Emirates drie keer per dag van Schiphol naar Dubai2 min leestijd

Emirates 777

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een significante uitbreiding van Emirates. Ondanks het feit dat Schiphol tegen het plafond van aantal vliegbewegingen zit heeft de maatschappij het voor elkaar gekregen om een extra vlucht toe te voegen. Vanaf 1 december komt er op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag een derde vlucht per dag bij. Vanaf 1 januari komt daar een vijfde vlucht per week bij op zondag. Het betreft een ochtendvlucht vanuit Amsterdam. EK 146 heeft verschillende vertrektijden vanaf Schiphol, variërend van 09:50u tot 12:00u. Hiermee kom je midden op de avond aan in Dubai, tussen 19:25u en 21:45u. Reizigers kunnen vervolgens overstappen op bestemmingen als Phuket en Johannesburg. Terug vertrekt de vlucht vroeg in de ochtend, tussen 07:20u en 08:40u. Dit is ideaal voor overstappende passagiers uit Bangkok, Bali, Mauritius, de Malediven en Sri Lanka.

Boeing 777

In tegenstelling tot de twee bestaande dagelijkse Airbus A380 vluchten zal de nieuwe frequentie uitgevoerd worden door een Boeing 777-300ER. Deze heeft 8 suites in First Class, 42 lie-flat stoelen in Business Class en 310 stoelen in Economy Class. Aan boord is er Emirates’ bekende ICE systeem en –deels gratis- wifi. Voor Emirates vergroot de 777 ook de vrachtcapaciteit vanaf Schiphol met 20 ton.

Vergeleken met de A380 heeft de 777 een minder product. Zo is de indeling in Business Class 2-3-2 in plaats van 1-2-1. Daarnaast missen First Class passagiers de douche en First en Business Class passagiers de bar van de A380. In de 777 is de indeling een krappe 3-4-3. Als je qua connecties de keuze hebt zou ik voor de A380 gaan, die een uitstekend Economy Class product heeft.

Heb je Dubai als eindbestemming dan kan de nieuwe vlucht een aantrekkelijkere optie zijn dan de middagvlucht waarbij je rond middernacht aankomt. Je hebt dan weinig aan je nacht hotel.

Via Pixabay

Kritiek

Verschillende partijen zullen niet blij zijn met de uitbreiding van Emirates, welke beticht wordt van oneerlijke concurrentie. Het is de eerste grote concurrent van KLM die dagelijks zoveel capaciteit aan gaat bieden vanaf Schiphol. De 5 nieuwe vluchten zorgen voor zo’n 2000 extra stoelen per week. Door het uitgebreide netwerk en het goede product is Emirates een populaire optie geworden voor Nederlandse reizigers. Naar eigen zeggen reageert de maatschappij dan ook op de marktvraag naar meer vluchten. De twee andere Golfmaatschappijen Etihad en Qatar blijven flink achter wat vluchten en capaciteit betreft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *