American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. ITZ

ITZ Newbie

Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Bedankt voor de update! Leuk om over je ervaringen te lezen.

Interessante kaart, maar wel vrij prijzig. Ook omdat ik niet verwacht heel veel gebruik te gaan maken van de platinum lifestyle services.

2. caliform

caliform Newbie

Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Ik overweeg een Europese Plat-Amex in 2017 aan te vragen (ik heb reeds de Nederlandse AFKL Platinum Amex) en ik denk dat ik dan toch voor de ICC kaart ga (https://www.americanexpress.com/icc/eurodollar/personal-platinum.html) -- het lijkt erop dat de voordelen groter zijn en de service beter, tenzij je staat op een Nederlands telefoonnummer.

Ik ben nogal teleurgesteld in de service en bereikbaarheid van mijn AFKL Platinum Amex - niet eens een 24-uurlijn en ik moet ook vaak bellen om grotere aankopen te doen (ik boek per maand tussen de 4 tot 10 duizend euro aan airfare met KLM).

3. high_class

high_class Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    wat zijn de verschillen met de normale amex plat? behalve een dollar account

4. jvz

jvz Blue Tier

Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Deze kaart wordt uitgegeven door Amex UK en je kan kiezen of je een euro- of een dollaraccount wil. Als je de kaart met name in de eurozone gebruikt, zou ik voor een eurokaart gaan.

- De ICC-kaart heeft een hogere wisselkoersopslag (2,7% voor de eurokaart, 3% voor de dollarkaart) De gewone platinumkaart in nederland 2,3% (en dit stijgt medio februari naar 2,5% -> boeven ;-)
    - De kaartbijdrage van ICC is een stuk lager (550 ipv 700)
    - Je krijgt volgens mij geen jaarlijkse travel voucher (150 euro) bij de ICC kaart
    - Het applicatieproces van de ICC-kaart is een stuk omslachtiger (je moet veel gewaarmerkte kopieen opsturen, o.a. van ID, elektriciteitsrekening etc).

De voordelen (priority pass, autohuur, loyaltyprogramma's) zijn volgens mij verder nagenoeg hetzelfde. Aanvullingen zijn welkom!
    Succes met de afweging.

Laatst bewerkt: 9 nov 2016
  5. FlyRicky

FlyRicky Silver Member

Leuk Bevonden:
    434
    Trofeepunten:
    63
    Zoals je het hier opsomt lees ik alleen lagere kaartbijdrage, maar dat compenseert zich met een hogere koersopslag? Los van een 24 uurs UK nummer, wat zijn de echte voordelen tov een NL Amex?

6. jvz

jvz Blue Tier

Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Precies. Ik zie de echte voordelen dus ook niet. Overigens lijkt Caliform de ICC kaart te vergelijken met de FB Platinum (en niet met gewone platinum) dus dan zijn er inderdaad wel verschillen.

7. Alias

Alias Blue Tier

Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Eerder vandaag - dinsdag - heeft AmEx een email verstuurd waarin ze nieuwe voorwaarden aankondigen die vanaf woensdag 15 februari 2017 zullen gaan gelden. Een van de nieuwe voorwaarden is: "De wisselkoersopslag voor transacties buiten de Eurozone wijzigt van 2,3% naar 2,5%." Ik weet hier meer reacties op te geven dan dat er schrijfruimte is maar kan mij vinden in @jvz' eufemistische kwalificering van deze wijziging.
    Op hun website vind je de nieuwe Overeenkomst met daarin de gewijzigde voorwaarden.

8. high_class

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Ik ben overgestapt naar Plat en gister kaart geactiveerd en loyalty statussen aangevraagd.

iemand een idee hoelang het duurt voor dit verwerkt is?

en hoe het zit met priority pass? ik vlieg namelijk volgende week zondag met een airline waar ik geen status heb

edit: ook nog 0 membership rewards. Ik heb het via de telefoon aangevraagd. ik moet zeker nog een minimale spend voltooien?

9. Melchior

Melchior Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    43
    Deze heb ik helaas ook een paar keer over het hoofd gezien inderdaad. Goed opletten!

10. Melchior

Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    43
    Heb jij ook die net iets te vrolijke/slijmerige jonge dame aan de telefoon gehad? Was zwaar over de top. Net jammer.

11. Laurens

Laurens Newbie

Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    Bij de meeste hotel programma's direct of binnen enkele dagen

Let op: PP krijg je niet automatisch toegezonden, neem contact op met de ledenservice.

Dat duurde bij mij 2-3 weken. Je zou PP kunnen bellen (UK kantoor) voor het opvragen van je deelnamenummer (11 cijfers). Er is een digitale kaart beschikbaar in de Priority Pass App. Die kun je laten scannen bij de lounge.

Ja, volgens mij €1000 in de eerste 3 maanden.

high_class en FlyingFonz vinden dit leuk.
  12. high_class

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    thanks, was ik ook al achter van PP. Ik zou hem zondag willen gebruiken (wel al aangevraagd) dus denk je dat ik dan PP kan bellen voor dat nummer of is het niet zo snel verwerkt?

13. Laurens

Laurens Newbie

Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    Ik zou ze zeker even bellen: +44 20 8680 1338

high_class vindt dit leuk.
  14. high_class

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    dank, super tips het is gelukt in tegenstelling wat amex beweerde. zondag gebruik van maken!

Laurens vindt dit leuk.
  15. Melchior

Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    43
    Zojuist mail van AMEX:

Beste meneer xxxxx,

Wij werken voortdurend aan de verbetering van onze producten en services om u als klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Via deze e-mail informeren wij u over een herziening van de voorwaarden van de American Express Card. Tevens brengen wij u graag op de hoogte van onze American Express App voor eenvoudig beheer van uw kaartrekening.

Nieuwe voorwaarden
    Op 15 februari 2017 gaan de nieuwe voorwaarden van de American Express Card in. Hieronder hebben wij de belangrijkste wijzigingen voor u op een rij gezet:
    - De leesbaarheid en indeling van de teksten hebben wij verbeterd. Zo wordt het voor u eenvoudiger om de voorwaarden door te lezen en om te vinden wat u wilt weten.
    - De informatie over de manier waarop wij omgaan met een achterstandsmelding in het Bureau Krediet Registratie register is verduidelijkt.
    - De mogelijkheid om een klacht in te dienen is verruimd.
    - De wisselkoersopslag voor transacties buiten de Eurozone wijzigt van 2,3% naar 2,5%.
    - De aanvullende voorwaarden voor de Flying Blue – American Express cards vindt u in een overzichtelijk document. Inhoudelijk is er niets gewijzigd.
    Op onze website vindt u de nieuwe Overeenkomst met daarin de gewijzigde voorwaarden. Kunt u zich niet vinden in de wijzigingen, dan kunt u kosteloos uw kaart omzetten of uw overeenkomst beëindigen.

Indien u vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze Ledenservice via het nummer op de achterzijde van uw kaart. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 20.00 uur.

Met vriendelijke groet,
    Saskia van de Kamp
    Country Manager
    American Express Nederland

16. BIndair

BIndair Blue Tier

Leuk Bevonden:
    232
    Trofeepunten:
    43
    Weet iemand of je zakelijke facturen ook met je AMEX plat kaart zou kunnen betalen? Dan zou het wel hard kunnen gaan met de MR punten...

17. high_class

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    volgens mij is de kaart officieel voor privé gebruik. Je kan natuurlijk "privé" wel voorschieten en vervolgens declareren bij het bedrijf. Zo gaat het inderdaad hard

18. Melchior

Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    43
    Uiteraard! Ik heb ook nog een eigen bedrijfje en alle kosten daarvoor gaan natuurlijk zoveel mogelijk via de kaart!

19. BIndair

BIndair Blue Tier

Leuk Bevonden:
    232
    Trofeepunten:
    43
    @high_class: dat klopt idd, maar je kunt wel een 2de kaart aanvragen, waarvoor je een apart rekeningoverzicht krijgt. Zo kun je je zakelijke aankopen wel scheiden van je privé. Het wordt pas echt interessant volgens mij als je echt al je inkomende facturen via de kaart (of dat nou de Plat is of de Business card) zou kunnen betalen. En natuurlijk als ze in NL ook eens wat leuke promo's zouden hebben, zoals in de US. Maar das weer een ander onderwerp :)

@Melchior: Ok, ik bedoel dan dus inkomende facturen, en niet aankopen voor je bedrijf. Dus bijvoorbeeld een factuur die je krijgt van iemand die jij inhuurt, of een factuur die je krijgt voor de inhuur van apparatuur. Hoe betaal je zo'n factuur via je kaart?

20. FlyingDutchman

FlyingDutchman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    28
    Dat is inderdaad erg jammer. Voor mij was juist de Accor status waar ik het meeste profijt mee had met mijn platinum card. De kaartbijdrage van €700,- maakt het voor mij nu niet meer waar om de kaart aan te houden. Ook omdat het verkrijgen/behouden van status bij Accor vanaf volgend jaar veel minder makkelijk gaat.

Deel Deze Pagina