Forum

InsideFlyer Corona ...

Meldingen
Alles wissen

InsideFlyer Corona Café

2,696 Berichten
139 Gebruikers
3778 Reactions
474.6 K Bekeken
FlyingDutch
(@flyingdutch)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Eagle wrote:Weekendje "bieren" in Praag verplaatst naar het najaar. Medewerking vanuit Expedia was er simpelweg in het geheel niet, ondanks dat het geboekt was als pakketreis. Informatie op de website is ruk, je krijgt geen informatie over sluiting van het hotel, online krijg je niks voor elkaar en ze zijn in het geheel niet telefonisch te bereiken (als ik twitter mag geloven is dit al weken zo).

Het hotel benaderde mij al rechtstreeks of ik de reservering wou wijzigen omdat ze bij expedia ook tegen de muur oplopen. KLM vluchten met 1 druk op de knop zelf online gewijzigd. Al met al mooi dat ik het heb kunnen wijzigen, maar een erg koude douche voor expedia. Wees gewaarschuwd als je boekingen via expedia hebt...

Ik kan mij voorstellen dat alle ticket doorverkopers op dit moment een gigantisch probleem hebben. Ze werken normale met hele dunne marges en hebben een helpdesk van anderhalve man en een paardenkop die nu totaal overweldigd.

Ik hoor vergelijkbare signalen van mensen die bij tix e.d. tickets hebben gekocht. Ik denk dat deze crisis een hoop van dit soort websites de nek om zal draaien

BeantwoordenCiteren
Eagle
(@eagle)
Noble Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

TheFlyingDutchboy wrote:Weet je zeker dat het een pakketreis was en geen 'samengestelde reis'? Wettelijk gelden namelijk andere bepalingen voor deze twee verschillende reisvormen.

Ik heb hotel en vlucht geboekt met 1 totaalprijs. Heb nergens tijdens het boeken zicht gehad op de afzonderlijke prijs van de vlucht of hotel. Volgens mij, ook hoe ik de voorwaarden van expedia lees, is dit dan een pakketreis waarvan expedia de organisator is.

Referral voor reguliere AMEX

Mijn vliegverleden

BeantwoordenCiteren
Pictor
(@pictor)
Honorable Member

bernard wrote:---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

misschien een beetje extreem onverwacht onvoorstelbaar druk in een bedrijf waarvan de vraag van 100 naar NUL is weggevallen binnen een paar weken. Voortbestaan in gevaar. KLM melde dat de inbound telcon van 20k naar 200k per dag is gegaan. Kortom totale crisis chaos en ellende. En dan klagen over een weekendje bieren dat niet doorgaat en je niet de medewerking krijgt die je gewend was?? Kom nou toch.

Misschien lees ik het verkeerd, maar @Eagle moppert op expedia, en geeft de KLM online service een pluim.

beuse242, stefan_vdb, FlyingFonz and 3 people reacted
BeantwoordenCiteren
Eagle
(@eagle)
Noble Member

bernard wrote:---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

misschien een beetje extreem onverwacht onvoorstelbaar druk in een bedrijf waarvan de vraag van 100 naar NUL is weggevallen binnen een paar weken. Voortbestaan in gevaar. KLM melde dat de inbound telcon van 20k naar 200k per dag is gegaan. Kortom totale crisis chaos en ellende. En dan klagen over een weekendje bieren dat niet doorgaat en je niet de medewerking krijgt die je gewend was?? Kom nou toch.

Er zit een verschil tussen minder medewerking krijgen en helemaal geen medewerking krijgen. Uiteraard begrijp ik dat de situatie nu niet normaal is. Deze situatie is voor niemand leuk. Wel zie ik een groot verschil in hoe verschillende spelers in de reisbranche er mee omgaan.

Juist van een bedrijf waarbij alles online gaat verwacht ik ook een online oplossing. KLM, veel andere airlines en ook hotelketens hebben dit inmiddels meer dan goed en met grote coulance voor de klant geregeld. Ik vind het dan vreemd dat juist een grote online speler als expedia dit in het geheel niet voor elkaar krijgt.

Daarnaast informeren vele touroperators je proactief over reizen die geannuleerd worden en wat je als klant kan doen om je boeking te wijzigen of een voucher te krijgen. Die andere touroperators geven zelf duidelijkheid. Dat je dan een voucher krijgt maakt me niks uit, je weet als klant waar je aan toe bent. Van expedia heb ik helemaal niks gehoord. Waarom lukt het andere touroperators wel om klanten te informeren over reizen in mei die niet doorgaan en lukt het expedia niet om een klant te informeren over een reis die over een paar dagen al had moeten vertrekken?

Expedia dwingt iedereen om te bellen. Toelichting op hun site is zeer vaag en online kun je niks zelf regelen. Door klanten proactief te informeren of een fatsoenlijke online oplossing te bieden kan expedia een hoop onduidelijkheid bij hun klanten wegnemen en zichzelf een hoop telefoontjes besparen. Expedia is nu helemaal niet bereikbaar. Zelfs in deze bijzondere tijd vind ik dit niet klantvriendelijk.

Mijn vliegverleden

BeantwoordenCiteren
(@bernard)
Deelgenomen: 12 jaar geleden

Eagle wrote:Weekendje "bieren" in Praag verplaatst naar het najaar. Medewerking vanuit Expedia was er simpelweg in het geheel niet, ondanks dat het geboekt was als pakketreis. Informatie op de website is ruk, je krijgt geen informatie over sluiting van het hotel, online krijg je niks voor elkaar en ze zijn in het geheel niet telefonisch te bereiken (als ik twitter mag geloven is dit al weken zo).

Het hotel benaderde mij al rechtstreeks of ik de reservering wou wijzigen omdat ze bij expedia ook tegen de muur oplopen. KLM vluchten met 1 druk op de knop zelf online gewijzigd. Al met al mooi dat ik het heb kunnen wijzigen, maar een erg koude douche voor expedia. Wees gewaarschuwd als je boekingen via expedia hebt...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BeantwoordenCiteren
(@theflyingdutchboy)

Weet je zeker dat het een pakketreis was en geen 'samengestelde reis'? Wettelijk gelden namelijk andere bepalingen voor deze twee verschillende reisvormen.

BeantwoordenCiteren
Eagle
(@eagle)
Noble Member

Weekendje "bieren" in Praag verplaatst naar het najaar. Medewerking vanuit Expedia was er simpelweg in het geheel niet, ondanks dat het geboekt was als pakketreis. Informatie op de website is ruk, je krijgt geen informatie over sluiting van het hotel, online krijg je niks voor elkaar en ze zijn in het geheel niet telefonisch te bereiken (als ik twitter mag geloven is dit al weken zo).

Mijn vliegverleden

beuse242 reacted
BeantwoordenCiteren
(@ace48)
Trusted Member

Tim82 wrote:Ik zag vanavond bij het RTL Nieuws een stukje van een KLM purser die de passagiers toezong via de intercom. Het heeft me diep geraakt, en heb op de
bank een traan moeten wegpinken. Dat heb ik eigenlijk nooit op iets van de tv.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/video/5068061/geemotioneerde-klm-purser-neemt-zingend-afscheid

Same here. Het deed me meer dan het, uiteraard goed bedoelde, You'll never walk alone op de radio vorige week, dat me alleen maar aan FC Liverpool deed denken...

BeantwoordenCiteren
(@tim82)
Noble Member
Deelgenomen: 10 jaar geleden

Ik zag vanavond bij het RTL Nieuws een stukje van een KLM purser die de passagiers toezong via de intercom. Het heeft me diep geraakt, en heb op de
bank een traan moeten wegpinken. Dat heb ik eigenlijk nooit op iets van de tv.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/video/5068061/geemotioneerde-klm-purser-neemt-zingend-afscheid

beuse242, ACE48, Eagle and 10 people reacted
BeantwoordenCiteren
MVA20
(@mva20)
Noble Member

TheFlyingDutchboy wrote:Relatief gezien zijn de vaste kosten bij luchtvaartmaatschappijen natuurlijk erg hoog door de dure infrastructuur en afbetaling van vliegtuigen en andere kostbare assets. Als de inkomsten bijna volledig stil ligt, met ruime reserve of niet, kom je in deze industrie al snel in geldnood. Volgens AFKLM wordt de daling in inkomsten maar voor 50% gecompenseerd door daling in variabele kosten.

Dat klopt helemaal. Maar kijk eens naar de volgende twee posten op de balans in de jaarrekening van 2019: https://www.airfranceklm.com/sites/default/files/afklm_financial_statements_decembre_2019.pdf

Deferred revenue on ticket sales:
3,289

Reserves and retained earnings:
(2,620)

Er zijn niet eens genoeg reserves om de post vooruitbetaalde tickets te dekken. Dan moeten de vaste kosten die jij noemt ook nog betaald worden. Lijkt me geen gezonde financiële situatie. Ik zet mijn geld er niet op in ;).

EDIT:
British Airways heeft meer dan genoeg reserves om de vooruitbetaalde tickets te dekken:
https://www.iairgroup.com/~/media/Files/I/IAG/documents/British%20Airways%20Plc%20Annual%20Report%20and%20Accounts%202019.pdf

American Express Platinum kaart met 170.000 bonuspunten: https://americanexpress.com/nl-nl/referral/platinum?ref=mELVIVYBej&XL=MIANS

American Express Gold kaart met 70.000 bonuspunten: https://www.americanexpress.com/nl-nl/referral/gold?ref=mELVIVYBej

BeantwoordenCiteren
(@theflyingdutchboy)

MVA20 wrote:Op zich is het wel triest wanneer je bedrijfsvoering in zo'n mate gefinancierd is met vooruitbetaalde tickets... dat je de cash niet in huis hebt om terug te betalen als je niet levert... vliegmaatschappijen spelen bankiertje...

Relatief gezien zijn de vaste kosten bij luchtvaartmaatschappijen natuurlijk erg hoog door de dure infrastructuur en afbetaling van vliegtuigen en andere kostbare assets. Als de inkomsten bijna volledig stil ligt, met ruime reserve of niet, kom je in deze industrie al snel in geldnood. Volgens AFKLM wordt de daling in inkomsten maar voor 50% gecompenseerd door daling in variabele kosten.

FlyingDutch reacted
BeantwoordenCiteren
MVA20
(@mva20)
Noble Member

TheFlyingDutchboy wrote:Veel airlines proberen met een voucher weg te komen, maar dit is zeker niet rechtsgeldig. Op dit moment lijkt de enige optie een chargeback via je creditcard, of afwachten tot de situatie is bedaard om via de klantenservice alsnog een refund af te dwingen. Zie ook https://insideflyer.nl/airlines-bieden-voucher-voor-geannuleerde-vluchten-en-proberen-onder-terugbetaling-uit-te-komen-dit-zijn-je-opties/

Op zich is het wel triest wanneer je bedrijfsvoering in zo'n mate gefinancierd is met vooruitbetaalde tickets... dat je de cash niet in huis hebt om terug te betalen als je niet levert... vliegmaatschappijen spelen bankiertje...

American Express Platinum kaart met 170.000 bonuspunten: https://americanexpress.com/nl-nl/referral/platinum?ref=mELVIVYBej&XL=MIANS

American Express Gold kaart met 70.000 bonuspunten: https://www.americanexpress.com/nl-nl/referral/gold?ref=mELVIVYBej

Eagle reacted
BeantwoordenCiteren
Vliegende_Keep
(@vliegende-keep)
Famed Member

Duidelijk artikel.
Al hanteert AMEX volgens mij een max. van 120 dagen voor een chargeback, ik zit helaas buiten die periode.

Vraag hier je American Express Platinum aan
Ontvang 100.000 Membership Rewards punten
Of vraag hier een American Express Flying Blue aan
Ontvang 70.000 FB-miles

BeantwoordenCiteren
(@theflyingdutchboy)

Mathijstil wrote:Ik weet niet of het al naar voren is gekomen, vandaar dat ik het in het Coronacafé gooi. Vele airlines bieden op het moment vouchers aan i.p.v. geld terug bij annulering. Op internet lees ik verschillende verhalen van mensen die het hier niet mee eens zijn en geld terug willen. De meeste airlines beroepen zich op uitzonderlijke situaties (logisch). Is er een soort van overzicht welke airline wat doet. Of mensen al ervaringen van maatschappijen die wel geld terug geven of juist niet?

Veel airlines proberen met een voucher weg te komen, maar dit is zeker niet rechtsgeldig. Op dit moment lijkt de enige optie een chargeback via je creditcard, of afwachten tot de situatie is bedaard om via de klantenservice alsnog een refund af te dwingen. Zie ook https://insideflyer.nl/airlines-bieden-voucher-voor-geannuleerde-vluchten-en-proberen-onder-terugbetaling-uit-te-komen-dit-zijn-je-opties/

BeantwoordenCiteren
petert
(@petert)
Estimable Member

Vanmiddag even gebeld met Aeroflot ivm mijn vluchten volgende week. Mijn visum voor Sri Lanka is ingetrokken t/m de 29e en de verwachting is dat dit niet gaat veranderen. Bellen met het algemene nummer was niet mogelijk maar na contact met hun mensen in Amsterdam werd ik toch doorverbonden:

Aeroflot verwacht gewoon te kunnen vliegen maar áls de vlucht geannuleerd wordt óf mijn visum inderdaad ingetrokken blijft, dan krijg ik geld terug. Geen voucher bij hen dus maar gewoon een refund 🙂

FB Platinum | Hilton Honors Gold | Hyatt Explorist

Ook ik heb een AMEX linkje waarmee je 20.000 punten kunt verdienen 😉

BeantwoordenCiteren
Pagina 171 / 180
Deel: