Inmiddels heb ik de kaart binnen, in tegenstelling tot de meeste mensen hier heb ik niet de FB maar de reguliere Amex gold. Ik heb veel aan dit forum gehad, dus wil ook even mijn ervaringen delen:
Al jaren ben ik bezitter van een Mastercard, behorende bij mijn betaalpakket van de bank. Ik gebruik hem naar volle tevredenheid, goede service maar eigenlijk niets ‘extra’. Ik ben dus op zoek gegaan naar een (extra!) creditcard waarmee ik bij betalingen ook nog punten kan sparen, die je weer in kunt leveren tegen van alles.
Tijdens de zoektocht (o.a. hier) kwam ik uit bij American Express, eigenlijk de enige creditcard met een fatsoenlijk spaarprogramma. Toegegeven, de kaart wordt in Nederland niet bij veel zaken geaccepteerd (wel bij o.a. de Jumbo, Coolblue etc) maar ik gebruik hem toch voornamelijk om reizen te boeken en om in het buitenland te betalen.
Amex heeft grofweg 2 spaarprogramma’s, Flying blue en het eigen spaarprograma van de kaart. Ik ben lid van flying blue, maar vlieg eigenlijk te weinig om écht veel punten te sparen. Dat kan met de kaart natuurlijk anders worden, per uitgegeven euro krijg je 0,8 (silver), 1 (gold) of 1,5 (platinum) miles bijgeschreven die je weer kunt uitgeven bij KLM.
Als je de goldcard neemt krijg je ook nog eens 4 kwalificerende vluchten per jaar cadeau waardoor je minder hoeft te vliegen voor een status upgrade, er zit een reis/annuleringsverzekering inbegrepen én je krijgt 11.000 flying blue miles cadeau. Het eerste jaar is bovendien gratis waarbij je hem kosteloos op kunt zeggen.
De andere kaart, de reguliere Amex, biedt een eigen spaarprogramma. De miles komen dus niet in je flying blue account, maar in je Amex account. Je kunt deze dan weer besteden aan producten, kadobonnen, hotels of frequent flyer miles. Je kunt de gespaarde miles namelijk met een rato van 5:4 overboeken naar bijvoorbeeld Flying Blue, maar ook Avios of Krisflyer. Je spaart hier dus iets minder, maar belt veel flexibeler in mogelijkheden waaraan je ze uitgeeft. Daarbij komt ook de goldcard met de reis/annuleringsverzekering en krijg je 22.000 miles cadeau! Dat komt neer op ongeveer 17.500 frequent flyer miles.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Amex goldcard (regulier), allereerst omdat de welkomst bonus veel hoger is. Bovendien spaar je harder en kun je hem breder uitgeven, bijvoorbeeld aan KLM maar ook aan andere airlines, producten of winkels.
Wat me opvalt tijdens het registreren is hoe bizar weinig info ze nodig hebben, er is nooit een check gedaan naar mijn identiteit of mijn salaris. Nu ben ik eerlijk geweest, maar dit biedt natuurlijk perspectief voor mensen die niet eerlijk zijn. Na registratie krijg je een mail waarin staat dat je binnen 10 werkdagen bericht krijgt of je geaccepteerd bent.
De 10 werkdagen waren om, maar ik had nog steeds niets gehoord. Wel was er 1 cent van mijn rekening afgeschreven (om te kijken of het rekeningnummer klopt, dat vinden ze wel belangrijk namelijk) dus ik besloot ze maar even te bellen. Wat bleek: ik was al lang geaccepteerd, maar ze hadden de kaart naar een verkeerd adres gestuurd. Oeps foutje! Kaart direct laten blokkeren en ik kreeg binnen 2 werkdagen een nieuwe thuisgestuurd.
Ook gaf de medewerkster aan dat het mailtje over de 10 dagen niet klopt, als je je kaart thuis ontvangt ben je geaccepteerd en als je niet geaccepteerd wordt dan krijg je pas een mailtje.
Mijn eerste ervaringen met Amex zijn dus niet heel positief, ik vind de kaart ook wat goedkoop ogen. Hij is een stuk dunner en buigzamer dan mijn gewone Mastercard, hij voelt daardoor goedkoop aan. Ook heb ik nog niets gehoord over de bijkomende perks zoals lounge toegang, reissaldo etc.
Komende tijd maar eens wat dingen aanschaffen via de kaart, daar gaat het uiteindelijk om.
Mocht je interesse hebben in een reguliere Amex met 22.000 miles, gebruik dan mijn link als ik je heb kunnen helpen met mijn ervaring!
www.americanexpress.nl/introduceren/axellslQQKlik om te vergroten...