American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. MrEhrmantraut

MrEhrmantraut Blue Tier

Leuk Bevonden:
    234
    Trofeepunten:
    43
    situatie: Ik en een collega/vriend hebben door zakelijke vliegbewegingen FB platinum en richting het randje van platinum ultimate ;). daarbij hebben we beide een eigen amex classic platinum kaart die gekoppeld zit aan onze FB profielen voor de weekenden dat we vrij zijn en toch graag samen nog vliegen :cool:
    en dan gebeurd het dus wel eens van, dat weekend nog vrij? ja hoor boek je even 2 tickets en de tikkies gaan wel heen- en weer zodra amex met z'n incasso komt. super handig toch om de platinum lijn dan te bellen voor boekingen?
    mijn punt hier is......

Beide in het bezit van een eigen amex platinum classic met die "geweldige" reisverzekering maar omdat de betaling dus niet gesplitst is dan 1 van de 2 de lul.
    en dan een domme reactie krijgen van amex..... deze situatie komt toch met regelmaat voor zou je zeggen? dus voortaan wordt het allebei naar KLM bellen en dan die boekingen maar aan elkaar plakken.

dan kunnen we ook gewoon goedkoopste optie op een OTA zoeken want vaak betaal je voor amex gewoon 7-8 euro bij, en de plat lijn is ook dat 10tje boekingskosten. nemen we allemaal voor lief omdat we dachten verzekerd te zijn als er een keer iets mis gaat zoals mijn koffers die eerst kwijt en nu beschadigd zijn. had ik dus iedere keer 18 euro uitgespaard via een OTA dan had ik inmiddels wel genoeg uitgespaard om een nieuwe koffer te kopen :p

2. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Is wel bijzonder dit, je hebt de plat kaart en er is betaald met amex.... mag amex wel wat mee doen zou je zeggen

3. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Ik begrijp dat hier mensen zijn die heilig geloven in de goedheid van Amex, maar het is gewoon een bedrijf hè. Kenmerk van een bedrijf is dat het winst wil maken en zijn eigen voorwaarden kan opstellen zonder dat daar een parlement of ander democratisch lichaam aan te pas is gekomen.

In het geval van @MrEhrmantraut kiest Amex er kennelijk voor om uitkering te weigeren op basis van hun eigen voorwaarden, want je moet je reis betalen met 'een van uw Amex kaarten'. Niet die van je collega of buurman dus.

2. Wie zijn er verzekerd? Verzekerd is de Platinum Cardmember inclusief zijn/haar gezinsleden en de houder(s) van de extra kaarten.

en:

1. Om gebruik te kunnen maken van deze dekking dient uw vervoer en/of accommodatie betaald/aangekocht te zijn middels:
    a) een van uw American Express kaarten, uitgegeven door American Express Europe S.A. in Nederland, met uitzondering van Corporate Cards.
    b) American Express Membership Rewards® punten, of andere travel rewards programma’s onder de voorwaarde dat eventuele belastingen of toeslagen hierop zijn betaald met gebruikmaking van uw kaart.

jvz vindt dit leuk.
  4. MrEhrmantraut

MrEhrmantraut Blue Tier

Leuk Bevonden:
    234
    Trofeepunten:
    43
    @arjen05 heb je gelezen wat ik als probleem schets dan?

Als 2 Amex classic kaarthouders die geen familie van elkaar zijn samen een reis boeken waarbij 1 van de 2, 2 tickets boekt. wat toch vrij vaak voorkomt. dan wordt je keihard genaaid door AMEX.

dat is een situatie die toch best kan voorkomen? dus ga het verhaal ook bij KLM wegleggen dat ze maar iets verzinnen om een gezamelijke boeking te splitsen in 2 betalingen. en kom niet aanzetten met die onzin van dan boek je maar apart.
    je wilt immers ook de garantie dat je samen de zelfde itinerary kan vliegen en als je ze niet in 1 boeking doet is er een kans aanwezig dat er nog maar 1 stoel was (voor die prijs). anders wordt de discussie straks van. ja boek dan samen als je perse de garantie wilt om SAMEN te reizen

5. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Het is wat anders als je boekt voor iemand zonder amex, dat die een eigen verzekering moet hebben lijkt me logisch. Dit is gebruik maken van de mogelijkheden door amex, bedrijf of niet. Volgende puntje na de 75 jaar grens dat best aangezwengeld mag worden. Ook dat stond in de voorwaarden en is na klachten aangepast.

Thijsk vindt dit leuk.
  6. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Ja, als je dit dus leest vanuit degene met wie je reist, die wel kaarthouder is (voorwaarde 1) maar niet met zijn kaart boekt (voorwaarde 2) valt hij buiten de Amex verzekeringsvoorwaarden toch?

Neemt niet weg dat ze coulance zouden kunnen toepassen..

7. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    in deze zouden de voorwaarden aangepast moeten worden. Imo slaat het in zo’n geval nergens op om je als verzekering te schuilen achter de voorwaarden

Thijsk vindt dit leuk.
  8. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Dat ben ik echt roerend met je eens :)

Daan3 vindt dit leuk.
  9. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.351
    Trofeepunten:
    508
    Als je twee stoelen boekt en er is er nog maar 1 in de "goedkopere" farebucket, dan worden beide stoelen in de duurdere farebucket geboekt. Enige oplossing is om dan twee losse boekingen te maken waarbij de eerste stoel de laatste in de goedkopere farebucket is en de tweede in de duurdere.

Dan nog één dingetje wat nog niet door iemand is aangehaald maar wat ik gewoon alvast even voor wil zijn; PNR's kunnen niet gelinkt worden, er kan slechts een notitie met een verwijzing naar de andere PNR achtergelaten worden maar that's it, je kunt dan niet ineens een boeking voor twee mensen beheren oid.

10. anique

anique Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Misschien is er wel dekking wanneer je je vriend met een paypal gekoppelde amex kaart betaald

11. Boudewijn

Boudewijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    287
    Trofeepunten:
    63

Als de andere persoon het hotel of huurauto betaald heeft met zijn Amex, dan is die wel verzekerd. Je moet een deel van de reis met Amex betalen, niet alles, om verzekerd te zijn.

12. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Je moet aan kunnen tonen dat dat deel niet betaald kon worden met Amex. Deze vlieger gaat dus niet op. Dat maakt het ook zo krom, er is nl wel met amex betaald, je hebt een amex kaart, alleen is er door jouw medereiziger geboekt en betaald.

13. Boudewijn

Boudewijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    287
    Trofeepunten:
    63
    Dat is niet de ervaring die ik heb. Had mijn bril beschadigd op een vlucht die niet met Amex betaald was (bril ook niet), maar omdat hotel wel met Amex betaald was, was ik toch verzekerd.

Wat ik wilde aangeven: als die andere persoon nu het hotel of de huurauto betaald zou hebben, dan zou die toch verzekerd zijn onder zijn eigen Amex verzekering.

Laatst bewerkt: 30 jul 2019
    Daan3 vindt dit leuk.
  14. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Ik bedoel als je je vlucht moet annuleren en je hebt alleen het hotel betaald en je kan niet aantonen dat amex niet mogelijk was. Ongemakken ed zal anders liggen. Alhoewel @MrEhrmantraut het over een koffer heeft? Een ding is zeker, ga er met amex niet vanuit dat alles geregereld is :(

15. Boudewijn

Boudewijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    287
    Trofeepunten:
    63
    Zoals gezegd, ik heb die ervaring niet, maar e.e.a. kan ook te maken hebben met de kaart die je hebt.

Heb in het verleden de voorwaarden van de verschillende reis- en annuleringsverzekeringen naast elkaar gelegd en VOOR MIJ kwam Amex er als beste uit omdat ze (in geval Platinum, later Centurion) het hoogste verzekerde bedrag hadden bij b.v. annulering. Waar anderen (banken, verzekeringsmaatschappijen) tot 2000-2500 per persoon gingen, gaat Amex een stuk hoger (10.000 voor platinum, 15.000 voor Centurion).

16. Jeroenn

Jeroenn Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    In mijn ervaring moet je ook zeker de reisverzekering van Amex niet voor lief nemen, voornamelijk bij een langdurige reis. Onlangs had ik een reis van zo'n 45 dagen met daarin 8 verschillend vluchten, deze moesten allemaal met AMEX betaald zijn. En de stukken die niet afgelegd was met een vlucht maar met een huurauto of trein, dan moest ook de huurauto en de trein met AMEX betaald zijn. Anders kon er geen uitkering plaats vinden.

Daarentegen, als je dan aan alle eisen voldaan hebt, zijn de vergoedingen van de reisverzekering vrij goed.

Let ook op bij de aankoop verzekering, elektronische apparaten zijn niet gedekt, en veel van mijn aankopen tegenwoordig zijn elektronisch (tv, laptop, stofzuiger, smartphone etc.) Dat dit niet verzekerd is heb ik ook bevestigd gekregen via het callcenter

17. Boudewijn

Boudewijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    287
    Trofeepunten:
    63
    Dat van die elektronische apparaten wist ik niet. Heb het even opgezocht en inderdaad, diefstal valt niet onder de aankoopverzekering, staat zo expliciet bij de uitsluitingen.

Bedankt.

18. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Ik heb ook persoonlijk geen slechte ervaring met Amex. Het verhaal van @MrEhrmantraut vind ik wel een soort van addertje...
    Heb zelf de FB plat, waarbij ik vooral de autoverzekering en vertraagde bagage prettige voorwaarden vind. Overigens is bij een ziekenhuisopname voor de meereizende partner beperkt aan kosten te claimen. Dan spreek ik wel uit ervaring.

19. jvz

jvz Blue Tier

Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    En al eerste ervaringen?

20. Jeroenn

Jeroenn Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    In veel buitenlandse markten zijn de restaurants van Priority pass niet meer inbegrepen bij de AMEX kaarten. Geldt dat ook voor de Nederlandse platinum kaart? Ik nam aan dat dit wereldwijd was, maar heb op geen Nederlandse website/forum hier iets over gelezen.

Deel Deze Pagina