Eurostar maakt verwachtingen nog niet waar2 min leestijd

InsideFlyer

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De hogesnelheidstrein Eurostar rijdt sinds vier jaar tussen Nederland en Londen maar heeft nog niet aan de verwachtingen voldaan. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Eurostar moest gaan concurreren met de korteafstandsvluchten maar door een lage frequentie en een nog hoge reistijd blijft het merendeel van de reizigers nog voor het vliegtuig kiezen.

Tegenvallende resultaten Eurostar

Eurostar zou korteafstandsvluchten overbodig moeten maken. Maar helaas heeft de hogesnelheidstrein deze verwachtingen na vier jaar nog niet waargemaakt. Zo stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. De reistijd van Nederland naar Londen met Eurostar is na vier jaar welliswaar korter geworden. In het begin kon de trein namelijk vanwege gebrek aan grenscontroles op de stations Amsterdam en Rotterdam nog niet rechtstreeks rijden naar de Britse hoofdstad. Nu is dit wel mogelijk maar nog steeds is de reistijd vanaf Amsterdam ruim vier uur. Daar komt ook nog een inchecktijd van minimaal 60 minuten bij. Het voordeel van geen inchecktijden bij de hogesnelheidstrein gaat dus niet op bij Eurostar. Je komt weliswaar aan in hartje Londen maar het vliegtuig blijft sneller en in de meeste gevallen ook goedkoper. Zeker als je last-minute nog naar Londen wil.

Daarbij moet wel worden gezegd dat veel reizigers vaak niet de transfer- en bagagekosten meerekenen. Een reis van de luchthaven naar het centrum wordt vaak in zowel tijd als geld door veel reizigers onderschat. En het meenemen van bagage is in tegenstelling tot bij veel luchtvaartmaatschappijen bij Eurostar gratis.

Eurostar vertrekt vanuit Londen (Bron: Eurostar.com)
Eurostar heeft tot nutte niet aan haar verwachtingen voldaan. (Bron: Eurostar.com)

Op dit moment rijden er gemiddeld 2 tot 3 treinen per dag tussen Nederland en Londen. Dit is in vergelijking met gemiddeld 35 vluchten per dag erg weinig. Een vlucht heeft een gemiddelde bezettingsgraad van 150 stoelen. Een Eurostar-trein kan weliswaar veel meer passagiers vervoeren (900 per trein) maar als de vraag laag blijft kunnen er ook niet meer treinen gaan rijden.

Snellere reistijden

Een aantal weken geleden werd al bekend dat Eurostar binnenkort sneller en vaker naar Londen wil rijden. Zo zal de tussenstop op Brussel korter worden en zal ook de frequentie omhoog gaan. Hierdoor komt de reistijd tussen Amsterdam en Londen onder de vier uur te liggen. Nu wordt ook nog gesproken om de tussenstop in Brussel helemaal te schrappen waardoor de reistijd nog verder omlaag kan.

Treinreis boeken

Eurostar reizen kun je boeken op de website van NS International. Daar kun je naast treinreizen met Thalys en Eurostar ook treinreizen naar vele bestemmingen in Europa boeken.

Uitgelichte afbeelding: Eurostar

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “Een reis van de luchthaven naar het centrum wordt vaak in zowel tijd als geld door veel reizigers onderschat”

    Dat zal best, maar het is ook zo dat lang niet alle reizigers ook naar het centrum willen. Heel veel passagiers die naar London vliegen stappen over op een andere vlucht, en weer anderen reizen naar een bestemming elders in Engeland.

    En die velen die met alleen handbagage reizen zal het worst wezen dat de koffers gratis meekunnen.

    Met de trein naar London kost je de halve dag, zelfs al woon je op de Prins Hendrikkade.

    • Goffe de Boer Goffe de Boer zegt

      Mee eens, het willen nemen van de trein hangt af van het reisdoel. Als je op of rond de luchthaven moet zijn is het vliegtuig een betere optie. Mede door de lange inchecktijden bij de Eurostar ben je inderdaad de halve dag al kwijt. Maar dit geldt ook als je het vliegtuig neemt naar Londen en vervolgens nog naar het centrum reist. Als is het vliegtuig nog wel iets sneller.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *