American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Dat geldt ook voor de Nederlandse platinum kaart. Daar kwam een mail over een tijdje geleden.
     
    Jeroenn vindt dit leuk.
  2. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Ja en nee. In de voorwaarden staat duidelijk: "
    Verzekerd is de Platinum Cardmember inclusief zijn/haar gezinsleden en de houder(s) van de extra kaarten."
    Ik kan me niet voorstellen dat in zijn geval andere verzekeringen, bij banken of verzekeraars, wel hadden uitbetaald. B.v. in het geval van de ANWB verzekering:

    "2. Verzekerde: De personen die op het polisblad worden genoemd. Dit kunnen zijn: a. Jij. b. Jouw echtgenoot, echtgenote, jouw partner, huisgenoot, huisgenote. c. De ongehuwde kinderen die bij jou of jouw ex-partner wonen. d. Jouw kinderen die voor studie uitwonend zijn."

    Andere mensen vallen dus niet onder de verzekering
     
  3. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Die mail heb ik bus nooit gehad. Mag ik dan nog steeds gebruik maken van de priority pass restaurants :p?
     
  4. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Waardoor je dus nooit je (nieuwe) vriendin mee kan nemen, of een weekendje weg met de mannen, zonder dat ieder zijn eigen ticket moet kopen om toch maar verzekerd te zijn.
     
  5. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Laten we het anders stellen:
    Je hebt een mooie reis- en annuleringsverzekering bij de ANWB. Je koop voor je vrienden een ticket en wil op reis. Er gebeurd iets.
    Ik denk niet dat de kosten voor je vrienden onder jouw ANWB verzekering vallen. Die zullen een eigen verzekering moeten afsluiten (en daar premie voor betalen) om verzekerd te zijn. Als jij hun ticket betaald zullen ze zichzelf moeten verzekeren, dat is toch niet anders dan bij Amex?
     
  6. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Amex claimt dat de gehele boeking verzekerd is, en zet dan vervolgens in de voorwaarden dat het "gezin of andere pashouders zijn". In deze situatie was diegene die met mij meereisde geen gezinslid, maar wel een Amex Plat-kaart houder. Dit was echter zijn eigen plat kaart, geen "extra kaarthouder gekoppeld aan mijn kaart".
    Ik begrijp volledig hoe reisverzekeringen werken (doorgaans gaan die individueel), maar Amex zou een extra disclaimer bij het boeken van tickets moeten zetten:
    Let op: enkel de pashouder is verzekerd voor ongevallen tijdens de reis
     
    Daan3 vindt dit leuk.
  7. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    arjen05 vindt dit leuk.
  8. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    De claim dat 'de hele boeking' verzekerd is, is mij zelf nooit opgevallen, maar dat zal vast zo zijn. Volgens mij wordt bij elke verzekering in dit land altijd aangegeven dat de polisvoorwaarden leidend zijn. Voor mij is het dan ook niet meer dan logisch dan van alle verzekeringen minstens 1 keer de voorwaarden te lezen om te kijken of er onacceptabele dingen in zitten. Voor mij zou zo'n disclaimer dus niet nodig zijn. Maar goed, tegenwoordig zijn er ook plekken waar op een kopje koffie moet staat dat ie heet is.
     
  9. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Is niet te vergelijken. Tenslotte heeft de ander in het verhaal waar het om gaat ook een plat kaart. Heeft dus een verzekering. In jouw vergelijk is het iemand zonder verzekering.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Volgens mij zit hier het misverstand.. Het hebben van de Amex-kaart alléén staat niet gelijk aan het hebben van een verzekering.

    Een kaarthouder is iemand zónder verzekering, tenzij.. er aan aanvullende voorwaarden is voldaan. Zoals het zelfstandig boeken van reizen / aankopen van producten met de betreffende kaart. Bij de ANWB hoeft niet aan aanvullende voorwaarden te worden voldaan en daar ben je na het afsluiten ook meteen verzekerd.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2019
  11. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Was mijn reactie aan het typen en toen las ik dit: helemaal mee eens. Dit is volgens mij de kern van het verhaal: het hebben van de kaart is niet gelijk aan het hebben van een verzekering.

    Bij de ANWB sluit je expliciet een verzekering af en betaalt daar ook aanvullend voor.
     
  12. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Alleen al door deze discussie blijkt dat Amex dit duidelijker moet maken. Sommigen gaan er vanuit dat hebben van Amex en betaald met amex voldoende is. Dan kan je zeggen moet je de voorwaarden goed lezen, prima, maar een “let op” zou netter zijn. Nog beter, de regel amex kaart in bezit en met amex betaald zou standaard best kunnen.
     
  13. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Tja, duidelijker maken kan nooit kwaad.

    We moeten echter ook de 'eigen verantwoordelijkheid' van de verzekeringnemer niet vergeten, anders krijgen we Amerikaanse toestanden (zoals waarschuwingen dat koffie heet kan zijn). Die eigen verantwoordelijkheid krijgt m.i. in dit draadje wat weinig aandacht.

    Voor mij is dit nooit verwarrend geweest, ik roep al jaren tegen mijn extra-kaart-houders dat ze de vakantie moeten betalen met de kaart als ze verzekerd willen zijn (of een eigen verzekering afsluiten).
    [edit] Waarbij ik dan niet mee ga.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2019
    BIndair vindt dit leuk.
  14. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Bovenstaande is ook de reden dat ik gewoon een reisverzekering heb naast de Amex kaart. Het voordeel reisverzekering is voor mij dus nihil, ook qua kosten geredeneerd aangezien een doorlopende reisverzekering ontzettend goedkoop is.
     
  15. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Inderdaad mee eens (en ook eens met @Boudewijn mbt alle disclaimers dat koffie heet is). Als Amex vooraf duidelijk is:
    De reisverzekering geldt alleen voor de persoon die de reis heeft betaald met de kaart (+gezin). Mocht er wel een gezelschap reizen dat geen gezin is, split dan de kosten (bijv 1 betaalt de vliegtickets, een ander de autohuur, weer een ander de hotels), dan geldt het wel als reis en is iedereen voor de gehele reis verzekerd.
    Dit laatste is echter niet duidelijk omschreven in de voorwaarden.

    En dit is dan weer een grappige uitzondering, want volgens de Amex voorwaarden zijn de extra-kaarthouders dus wél weer meeverzekerd als ze met jou op reis gaan en jij alles hebt betaalt.
     
  16. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Dit is voor die gevallen waar ik niet mee ga ;-) En het ook niet ga betalen.
     
    Thijsk en Daan3 vinden dit leuk.
  17. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Als ze mede kaarthouders zijn, komt toch automatisch alles op jouw rekening? ;)
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  18. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Klopt, maar zover ik de voorwaarden begrijp, moeten zij, voor hun reizen, de Amex gebruiken die op hun naam staat. Dat die uiteindelijk van mijn rekening afschrijft maakt dan niet uit.

    Maar zoals gezegd: Dit is zoals IK de voorwaarden begrijp, als het anders is hoor ik het graag.

    Tevens: als ze niet met Amex betalen --> niet verzekerd.
     
  19. Michel1

    Michel1 Newbie

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    18

    AMEX site: - Met The Platinum Card hebben u, uw gezin en houders van de extra kaarten recht op de reis- en annuleringsverzekering, indien u de reis betaald heeft met de kaart.
    -U bent verantwoordelijk voor het gebruik van de extra kaart door de extra kaarthouder en u bent aansprakelijk voor alle uitgaven van de extra kaarthouder. Alle bestedingen worden van uw bankrekening afgeschreven.


    Imo maakt het niet uit wie de reis boekt; de hoofdkaarthouder of extra kaarthouder, omdat de hoofdkaarthouder dus eindverantwoordelijke blijft.
     
  20. Michel1

    Michel1 Newbie

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    18
    Net AMEX aan de lijn gehad en gelijk even bij de juridische afdeling geïnformeerd over de voorwaarden mbt de reisverzekering omdat mijn vriendin ook een eigen (fb)Goldcard heeft. Zoals ik al vermoedde ben ik alleen gedekt en moet mijn vriendin een aparte reisverzekering afsluiten. Behalve voor de medische kosten. Deze blijken wel gedekt voor beide, ongeacht of de medereiziger een amex kaart heeft.

    NB; tevens geïnformeerd of het klopte dat je ook gedekt bent, als er geen mogelijkheid is om met je amex te boeken en dit kan bewijzen middels bijv een printscreen; In principe is alleen datgene gedekt wat ook daadwerkelijk met de amex is betaald. Voor het overige wat niet met amex is betaald wordt per individueel geval gekeken. Bijv je moet eerder terug van je reis door ziekte . Er wordt eerst gekeken welke delen van je reis met je amex is betaald. Daarna wordt er mogelijk gekeken naar de niet met amex betaalde reisdelen. Het is lig geen vaststaand iets als ik het goed begreep.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina