American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. Francisco_NL

Francisco_NL Newbie

Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Dank voor delen!
    Heb nog niet de kans gehad om dit zelf in de nieuwe setting te proberen.
    Als dit idd een halvering is dan is dit ronduit slecht besloten & gecommuniceerd door Amex.
    En wederom een verslechtering (a la diner for 2) als je bv met een gezin van 3 of 4 personen hier gebruik van wil maken.

2. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    Amex verdubbelt de MR earning voor Platinum en Centurion kaarten in Finland per maart 2026 van 1 MR per EUR naar 2 MR. Zelfs 4 MR per EUR bij airline partners!

Echter zijn de transfer ratios in Finland nog eens behoorlijk slechter: Screenshot 2026-01-29 at 16.37.07.png
    Wel een niet verwachte move van Amex, aangezien de kaarten in meerdere Europese markten veel verslechterd zijn in vorige jaren. Voor nu geldt dit alléen voor kaarten welke in Finland zijn uitgegeven.

Javadest vindt dit leuk.
  3. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.428
    Trofeepunten:
    508
    Nieuwe referralbonussen voor de Amex, dit is de beste referralbonus ooit

170.000 MR voor de aanvrager als je voor Platinum gaat of 70.000 voor gold.

120.000 MR voor de doorverwijzer, alleen de bonus voor de aanvrager wordt in 2 delen uitgekeerd.

Laatst bewerkt: 3 feb 2026
    lloydje33, Javadest en FlyingNelus vinden dit leuk.
  4. Oscar

Oscar Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Ze hebben het wel veranderd. Je krijgt de bonus niet meer bij een bepaalde uitgaven maar moet een jaar lang minimaal een euro per maand uitgeven om de hele bonus binnen te halen.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  5. JdeJongh

JdeJongh Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    om heel precies te zijn zelfs 7 maanden (50% van de bonus) of 13 maanden (100% van de bonus) want je krijgt de bonus pas na 1 betaling in de 7e of 13e maand. Let daar dus op mocht je de kaart weer willen opzeggen.

Godenzoon14 vindt dit leuk.
  6. Jumbs

Jumbs Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Ik vlieg binnenkort met easyJet vanaf de M-gates. Eerste keer voor mij op de budget-pier. Zelf heb ik toegang tot de Privium Lounge Departures, maar mijn partner kan daar niet mee in en we kunnen samen ook niet terecht in de Aspire Lounge, want M-gate.

Daarom vroeg ik mij af: is er bij de M-gates een Grab & Go aanwezig waar ik gebruik kan maken van de lunch-deal? En weet iemand toevallig of mijn partner (zonder partnerkaart) ook van die lunch-deal gebruik kan maken?

Alle tips of ervaringen zijn welkom.

7. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    196
    Trofeepunten:
    43
    Nope, geen Grab & Go aanwezig bij de M gates

8. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    182
    Trofeepunten:
    43
    versobering van de benefits maar ondertussen wel enorme bonussen voor het werven van klanten. Echt een soort pyramidespelletje aan het worden. Ze geven gewoon €360 voor het aanreiken van een klant en vervolgens betalen ze de nieuwe klant €210 voor een gold card. Oftewel €330 verlies voor amex per gold card. Deze berekening is overigens gebasseerd op het gebruik van de punten als betaalmiddel via amex (€0.003 per punt). Gebruik je de punten om vluchten mee te boeken zit je al snel aan €0.01 tot €0.025 per punt

Ik speel het spelletje wel mee maar het slaat eigenlijk helemaal nergens meer op

FlyingFonz, Samm, Ruut en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    594
    Trofeepunten:
    123
    Het blijft een bijzonder spelletje, maar de kaart wordt op deze manier wel toegankelijker; €4000 spend in de eerste maanden schrok mensen toch wel behoorlijk af. Nu kost het je alleen je kaartbijdrage en af en toe even bij de jumbo een croissantje kopen.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  10. Francisco_NL

Francisco_NL Newbie

Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Eens! En door gebrek aan een concurrerend product is retentie van klanten geen prio voor AMEX.

11. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    2.026
    Trofeepunten:
    708
    De nieuwe opzet voorkomt ook dat mensen om het ~jaar en een paar maanden weer opnieuw een kaart aanvragen nadat ze eerst de bonus hebben binnengehaald en daarna zsm cancellen.

12. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Zou door de vertraging van 6 maanden/13 maanden wel erg zuur zijn voor de nieuwe kaarthouders als ze in de tussentijd aan de conversieratio's naar Flying Blue gaan zitten. Hopen van niet.

13. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    85
    Trofeepunten:
    28
    Het zou me eigenlijk niets verbazen. 170k punten is wel enorm veel voor de Nederlandse markt, plus ze maken verder niet per se marge op de spend.

14. EVO

EVO Newbie

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    Ben benieuwd of deze verandering meer of minder nieuwe klanten aantrekt. Voor AMEX op zich een logische stap om de bonus pas na 6 maanden/13 maanden uit te keren. Mensen willen de bonus dus zullen niet eerder de kaart opzeggen. Voor nieuwe kaarthouders is het wel lang wachten op de bonus. Als je 13 maanden moeten wachten totdat je genoeg miles binnen hebt voor een leuke (business class) vlucht kan dat ook reden zijn om maar niet de kaart aan te vragen.... anyway we gaan het zien.

Ben wel even benieuwd of er ook iets is gewijzigd bij het upgraden van je amex kaart naar bijvoorbeeld platinum? Voorheen was dit altijd een minimum spend van 4000 of 5000 in 3 maanden tijd voordat je de bonus kreeg. Is dat nog steeds hetzelfde of krijg je de upgrade bonus ook pas na 6/13 maanden?

Samm vindt dit leuk.
  15. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    368
    Trofeepunten:
    63
    Vandaag 120.000 Amex punten erbij zag ik in mijn account, dat zou toch te snel zijn voor de nieuwe referral aktie?
    Omschrijving: MGMER 120K LTO Q1 WITH 4K 3M SPEND
    Ik wacht nog wel op mijn upgrade punten, maar dat zouden er 100.000 moeten zijn. Hebben ze per ongeluk 120.000 gegeven ipv 100.000 of toch al een referral?

16. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.236
    Trofeepunten:
    223
    Als er 4K 3 maanden spend bij staat zou ik denken de oude actie...

17. JdeJongh

JdeJongh Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Is er toevallig al iemand die met de upgrade actie van jan'26 na het behalen van de spend al de 120K bonus heeft ontvangen?

Ik weet dat er in de voorwaarden staat dat de punten "uiterlijk halverwege juli 2026 overgedragen" worden, maar ik ben dus benieuwd wat ze met "uiterlijk" bedoelen. Ik begreep dat bij eerdere upgrade acties de bonus al snel na het behalen van de spend werd bijgeschreven..

18. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    85
    Trofeepunten:
    28
    Upgradebonussen worden niet zo snel meer bijgeschreven tegenwoordig. Ik heb aan de actie ervoor meegedaan en wacht er ook nog steeds op (uiterlijk mei bijgeschreven afaik).

19. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    28
    MGM betekend member get member dus de punten zijn van een referralbonus

20. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    368
    Trofeepunten: