Eindhoven Airport verwacht ‘stabilisatie of verdere daling’ avondvluchten2 min leestijd

Een toestel van Ryanair en twee toestellen van Wizz Air op Eindhoven Airport (Bron: Eindhoven Airport)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al jaren is er veel te doen om de geluidsoverlast van de Nederlandse vliegvelden. Dat geldt niet alleen voor Schiphol, ook andere luchthavens moeten aan de bak om de overlast te beperken. Eindhoven Airport plant sinds enige jaren geen vluchten meer met aankomst na 23.00 uur. Het komt echter regelmatig voor dat avondvluchten, zij het ongepland, nog moeten landen na 23.00 uur. Toch voorziet Eindhoven Airport een verdere daling van ongeplande late vluchten in de toekomst.

Geen nachtvluchten op Eindhoven Airport

Vluchten die na middernacht aankomen zijn op Eindhoven Airport niet toegestaan. Deze zogenaamde nachtvluchten zijn ook al jaren een punt van discussie op Schiphol. In Eindhoven is het sinds 25 oktober 2020 niet meer toegestaan geplande vluchten na 23.00 uur te laten landen. Ook mogen er na dat tijdstip geen vluchten meer vertrekken. Dit geldt overigens ook voor de vroege ochtend, dan zijn er ook geen geplande vluchten toegestaan. Op zondagochtend is het aantal geplande vertrekkende toestellen tussen 7.00 en 8.00 uur zelfs beperkt tot maximaal 8.

Van nachtvluchten is er dus officieel geen sprake op de luchthaven. Toch zijn er wel avondvluchten die tussen 23.00 – 0.00 uur landen op Eindhoven Airport. Hoe kan dat dan?

Vanaf Eindhoven een #Eindjevliegen

Ongeplande landingen

Vertraagde of omgeleide vluchten mogen nog wel landen na 23.00 uur, dit is dus geen gepland verkeer. Dit moet wel zo veel mogelijk vóór 23.30 uur gebeuren. Het aantal vluchten dat tussen 23.30 en 0.00 uur landt is zelfs vastgesteld op een maximum van 50 per kalenderjaar. Na middernacht mogen er sowieso geen vluchten meer landen.

Eindhoven Airport laat aan InsideFlyer weten dat tot en met 11 september 2023 nog 215 vliegtuigen na 23.00 uur zijn geland. Maar dit is 70% minder in vergelijking met 2019. Toch kreeg de Brabantse luchthaven in het eerste half jaar van 2023 meer dan 20.000 klachten van de omgeving over overlast (dit zijn alle klachten, inclusief klachten over militaire vluchten). In het eerste half jaar van 2023 verwerkt Eindhoven Airport 22.490 vluchten. Voor de komende periode is de verwachting dat het aantal ongeplande vluchten na 23.00 uur zal stabiliseren of af zal nemen.

Het is moeilijk te voorspellen hoe zich dat gemiddeld op jaarbasis ontwikkelt maar we verwachten stabilisatie of beperkte verdere daling. De grootste slag is al geslagen, door geen vluchten na 23.00 uur te plannen is het aantal vluchten na 23.00 uur in de eerste helft van 2023 met zo’n 70% teruggebracht (in vergelijking met de eerste helft van 2019.) – Woordvoerder Eindhoven Airport

Geluidsoverlast beperken

Naast het terugbrengen van het aantal laten vluchten doet Eindhoven Airport ook nog andere dingen om de geluidsoverlast te beperken. Zo is er sinds april dit jaar een lager havengeldtarief ingevoerd maatschappijen die met de nieuwste generatie vliegtuigen werken. Wizz Air en Ryanair zijn hier koploper in. Later dit jaar is ook de verwachting dat Transavia met de nieuwe generatie Airbus A320 toestellen gaat vliegen.

Samen met diverse maatschappijen doet het vliegveld in Eindhoven een proef om vliegtuigen met één motor te laten taxiën. Verder moet de ground service equipment op het platform snel van diesel naar elektrisch, net als dat op Schiphol nu ook al gebeurt.

Bron foto’s: Eindhoven Airport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *