American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    181
    Trofeepunten:
    43
    Volgens het aanbod op mijn profiel kun je max 175k punten verdienen met referrals.
    AMEX1.jpg

    De algemene voorwaarden voor nieuwe kaarthouders lijkt te suggereren dat je überhaupt maximaal 500k punten kunt verdienen.
    AMEX2.jpg

    Maar bij nader inzien lijkt die 175k de default en gaat de 500k punten om de huidige referral actie. Beetje ongelukkig opgeschreven wel.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
  2. Darryl

    Darryl Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Een referral actie? Dat is toevallig, ik sta op het punt een AMEX kaart aan te vragen. Maar ik twijfel nog tussen de Flying Blue of reguliere Platinum.

    Ik maak ongeveer 3 verre reizen per jaar, meeste richting de VS. Daarnast wat Europese reizen. Vraag me af of ik meer voordelen ga halen met Flying Blue of met membership punten.

    Ook heb ik een vraag over de FV experience points. Het huidige jaar loopt af eind oktober zegt het dashboard. Maar ik sta nu op het punt een verre reis te boeken. Vervallen die dan ook per oktober?
     
    FlyingDuck en Jasonkennedys vinden dit leuk.
  3. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    181
    Trofeepunten:
    43
    Als je geen status hebt bij Flying Blue lijkt me de reguliere Amex Platinum interessanter. Levert misschien minder punten op, maar wel lounge toegang via Priority Pass (ongeacht de airline waarmee je vliegt), Privium en dining credit. FB Amex is interessant als je tegen je status aan hikt (net onvoldoende XP's), of als je FB Platinum bent en dat wil delen met je partner. Zie spoiler hieronder voor een referral als je die nog nodig hebt.

    Voor wat betreft je XP's bij Flying Blue: als je de vluchten maakt voor eind oktober, dan zullen deze dit jaar meetellen met het statusniveau en per eind oktober vervallen. Vlieg je na oktober, dan tellen de XP's mee voor volgend boekjaar.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
    Darryl vindt dit leuk.
  4. Darryl

    Darryl Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Ja, dat dacht ik ook. Maar je moet ook ergens beginnen om een keer bij platinum te komen toch? Dan helpt die jaarlijkse bonus misschien wel.
     
  5. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    181
    Trofeepunten:
    43
    Neem in ogenschouw dat je flink wat moet vliegen met skyteam partners om op Flying Blue Gold uit te komen, hetgeen je lounge toegang en priority geeft voor Skyteam vluchten. Eerst 100XP om zilver te worden, dan 180XP voor goud. De FB Amex helpt je 60XP op weg, maar als je die andere XPs niet verdient is het een weggegooide benefit want per oktober vervallen deze weer. Met de reguliere Amex Platinum geniet je meteen van lounge / prio voordelen (ongeacht de airline).

    Als je toch besluit voor de FB Amex te gaan zou ik in ieder geval wachten tot november, dan heb je een vol jaar om de rest van je XP's bij elkaar te sprokkelen.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
    Jack of all trades en Darryl vinden dit leuk.
  6. Oscar

    Oscar Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Je krijgt de XP punten op het moment van vliegen. Dus als je de reis nu boekt en voor oktober vliegt gelden ze voor dit jaar. Op zich heb je natuurlijk niet meteen 100XP + 180XP + 300XP nodig dit jaar om meteen FB Platinum te krijgen. Als je dit jaar 100XP haalt en volgend jaar 180XP ben je in twee jaar gold geworden.

    Afhankelijk van hoe je er nu voorstaat kan het handig zijn om nu al de AMEX FB aan te vragen zodat je dit jaar met de 60XP bonus de 100XP haalt. Volgend jaar krijg je dan opnieuw 60XP bonus dus ben je al onderweg naar de 180XP.

    Dat gezegd hebbende vind ik zelf de waarde van de normale Platinum Amex groter dan de FB versie. Onder andere door privium, dinertegoed en priority pass maar ik vind het ook handig dat je de membership rewards naar meerdere airlines kan overboeken en niet vastzit aan Flying Blue.
     
  7. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    289
    Leuk Bevonden:
    540
    Trofeepunten:
    123
    Zoals hierboven terecht wordt aangehaald, in bijna alle gevallen is de Amex Platinum de betere deal.

    Wil je echter status behouden of verhogen bij KLM dan kunnen de FB Amex kaarten interessant zijn.

    Afhankelijk van hoeveel XP jij nu op de teller hebt, kan het verstandiger zijn om eerst met een FB Amex Gold kaart te starten (+30XP) en na 6-maanden te upgraden naar FB Amex Platinum (+60XP). Op die manier pak je eenmalig 90XP binnen 12-maanden.
     
    Enzo en Darryl vinden dit leuk.
  8. Wilmade

    Wilmade Newbie

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ik spendeerde helemaal niet zo veel, iets van 800 euro verspreid over verschillende orders via webshops, supermarkten, amazon en hellofresh variërend van 30 euro tm 400 euro per transactie. Gisteren de benodigde bankdocumenten gemaild en vandaag hebben ze de blokkade opgeheven.
     
  9. ikverzinnogweliets

    ikverzinnogweliets Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    800 euro en dan al blokkeren vind ik nog al verontrustend. Dan zit ik daar ook al bijna aan.
     
  10. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    604
    Leuk Bevonden:
    449
    Trofeepunten:
    63
    De limiet is niet standaard €25k, dit verschilt per kaarthouder en is op basis van je individuele (financiële) situatie.
     
  11. FlyingNelus

    FlyingNelus Newbie

    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    33
    Trofeepunten:
    13
    Het is toch niet de €660 per jaar waard voor alleen 60 XP's?
    Kan je beter 1 van de XP routes doen met KLM/ITA, kost bijna evenveel en heb je nog steeds alle voordelen van de reguliere platinum

    Wat ik mede forum-leden hier nog niet heb zien benoemen is toegang to de AMEX centurion lounges met de reguliere AMEX Platinum, mag je ook kostenloos 2 gasten mee nemen per kaarthouder.
    Dus als je een vriend of partner de 2e reguliere kaart geeft kan je met 6 man kostenloos naar binnen.

    Verder kan je MR punten overboeken naar Delta en BA (dan intern naar QR) en via QR weer vluchten met JetBlue boeken voor vluchten naar/van de US

    Met het al snel uitbreidende Cenutrion lounge netwerk van AMEX in de US (al 13 lounges) + alle andere voordelen welke bovenstaand al benoemd zijn vs slechts FB 60xp per jaar van de FB AMEX met slechts een paar andere kleinere voordelen zou ik 't wel weten
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  12. Menno

    Menno Silver Member

    Berichten:
    566
    Leuk Bevonden:
    459
    Trofeepunten:
    63
    De Flying Blue vind ik zelf interessanter als je veel AF/KL vliegt, platinum wil halen/behouden of P4L hebt.
    - Als je SAF bijkoopt op je ticket, zit je aan de 1XP/10 euro. Dan is €660 voor 60XP redelijk.
    - Als je Platinum hebt, is platinum 4 two mooi meegenomen. Skyprio, gratis stoelkeuze, bagage etc.
    - Oh, en je spaart veel meer Flying Blue Miles. Met de reguliere Amex 1 MR/euro, wat een wisselkoers heeft naar 0,8 Flying Blue mile. Met de Flying Blue kaart spaar je 2 Miles per euro op AF/KL.

    De reguliere Amex heeft zeker meer voordelen vanwege dining credit, extra lounges, etc. zoals je noemt. En hotelstatussen. De reguliere Amex is echt een reiskaart.
    De Flying Blue versie vind ik echt een Air France/KLM kaart.

    En dan verschilt het heel erg per persoon waar de voorkeur op ligt :). Of als je niet kunt kiezen, neem ze allebei, zoals jij hebt :D.
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  13. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.425
    Leuk Bevonden:
    3.381
    Trofeepunten:
    483
    De Flying Blue Amex is een belabberde kaart zonder noemenswaardige voordelen en ook het aantal gespaarde miles is laag. Leuk dat het er wat meer zijn, maar je mist dan ook de flexibiliteit en FB Awards zijn "net wat te dynamisch" om daar volledig op te varen. Sterker nog vaak ben je daardoor duurder uit waardoor je dus weer weinig gehad hebt aan het sparen van extra miles.

    Dat gezegd hebbende, die FB Amex kun je natuurlijk ook upgraden en na een halfjaar weer downgraden. Dan pak je 60 XP en een leuke hoeveelheid miles mee, meestal voor < € 0,005 per mile. Dat is prima en daarom heb ik die kaart er gewoon naast. Mocht dit op enig moment niet meer mogelijk zijn dan gaat de kaart direct de deur uit.
     
    Godenzoon14 en FlyingNelus vinden dit leuk.
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    Eens met @Bijzonderetickets dat de Flying Blue Amex kaart weinig toevoegt. Je koopt er XPs mee voor veel geld en kost daarmee minder tijd dan vliegen.

    Zeg @Menno wist jij dat er ook een speciaal topic is over de Amex FB kaarten, ook op dit forum? Daar heeft een beheerder vijf dagen geleden iets gepost en sindsdien is het er stil. Ik zal die post van de admin uit het Flying Blue Amex topic hier even citeren:

     
    Enzo, VinceG en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  15. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    604
    Leuk Bevonden:
    449
    Trofeepunten:
    63
    En voor de zekerheid: bel even na en geef dat aan. Ik heb dit eens gevraagd aan een medewerker van Amex die dit adviseerde, alsook het maken van screenshots. Ook handig als je geen accomodatie geen Amex accepteert, maar je de rest van je reis wel met Amex betaald hebt. Wat er precies gebeurt als je claimt en of dat dan in één keer goed gaat, is altijd spannend :D
     
    Yuni vindt dit leuk.
  16. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    604
    Leuk Bevonden:
    449
    Trofeepunten:
    63
    Ben het met je eens. Maar... Toch even Amex gebeld 'om op te zeggen' en het spelletje te spelen voor een goed retentie-aanbod. Gekozen voor Engels, omdat ik daar (veel) betere ervaring mee heb. Ze vroegen naar de reden. De bijdrage voor de extra kaart aangegeven.

    De reactie daarop was dat dit (voor mij) pas ingaat na het jubileum van deze kaart, dus 1 juli volgend jaar. Ouch, ze had me tuk. Toch aangegeven dat ik op wilde zeggen, omdat ik anders over een jaar ga bellen. Toen kwam het aanbod.

    In eerste instantie 25k. met drie maanden dubbele MR. Gezegd dat ik dat interessant en een stap in de goede richting vond. Daarna gewoon gevraagd om 50k. Even in de wacht. En ja hoor, daar kwam de 50k.

    Ik werd bedankt voor mijn loyaliteit (drie jaar, dus mijn eerste Amex FB Gold kaart telde zeker mee). Weet niet of ze dan naar de total spend hebben gekregen. Amex spend dit jaar (op deze kaart) heb ik even niet paraat, maar valt best mee (ik heb dit jaar denk ik meer uitgegeven op mijn Amex FB Platinum).

    Hopeliijk helpt en motiveert dit datapunt ;)
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2024
    Ruut vindt dit leuk.
  17. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    604
    Leuk Bevonden:
    449
    Trofeepunten:
    63
    *Aanvulling: ik zie in mijn agenda dat mijn vorige retentieperiode (ik ben uitgegaan van een jaar, voordat ik opnieuw bel), op precies twee maanden geleden afliep.
     
  18. Amarens

    Amarens Newbie

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Dus dat is nog wel zo voor de Nederlandse kaart? Dat is mooi, want ik vlieg binnenkort met mijn (meerderjarige) dochter
     
  19. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    604
    Leuk Bevonden:
    449
    Trofeepunten:
    63
    Je vergeet Platinum for Two. Voor mij de reden om deze kaart te hebben.
     
    Menno vindt dit leuk.
  20. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.648
    Leuk Bevonden:
    3.314
    Trofeepunten:
    508
    En ineens is het verbazingwekkend stil... :D
     
    lloydje33, arjen05, VinceG en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina