelf ook even verder

    gr, Kees
     
  14. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Hoi Kees, welkom.
    Amex neemt al snel contact met je op als je schuift met geld via Paypal. Zeker als het om grote bedragen, dus veel punten gaat.
     
    DirkOnTour, KeesIF en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  15. KeesIF

    KeesIF Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Goedemorgen Didier, is niet zozeer schuiven. Een vriend van mij heeft pas wat geld geleend, en heeft binnenkort weer wat nodig. Waar ligt die grens van "grote bedragen" ongeveer? Wat zijn de ervaringen op dit forum? Als ik die puntjes kan sprokkelen zonder teveel aandacht te vestigen is dat toch mooi meegenomen. Gr, Kees
     
  16. BIndair

    BIndair Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    232
    Trofeepunten:
    43
    Je moet ze ook alleen maar overzetten naar een ander programma als je een bepaald doel voor ogen hebt. Bijvoorbeeld een vlucht boeken en die betalen met punten.
    Het is wel handig om (bij regelmatig vliegen) enkele spaarprogramma's te hebben (een per alliance bijvoorbeeld) waar je je (vlieg)punten onderbrengt. Ook Alaska Airlines is een interessante. Ook al vlieg je er nooit mee, ze hebben interessante afspraken met andere airlines. Zo heb ik deze zomer van Bali naar Tokyo gevlogen, en vandaar naar Bangkok. Dat was 1 ticket met een layover, met Japan Airlines, in business. Betaald met Alaska miles, 25k punten. Zo kun je met een beetje tactisch je punten wegzetten, een aardig rendement halen.

    Dat er maatschappijen zijn waar je betaald met cash moet hebben gevlogen, hoor ik voor het eerst. Ik zie het ook niet terug in de T&C van Delta. Daar staat alleen dat je minimaal 5k punten in je account moet hebben, en dan gewoon met punten een vlucht kunt boeken. Die 5k punten in je account kun je ook kopen. Of omzetten uit ander programma.
    Daarnaast is het m.i. nog steeds een misverstand dat als je met punten vliegt dat het dan gratis is. Je 'betaalt' je ticket, met punten. De sport is wat mij betreft om er dan, afgezet tegen de moeite, tijd en geld die ik in er in gestoken heb, wel een zo groot mogelijke waarde voor terug te krijgen.

    Jammer dat voor jou je MRs geen belangrijk onderdeel zijn, zeker als je best een aardige hoeveelheid in je account hebt. Een SQ award ticket van New York naar Frankfurt, 86k miles in First Suites. Marktwaarde 6600$, maar oké, die marktwaarde heeft niemand er voor over. Maar stel dat je er de helft voor over zou hebben, of een kwart, dan nog is het verschil in redemption value erg groot.

    Het omzetten van de MRs naar vouchers, of er je Amex rekening mee te betalen, is wat mij betreft doodzonde. Al helemaal omdat de NL Amex in vergelijk met zijn US broer duur en best mager is.
     
  17. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Dat van Delta kan ik ook niet meer vinden. Ik herinner me gelezen te hebben dat als je veel miles overboekt vanuit een ander programma maar nooit met ze gevlogen had er soms moeilijk gedaan werd, om te voorkomen dat het om gestolen miles ging. Maar goed, ik kan het ook niet meer vinden.

    Edit: Ik vond wel: https://www.flyertalk.com/forum/american-airlines-aadvantage/689350-account-audit-blocked-fraud-award-miles-swu-sale-barter-etc-56.html

    De voorbeelden die je aanhaalt zijn mij veel te lastig. Van NY naar Frankfurt, ja zou kunnen. Maar dan zit ik in Frankfurt, ben ik nog 5 uur bezig om thuis te komen.
    Van Singapore naar Tokyo zie ik mezelf ook niet doen. Als ik in Tokyo moet zijn vlieg ik daar wel rechtstreeks naar toe. Of het zou moeten zijn dat ik eerst in Singapore moet zijn en daarna in Tokyo (it could happen), maar goed dan is het zakelijk en ga ik er geen punten aan uit geven.

    Ik zit wekelijks in vliegtuigen. M.a.w. ik vlieg alleen met een overstap als het ECHT niet anders kan. Voor mij is vliegen een manier om van A naar B te komen, zo comfortabel mogelijk en vooral zo snel mogelijk.

    Dus ja, als je er een hobby van maakt zal je vast meer uit de punten kunnen halen, maar met een flink aantal nadelen daarbij. Ieder moet dan zelf bepalen of de voordelen tegen de nadelen opwegen.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2019
  18. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Flying Blue doet wel eens moeilijk als iemand een account opent en een grote hoeveelheid miles overzet.

    Ik snap persoonlijk ook niet helemaal hoe je MR points zo weinig waarde geeft. Je zit wekelijks in het vliegtuig en vliegt graag comfortabel, dan zal je toch best af en toe routes vliegen die goed met mijlen te boeken zijn? Met saver awards in J bij zowel KLM (directe vluchten) als bij SQ (als je bijvoorbeeld down-under moet zijn, sowieso een overstap nodig) krijg je létterlijk altijd een betere value dan 0.4 cent per punt. Met zo'n stapel MRP's zou ik me toch eens gaan verdiepen in betreffende programma's :) En wij kunnen daar altijd bij helpen.
     
    BIndair vindt dit leuk.
  19. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Oh, maar ik me er in aan het verdiepen. Het valt me alleen nogal tegen wat je er mee kan.

    Voorbeeldje: Volgend jaar misschien in augustus naar Las Vegas: Voor 2 personen tegen 4800 euro of 1.000.000 FB punten. Mijn MRs zijn dan ca. 350.000 waard, ongeveer 1/3, is 16-1700 euro. Zijn ze ook als ik de rekening met MRs betaal.
    En omdat er een directe vlucht gaat, ga ik zeker niet willen overstappen.

    Waldorf Astoria Las Vegas: 80.000 punten per nacht of ca. 250 euro. Mijn MRs zijn dan ca. 1500 waard.

    Ik begrijp dat als je flexibel bent (wil zijn) en wil overstappen etc., je heel veel uit de punten kan halen. Maar dan is de insteek: "Ik wil de komende maanden een keer weg en daar punten voor gebruiken, eens kijken waar ik wanneer naar toe kan."
    Maar als je specifiek iets wil (die datum die bestemming) en je dan wil punten gebruiken, dan valt het nogal tegen.
     
  20. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.312
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Wel eerst beschikbaarheid vinden: good luck :cool:.

    Je moet inderdaad enige flexibiliteit hebben. Is ook het hele principe van award tickets: het moet zo weinig mogelijk ten koste gaan van de gangbare revenuen.

    Je hebt hier ook wel weer een uiterste te pakken trouwens: LAS is een route die niet dagelijks wordt aangevlogen. Bovendien zoek je voor augustus 2020 (hoogseizoen en 12 maanden vooruit) op een route met weinig track record. KLM wil daar nu nog de hoofdprijs voor hebben.

    Zoek je wat eerder in het jaar dan staan er al wat normalere tarieven bij.

    AMEX naar hotelpunten is over het algemeen inderdaad een matige deal.
     
    BIndair vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina