American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. Roderik

Roderik Newbie

Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    8
    Ik heb al een FB Gold. Als ik de reguliere AMEX platinum kaart aanvraag, krijg ik dan ook de bonus van punten t.w.v. 150 euro?

2. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    196
    Trofeepunten:
    43
    Nee, omdat je al kaarthouder bent van een AMEX kaart kom je niet in aanmerking voor de 50,000 MR punten bonus.

3. Roderik

Roderik Newbie

Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    8
    Helder dank je wel! Ik heb de CC nodig om onder andere de GOLD status van Hilton te ontvangen. De twee creditcards naast elkaar kan wel, begrijp ik, dus zowel een plat regliere kaart als de GOLD FB.

4. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    85
    Trofeepunten:
    28
    Afgelopen jaar wel beide bonussen gekregen hier. Kan w.m.b. de moeite waard zijn om het toch te proberen als je verder geen moeite hebt om de spend te halen. Hoewel er bij sommigen ook weer punten teruggevorderd zijn blijkbaar.

FlyingNelus en jvz vinden dit leuk.
  5. StarChaser

StarChaser Newbie

Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Officieel niet. Onofficieel: grote kans van wel. Ik heb al jaren een reguliere AMEX Platinum en vorig jaar de FB Platinum aangevraagd, waarbij ik "gewoon" de welkomstbonus kreeg van destijds 40.000 miles.

Er stond altijd een vakje in het aanvraagformulier dat je moest aankruisen als je al in het bezit was van een AMEX kaart. Uiteraard heb ik dat vakje over het hoofd gezien bij de aanvraag.. ;)

jvz vindt dit leuk.
  6. jvz

jvz Blue Tier

Leuk Bevonden:
    147
    Trofeepunten:
    43
    Ik sluit me aan bij de laatste reacties. Mijn reguliere platinumkaart loopt al een jaar of 10 met tussendoor een periode Centurion (maar dat was niet aantrekkelijk genoeg).
    De Amex Flying blue neem ik er daarnaast regelmatig een periode bij om te profiteren van extra XP en miles. Starten met gold, upgraden naar platinum en dan weer opzeggen binnen een jaar. De bonus miles krijg ik altijd gewoon.

7. StarChaser

StarChaser Newbie

Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Precies dit! Ik heb de AMEX FB Platinum inmiddels ook alweer opgezegd.

Uit interesse, welke periode houd jij normaliter aan tussen het opzeggen en het aanvragen van een nieuwe AMEX FB? Volgens de regels moet dat minimaal 12 maanden zijn voor de welkomstbonus, maar geen idee of dat ook "sneller" kan?

8. jvz

jvz Blue Tier

Leuk Bevonden:
    147
    Trofeepunten:
    43

Mijn Amex FB platinum liep tot augustus. Begin december vroeg ik nieuwe FB Gold aan, want ik had nog 2 XP nodig in december. Bovendien wilde ik dure vliegtickets gespreid betalen. XP en welkomstmiles gewoon ontvangen. Ik overweeg nu al te proberen te upgraden naar FB Platinum vanwege de goede promotie nu..

9. StarChaser

StarChaser Newbie

Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Haha, okee, dat is een flink stuk sneller dan 12 maanden ;)

Toch bijzonder dat de AMEX systemen niet zo zijn geprogrammeerd dat dit automatisch gecheckt wordt. Maar goed, denk niet dat er iemand over klaagt!

10. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    196
    Trofeepunten:
    43
    Wanneer vorig jaar was dit? Meer in het voorjaar of pas rond / na de zomer?

Ik heb de reguliere gold card (na downgraden van Plat), maar daar hebben ze wel een super strakke controle opzitten. Ben bij deze upgrade editie, als bij de vorige afgekeurd omdat ik nog niet aan de 6 maanden voldoe.

Mocht het bij jou wel lukken, laat het AUB vooral even weten :) Dan pak ik het in de toekomst ook anders aan.

11. Samm

Samm Newbie

Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb het afgelopen zomer gedaan, ik had de FB Plat en nam de reguliere Gold kaart erbij voor de welcome offer van 30k, na het behalen van de spend kreeg ik direct de punten maar na een week of 2 werden ze alweer verwijderd. En mijn kaarten waren niet gekoppeld.

12. Felipe

Felipe Newbie

Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Zojuist retentie-aanbod gekregen voor mijn Amex Platinum (35k spent afgelopen jaar). In eerste instantie werd 12,5k geboden en 1 extra mile per EUR voor de komende 3 maanden. Na doorvragen uiteindelijk 50k gekregen (geen minimum spent, wat ik bijzonder vond) en 1 extra mile per EUR voor de komende 3 maanden.

Peter02, StarChaser, finsdeflyer en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    85
    Trofeepunten:
    28
    Volgens mij zijn bij die 6 maanden wel streng. Bij mij betrof het een aanvraag in het voorjaar, bij een vriend in de zomer. Beide keren welkomstbonus gekregen terwijl we allebei al de reguliere Amex hadden.

14. StarChaser

StarChaser Newbie

Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Was dat een Platinum, of een Flying Blue Platinum? Aangezien je het over miles heb ga ik uit van een FB Platinum!

Nu ik mijn Amerikaanse Platinum heb wil ik de (reguliere) NL Platinum ofwel downgraden, ofwel opzeggen zodra de punten overgeboekt zijn. Maar voor wat extra puntjes houd ik 'm nog wel een paar maandjes aan!

15. Felipe

Felipe Newbie

Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Het is de Reguliere NL Platinum.

16. StarChaser

StarChaser Newbie

Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Net gebeld voor een retentie-aanbod. Helaas geen enkel aanbod, omdat ik op 7 april 2025 al een retentie-aanbod van 25K MR punten heb geaccepteerd. De vriendelijke medewerker gaf aan dat er nu niets in het systeem stond qua offers die hij aan kon bieden. Hij gaf aan dat het nieuwe retentie-aanbod medio maart waarschijnlijk zichtbaar zou worden in het systeem, wat ik dan per 7 april 2026 kon laten ingaan.

Ik twijfel nu een beetje: of wachten daarop (en daarna downgraden naar Gold), of nu downgraden en dan in juli weer upgraden. Mijn Privium verlengdatum is ook in juli, dus ik neig naar het nu downgraden zodat dat mooi samenvalt (ervan uitgaande dat er voor die Privium verlengdatum geen factuur van hen komt). Weet iemand of je na een retentie-aanbod de kaart nog een X aantal maanden moet houden om te voorkomen dat ze de punten van het aanbod terugdraaien?

17. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    196
    Trofeepunten:
    43
    6 Maanden aanhouden. Wat betreft weer upgraden in juli, hou er rekening mee dat er dan misschien wel of juist niet een upgrade offer kan zijn dus dat je nog wel eens 1/2 maanden langer moet wachten.

Die 120k punten zijn wel stuk meer waard dan die 25k ;)

StarChaser vindt dit leuk.
  18. JdeJongh

JdeJongh Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Heeft er iemand nog recente ervaring met de doorlooptijd van de upgrade van een reguliere Gold naar Platinum card?

Ik heb deze afgelopen zondag aangevraagd, waarna ik vrijwel direct een bevestiging email kreeg. Tot op heden blijft het echter aardig stil en via de chat krijg ik alleen dat het 7-10 werkdagen kan duren en dat ze niks in het systeem kunnen zien totdat de aanvraag goedgekeurd is.

Ik meen me te herinneren dat anderen al binnen 1 of 2 dagen “iets” van de upgrade zagen, zoals bv in de priority pass app, maar ook daar zie ik nog niets veranderen.

19. Stef

Stef Newbie

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Bij mij duurde het 1 dag. Begin week aangevraagd en een dag later is mn kaart geupdate in apple pay. Inmiddels de fysieke kaart ook al binnen. Dit is wel al de 3e keer dat ik upgrade naar platinum.

20. JdeJongh

JdeJongh Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    het lijkt me dat je een nieuwe kaart (met nieuw nummer) toch eerst zelf aan Apple Pay moet toevoegen, dus wellicht dat dit inderdaad door de 2 eerdere kaarten sneller is gegaan dan bij mijn eerste keer upgraden?

Kon je het nog ergens anders zien ook?

Deel Deze Pagina