American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. FlyingHigh

    FlyingHigh Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    Even weer on topic dan maar...
    Dit draadje loopt al net zo lang als ik m’n FB platinum card heb.
    Nu is voor mij het punt aangebroken dat ik volgend jaar de XP’s niet meer nodig heb; ik heb dan de 10 jaar Platinum gehaald. Eigenlijk heb ik nu al genoeg XP staan voor Platinum in 2020. Daarmee vervalt voor mij een reden voor deze specifieke card, alhoewel de eur 500 vouchers voor Oger en Schaap&Citroen ook handig waren.
    Is het dan beter om over te stappen naar de ‘reguliere’ Amex Platinum card?
    Ik heb heel wat pagina`s doorgelezen van dot draadje maar ben er nog niet echt uit, suggesties en tips zijn van harte welkom!
     
  2. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Heb zelf de reguliere platinum en de FB platinum behoorlijke tijd naast elkaar gehad (heb nu centurion en FB platinum naast elkaar).
    Reden voor FB Platinum:
    - 60 XP per jaar
    - Platinum for two
    - Gratis Overboeken van punten

    Als die niet meer nodig zijn, dan zeg ik deze op. Ik ben nu bezig om in 2026 PTFL te worden (heb al XPs t/m 2023).

    Wat ik de voordelen van de reguliere Platinum vond was:
    - Priority Pass voor 2 personen, als je een keer geen Skyteam vliegt.
    - MR zijn flexibeler inzetbaar
    - In mijn tijd zat ie er nog niet bij maar nu wel: Privium Plus pas, incl. toegang tot de privium lounges. Als we non-schengen vliegen ga ik altijd naar de Privium Airside lounge, veel rustiger en een stuk beter eten dan de KLM lounge.
    - Gold-cards uitdelen aan (betrouwbare) familie zodat die ook punten voor je sparen

    Succes met kiezen.
     
  3. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ik heb exact hetzelfde issue! Daarom heb ik eerder deze week de reguliere FB kaart aangevraagd zodat ik deze eerst een jaar redelijk goedkoop kan uitproberen.
    Mijn werkgever betaald mijn privium, dus met eerste jaar 50% korting en mijn werkgever die €235 overmaakt voor privium kan ik hem mooi het eerste jaar uitproberen. Waarschijnlijk houd ik mijn FB amex gold er nog naast of zeg hem op zodat ik later weer van een aanbieding gebruik kan maken.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  4. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    En nogmaals ontzettend bedankt voor het gebruiken van de referral, zojuist de 20K Amex MR bijgeschreven gekregen :cool:
     
    VinceG vindt dit leuk.
  5. FlyingHigh

    FlyingHigh Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    Bedankt voor het meedenken Boudewijn. Na volgend jaar maar overstappen naar de reguliere platinum maar denk ik. Scheelt me in ieder geval dan de privium contributie.

    Was laatst in de non-Schengen lounge van KLM en was eigenlijk wel positief verrast met de kwaliteit ervan. Binnenkort maar eens de privium lounge daar binnenlopen voor een vergelijkend warenonderzoek.
     
  6. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Graag gedaan.
    Overigens, toen ik Centurion werd, en ik dus Privium van Amex kreeg, had ik net 2 maanden daarvoor mijn contributie betaald.
    Dat geld is, na doorsturen factuur, toen gecrediteerd. We zijn niet opnieuw naar de lounge gemoeten en de bestaande Privium passen hebben we nog steeds.
    Wel moesten we de partner privium pas van mijn vrouw weer aan mijn plus kaart koppelen. Maar dat kon gelukkig in de lounge.

    We zijn 1 keer in de nieuwe KLM non-Schengen Lounge geweest en daar na 5 minuten weer uit gevlucht. Het was verschrikkelijk druk, een enorme herrie omdat het 1 grote zaal is. Ook vonden we het aanbod van eten en drinken een teleurstelling, ruim slechter dan in de oude lounge.
    Wij waren dus ook verrast, maar niet in positieve zin :)
     
  7. vkpeter

    vkpeter Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Hoe werkt het eigenlijk bij een gewone Amex Gold (zonder FB) voor de hotel upgrades?

    Hotelupgrades bij 500 hotels
    Gratis upgrades in meer dan 500 hotels wereldwijd inclusief $100 (€ 85) hotel credit per bezoek.
     
  8. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Edit: Boudewijn hieronder spreekt uit eigen ervaring
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2019
  9. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Dit is niet via de status bij de ketens maar een selecte groep hotels waarbij je dit krijgt als je via Amex boekt. Soort Fine Resorts & Hotels aanbieding. Hier zitten ook b.v. Hiltons etc. tussen, maar niet zo veel.
     
    vkpeter vindt dit leuk.
  10. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    117
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Vaak liggen de prijzen via Amex hoger dan wanneer je boekt via andere kanalen (bijv. Booking.com) dus ik adviseer altijd even te vergelijken.
     
    vkpeter vindt dit leuk.
  11. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Daar ben ik het 100% mee eens. Vergelijken is altijd de moeite waard.
    Ik merk dat het ongeveer 50/50 is of Amex duurder of goedkoper is.
    Volgende maand in Dublin had Amex exact dezelfde prijs als de internet kanalen, een paar wegen geleden was Amex een stuk goedkoper in Glasgow en nog eerder een stuk duurder in Bazel. Dus vergelijken is de moeite waard.

    Wat ik meestal doe is dat ik het hotel flexibel boek (zelf) via internet. Dit omdat ik mijn meeste (zakelijke) reizen in het weekend boek en Amex dan dicht is. Flexibel omdat prijzen nogal eens fluctueren en ik later misschien een lager tarief kan krijgen, daarbij veranderen de plannen regelmatig.
    Dan copy/paste ik de hotelnaam, locatie, data, kamer type en prijs, en stuur dat naar mijn RM. Die kijkt of zij het goedkoper kan (of een betere kamer tegen dezelfde prijs).
    Soms lukt het wel, soms lukt het niet.
     
    Grouchy en VinceG vinden dit leuk.
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Je hebt dan wel weer de lowest price guarantee, dus als je aantoont dat het elders goedkoper was, dan krijg je een refund. Maar ja.. om daar nou elke keer achteraan te gaan..


    https://travel.americanexpress.com/ctnwt/assets/travelhome/html/lrg.html
     
    Grouchy en FlyRemco vinden dit leuk.
  13. Bram7200

    Bram7200 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Vandaag vakantie geboekt via Sunweb deze accepteren geen Amex meer.
    Gebeld met Amex i.v.m. verzekeringen antwoord van Amex helaas dan bent u niet verzekerd de reis moet betaald zijn met de Amex kaart.
    Nu moeten we dus een aparte verzekering afsluiten terwijl dit in de Platinum kaart zit.
    Na deze vakantie dus direct deze kaart opzeggen en het houden bij de Mastercard Black.
     
  14. Bok

    Bok Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Maar ondertussen wel Amex referral punten bedelen toch?
     
  15. Bram7200

    Bram7200 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt voor de oplettendheid gelijk de refer link verwijderd.
     
    arjen05, Didier13 en Bok vinden dit leuk.
  16. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    De verzekeringen voor ziektekosten ed zijn ook geldig bij niet betaald met amex. Het zijn de ongemakken en dat soort extra’s waarvoor je betaald moet hebben met je kaart. Overigens als je aan kan tonen dat betalen met amex niet mogelijk is, zijn alle verzekeringen van toepassing. Ik zou nog een keer bellen hierover.
     
  17. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Exact dit:
    Als je met Amex kunt betalen, dan moet je dat ook doen om verzekerd te zijn. Echter, is dit niet mogelijk, screenshots maken van de website (en zeker de pop-up dat betalen met Amex niet (meer) mogelijk is), reis betalen en tijdens de reis je Amex gebruiken, zou volgens de regels van Amex alsnog alles verzekerd zijn.
     
  18. Bram7200

    Bram7200 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Toch heel vreemd dat men aan de telefoon zegt "nee u bent helaas niet verzekerd" en u dient zelf voor een reis en annulering verzekering te zorgen, het spijt ons maar het is niet anders. we zullen het doorgeven aan de afdeling marketing.
     
  19. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Ben ooit doorverbonden naar de verzekeringsafdeling, die kennen de voorwaarden wel.
     
  20. Bram7200

    Bram7200 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Heb zelf de verzekering gebeld Ip assistance zij maken een uitzondering en we zijn verzekerd. Kost wel moeite maar het is gelukt, jammer dat dit niet vanzelfsprekend is.
     
    Daan3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina