American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. axzel

    axzel Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Goedemorgen!
    Op dit topic terecht gekomen tijdens mijn zoektocht naar ervaringen met Amex. Wellicht kan iemand mij hier adviseren over het wel/niet en zo ja, wat te doen. Ik ben een niet zakelijke reiziger die gemiddeld een keer of 3 intercontinentaal vliegt per jaar. Als credit card gebruik ik nu Mastercard, die gebruik ik vooralsnog alleen voor de bijzondere uitgaven (via internet, reizen, elektronica) en niet voor de dagelijkse uitgaven. Belangrijkste reden is dat ik met mastercard geen rewards spaar, kan dus net zo goed de gewone pinpas gebruiken.

    Echter.... ik zie dat Amex een leuke aanbieding heeft, een jaar gratis de Gold Card proberen en 11.000 (FB) of 22.000 (regulier) punten. Ik twijfel nu alleen óf en welke kaart ik dan moet nemen.
    Ik neig naar de reguliere kaart omdat je hier meer punten krijgt, die je ook weer naar FB kunt overhevelen. Sterker nog, die 22.000 punten zijn ongeveer 17.600 award miles van FB waard en dus meer dan de reguliere 11.000 die je krijgt bij de Amex fb.

    Daarbij krijg je 2x per jaar lounge acces, wat ik ook wel heel fijn vind. Kortom, kan iemand mij van advies voorzien hierin?

    Aantal specifieke vragen:
    - Wat is de opzegtermijn van de gold kaart? Is het écht een jaar gratis proberen?
    - Is de lounge access per jaar of per kalenderjaar?
    - Is het mogelijk om kosteloos een gast mee te nemen?
    - Is Amex al wat gemoderniseerd, bijvoorbeeld live uitgaven bekijken, moderne app etc?
     
  2. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Hoi Axzel,

    Welkom op het forum!

    Om maar met de punten te beginnen; je grijpt net naast de 22.000 miles die je afgelopen maand bij de Flying Blue Amex Gold card zou krijgen. Dat is nu inderdaad 11.000 miles.

    De kaart is - volgens de voorwaarden - direct opzegbaar maar waarom zou je dat doen aangezien er een reis- en annuleringsverzekering bij in zit en je uitgaven verzekerd zijn? Ik weet niet wat je jaarlijkse spend is maar mijn inziens ga je daar niet de meeste miles mee bij elkaar sprokkelen. Hoe dat wel kan lees je in dit en het FB amex topic. Denk aan referrals en een bonus die ze kunnen geven als je dreigt op te zeggen.

    Ik verwacht dat de lounge access - net als de kwalificeren vluchten - per kalenderjaar is. Een gast meenemen is niet toegestaan.

    AMEX is zeker gemoderniseerd met een app en overzichtelijke site.

    Mocht je interesse hebben in 1 van de kaarten mag je me een PB sturen :)
     
  3. Derek

    Derek Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    8
    Beste Axzel,

    Voor de keuze van de juiste kaart moet je kijken naar hoe je van plan bent je rewards te gebruiken. Ga je het puur voor vluchten inzetten van skyteam partners? Kies dan voor de FB Amex Gold. Ben je van plan om je punten in te zetten voor andere luchtvaartmaatschappijen of hotels, dan kan je het best voor een normale amex gaan.

    Ga je voor de eerste optie, dan mag je uiteraard gebruik maken van mijn referral link ;)
     
  4. axzel

    axzel Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Hoi Derek,
    Ik wil ze vooral inzetten voor vluchten van skyteam partners. Echter, de signup bonus van de reguliere Amex is veel aantrekkelijker, ook als ik die punten omzet naar FB punten (17.600 ipv 11.000).
    Is het te verwachten dat de FB Amex weer een actie krijgt met 22.000 award miles?

    @jan de spend is nu niet zoveel omdat ik geen meerwaarde heb in het gebruik van de Mastercard. Met Amex is die er wel, dus zal de spend ook veel hoger worden.
     
  5. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    De afgelopen actie met 22k award miles was al reeds een maand verlengd, dus mijns inziens zal er de komende tijd geen extra bonus worden uitgegeven.

    Als je niet zozeer aan KLM of een andere maatschappij gebonden bent, zou ik je adviseren de AmEx Gold te nemen en de Membership Rewards om te zetten naar een voor jou gewenste miles currency.

    Kies voor jou gebruik de beste kaart en laat je niet misleiden door alle referral hyena’s die zo nu en dan instinktelijk toeslaan in de verschillende creditcard threads:rolleyes:
     
    Flying doc en FlyingFonz vinden dit leuk.
  6. Derek

    Derek Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    8
    Je moet inderdaad goed nagaan wat voor jou de meeste waarde oplevert. Van Amex gold naar FB heb je een 5:4 ratio, waardoor je (puur voor FB) wellicht beter uit bent met een FB Amex als je van plan bent veel uit te geven met de kaart. Oftewel, ga je puur door uitgaven meer punten verdienen dan door de signup bonus dan kan je misschien beter met de FB Amex gaan. Is de signup bonus leidend in je beslissing, ga dan voor de amex gold.
     
  7. jvz

    jvz Blue Tier

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Ha Axzel,
    Met de gewone Amex Gold kaart spaar je tegenwoordig 1,2 punt per euro. Met de gewone Amex Platinum 1,5 punt per euro. Ik denk dat je de beste keuze maakt met een traditionele Amex kaart met de huidige sign-up bonus.
    Succes!
     
  8. RoelB

    RoelB Newbie

    Berichten:
    20
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb dit laatst uitgezocht voor iemand die van mijn referal gebruik wilde maken, en het is wel degelijk mogelijk om een gast mee te nemen. Daar mag je ook een van de twee gratis visits voor gebruiken. Oftewel, je mag 2 keer alleen naar binnen, of een keer met 2 personen. Daarna moet er betaald worden per entry en per gast ($27). Ook mag je met een Gold card natuurlijk altijd tegen betaling binnen in de Amex lounges ($50).

    Kom je wat regelmatiger op vliegvelden dan wordt de platinum natuurlijk al snel interessant. Van de EUR 350 in het eerste jaar krijg je al EUR 230 terug in punten en de travel voucher - maar dan moet je die laatste dus wel benutten.

    p.s. nieuw hier maar al wel lange meelezer.
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  9. axzel

    axzel Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Lastige keuze, met de huidige deal van AMEX FB vind ik hem niet interessant. De punten die je krijgt bij de reguliere AMEX zijn hoger + lounge access.
     
    jvz vindt dit leuk.
  10. julian

    julian Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in miles en lees al even mee in dit topic. Wat is op dit moment de aanbieding met referral voor een AMEX?
     
  11. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Op dit moment bedraagt de referral bonus voor een reguliere AmEx Gold card 22.000 Membership Rewards punten.
    Voor een Flying Blue AmEx Gold card is deze bonus 11.000 miles.
    Afhankelijk van je spaardoel biedt de reguliere AmEx Gold je momenteel hoogstwaarschijnlijk dus een warmer welkom.
     
  12. julian

    julian Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    En hoeveel moet je hiervoor besteden om de miles te krijgen? Die 2x loungetoegang was erg handig geweest, vlieg morgen naar KTM en 2x 11 uur layover 's nachts in DOH.

    1e jaar is gratis toch met referral?
     
  13. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Je dient €500 te besteden in de eerste drie maanden na goedkeuring van de kaart, voor zowel de reguliere als Flying Blue variant. Eerste jaar is inderdaad gratis.

    Dat was inderdaad een handige inzet van de kaart geweest! Houdt wel rekening met een lead time van rond de twee weken na aanvraag.
     
  14. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    zijn die 2x gratis (priority pass?) lounges op naam, of vouchers?

    En zou je voor een familielid de Amex Gold kunnen aanvragen, zelf de referral bonus cashen, en vervolgens via het Avios familie programma ook de 22k aan AMEX Reward miles converteren naar Avios en in je eigen account zetten?
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2017
  15. axzel

    axzel Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ja dat kan met een 5:4 ratio. Ik heb zelf de reguliere Amex aangevraagd na veel zoeken en afwegen, zodra alles rond is zal ik hier een uitgebreide beschrijving plaatsen van mijn ervaringen en overwegingen.
     
  16. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Interessant. Mensen ervaring met ipv opzeggen van de FB Amex Gold card, een verlenging nemen met de reguliere Amex Gold Card (inc retentiebonus)???

    Dan refereer ik daarna een familielid met dezelfde achternaam (22k bonus voor beide neem ik aan?). Zet de miles om met 5:4 naar Avios (44k miles naar 35,2k avios), en combineer ze dan in mijn eigen Avios account via de familie-truc.
    Katsing :cool::D
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  17. axzel

    axzel Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Iemand ervaring met de duur van het acceptatieproces van de Amex gold? Heb hem 8 dagen geleden aangevraagd, maar tot op heden helemaal niets gehoord behalve een bevestigingsmail.
     
  18. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Kan soms wat langer duren. Anders even bellen. De laatste keer duurde het ook wat langer bij mij. Ik kreeg al wel de punten op het nieuwe niveau, ondanks dat ik de nieuwe kaart nog niet in de pocket had.
     
  19. axzel

    axzel Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Inmiddels heb ik de kaart binnen, in tegenstelling tot de meeste mensen hier heb ik niet de FB maar de reguliere Amex gold. Ik heb veel aan dit forum gehad, dus wil ook even mijn ervaringen delen:

    Al jaren ben ik bezitter van een Mastercard, behorende bij mijn betaalpakket van de bank. Ik gebruik hem naar volle tevredenheid, goede service maar eigenlijk niets ‘extra’. Ik ben dus op zoek gegaan naar een (extra!) creditcard waarmee ik bij betalingen ook nog punten kan sparen, die je weer in kunt leveren tegen van alles.

    Tijdens de zoektocht (o.a. hier) kwam ik uit bij American Express, eigenlijk de enige creditcard met een fatsoenlijk spaarprogramma. Toegegeven, de kaart wordt in Nederland niet bij veel zaken geaccepteerd (wel bij o.a. de Jumbo, Coolblue etc) maar ik gebruik hem toch voornamelijk om reizen te boeken en om in het buitenland te betalen.

    Amex heeft grofweg 2 spaarprogramma’s, Flying blue en het eigen spaarprograma van de kaart. Ik ben lid van flying blue, maar vlieg eigenlijk te weinig om écht veel punten te sparen. Dat kan met de kaart natuurlijk anders worden, per uitgegeven euro krijg je 0,8 (silver), 1 (gold) of 1,5 (platinum) miles bijgeschreven die je weer kunt uitgeven bij KLM.
    Als je de goldcard neemt krijg je ook nog eens 4 kwalificerende vluchten per jaar cadeau waardoor je minder hoeft te vliegen voor een status upgrade, er zit een reis/annuleringsverzekering inbegrepen én je krijgt 11.000 flying blue miles cadeau. Het eerste jaar is bovendien gratis waarbij je hem kosteloos op kunt zeggen.

    De andere kaart, de reguliere Amex, biedt een eigen spaarprogramma. De miles komen dus niet in je flying blue account, maar in je Amex account. Je kunt deze dan weer besteden aan producten, kadobonnen, hotels of frequent flyer miles. Je kunt de gespaarde miles namelijk met een rato van 5:4 overboeken naar bijvoorbeeld Flying Blue, maar ook Avios of Krisflyer. Je spaart hier dus iets minder, maar belt veel flexibeler in mogelijkheden waaraan je ze uitgeeft. Daarbij komt ook de goldcard met de reis/annuleringsverzekering en krijg je 22.000 miles cadeau! Dat komt neer op ongeveer 17.500 frequent flyer miles.

    Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Amex goldcard (regulier), allereerst omdat de welkomst bonus veel hoger is. Bovendien spaar je harder en kun je hem breder uitgeven, bijvoorbeeld aan KLM maar ook aan andere airlines, producten of winkels.

    Wat me opvalt tijdens het registreren is hoe bizar weinig info ze nodig hebben, er is nooit een check gedaan naar mijn identiteit of mijn salaris. Nu ben ik eerlijk geweest, maar dit biedt natuurlijk perspectief voor mensen die niet eerlijk zijn. Na registratie krijg je een mail waarin staat dat je binnen 10 werkdagen bericht krijgt of je geaccepteerd bent.
    De 10 werkdagen waren om, maar ik had nog steeds niets gehoord. Wel was er 1 cent van mijn rekening afgeschreven (om te kijken of het rekeningnummer klopt, dat vinden ze wel belangrijk namelijk) dus ik besloot ze maar even te bellen. Wat bleek: ik was al lang geaccepteerd, maar ze hadden de kaart naar een verkeerd adres gestuurd. Oeps foutje! Kaart direct laten blokkeren en ik kreeg binnen 2 werkdagen een nieuwe thuisgestuurd.
    Ook gaf de medewerkster aan dat het mailtje over de 10 dagen niet klopt, als je je kaart thuis ontvangt ben je geaccepteerd en als je niet geaccepteerd wordt dan krijg je pas een mailtje.

    Mijn eerste ervaringen met Amex zijn dus niet heel positief, ik vind de kaart ook wat goedkoop ogen. Hij is een stuk dunner en buigzamer dan mijn gewone Mastercard, hij voelt daardoor goedkoop aan. Ook heb ik nog niets gehoord over de bijkomende perks zoals lounge toegang, reissaldo etc.
    Komende tijd maar eens wat dingen aanschaffen via de kaart, daar gaat het uiteindelijk om.

    Mocht je interesse hebben in een reguliere Amex met 22.000 miles, gebruik dan mijn link als ik je heb kunnen helpen met mijn ervaring!

    www.americanexpress.nl/introduceren/axellslQQ
     
    Hutt vindt dit leuk.
  20. flykoen

    flykoen Blue Tier

    Berichten:
    192
    Leuk Bevonden:
    110
    Trofeepunten:
    43
    Ze checken je kredietwaardigheid wel degelijk hoor, sterker nog, wanneer je de kaart hebt blijven ze elke maand je BKR controleren ( dit kun je inzien via mijnbkr). Mocht je ergens een achterstandsmelding hebben gekregen via BKR dan wordt je kaart direct ingetrokken. Maar ook bijv wanneer je bij verschillende bedrijven achterstanden hebt welke aangesloten zijn via Experian.
    Tevens kijken ze naar de systemen voor mensen welke in de schuldsanering zitten (CIR) en trekken je na bij experian.
    Toen ik een paar jaar geleden mijn kaart kreeg , heb ik de eerste maanden een limiet gehad van 300 hele euro's ( Ik was namelijk vanwege mijn leeftijd niet echt de doelgroep en een groter risico). Inmiddels is dit 37.000 euro :).
    Ze zijn wel erg voorzichtig. Wanneer je je Amex thuis krijgt kun je er vanuit gaan dat je kredietwaardigheid zeer goed in orde is :)
    Je kunt je bestedingslimiet telefonisch opvragen of door in te loggen op de website. Je kan daar kiezen voor welk bedrag je zogenaamd een aankoop wil doen en dan zie je of die wordt goedgekeurd of niet. Let op! Je mag dit maar 2x checken per dag.
     
    Sandor en FlyingFonz vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina