Dit zijn de drukste vliegroutes van dit moment3 min leestijd

Toestellen taxiet op de luchthaven van Kopenhagen (Bron: Copenhagen Airport)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het herstel van de luchtvaart lijkt met de nieuwe variant van het coronavirus op losse schroeven te staan. Schiphol verwerkte dan nog wel meer passagiers, maar het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn van de nieuwe reisrestricties die sommige landen invoeren. Toch zijn er flink wat routes die wel veel verkeer zien. In dit artikel een overzicht van de drukste vliegroutes van dit moment.

Herstel van de luchtvaart

In zomer leek de luchtvaart zich enigszins te herstellen. Alhoewel oktober ook nog een goede maand was voor bijvoorbeeld Schiphol, lijken nieuwe reisrestricties hun intrede te doen door de omikron variant van het coronavirus. De Nederlandse overheid adviseert om zoveel mogelijk thuis te blijven (en te werken) en niet onnodig op reis te gaan in Nederland. Voor buitenlandse reizen gelden de reguliere reisadviezen, waarin ook de Coronamaatregelen worden benoemd. De Belgische overheid actualiseert de reisadviezen ook regelmatig. Adviezen zijn een ding, maar de regels van het land waar je naartoe wil reizen natuurlijk nog een tweede. Zo heeft het Verenigd Koninkrijk de regels deze week nog aangescherpt.

Corona Teststraat Schiphol nu alweer gesloten
Het vliegverkeer op Schiphol neemt ook weer iets toe (Bron: Schiphol)

Drukste routes Europa

Binnen Europa wordt er ook heel wat gevlogen. Website OAG analyseerde het vliegverkeer in Europa  en constateerde dat de drukste route, wellicht verrassend, tussen Kopenhagen (CPH) en Oslo (OSL) is. De drukte wordt beoordeeld naar de totale capaciteit aan stoelen van alle vluchten naar/via/vanuit een bepaalde luchthaven. Hier was vorige maand een capaciteit van bijna 150.000 stoelen beschikbaar. Stockholm (ARN) en Kopenhagen kreeg ook veel verkeer met een tweede plek. Op de derde plaats komt de verbinding Lissabon (LIS) en Madrid (MAD). Op een vierde plaats staat de route Amsterdam-Londen met 124.000 stoelen, waar KLM en Transavia natuurlijk een belangrijke rol spelen. De verbinding Stockholm-Oslo krijgt een vijfde plek met iets meer dan 120.000 stoelen.

Toestellen van SAS op de luchthaven van Kopenhagen (Bron: Copenhagen Airport)
Toestellen van SAS op de luchthaven van Kopenhagen (Bron: Copenhagen Airport)

Drukste routes wereldwijd

In de top 10 drukke vliegroutes wereldwijd komt Dubai vijf keer terug. Het gaat om verbindingen met bijvoorbeeld Riyad (RUH), Londen Heathrow, Jeddah (JED), Bahrein (BAH) en Cairo (CAI). De drukste route is tussen Dubai en Riyad met 240.000 stoelen. Gevolg door Dubai-Londen Heathrow. Op de derde plek staat Cairo-Jeddah, gevolg door New York (JFK)-Londen Heathrow. Op #5 staat Dubai-Jeddah. Op de luchthaven van Dubai speelt Emirates uiteraard een belangrijke rol.

Spaar nu tijdelijk dubbele Tier Miles bij Emirates en flydubai
Terminal op de luchthaven van Dubai (Bron: Dubai International Airport)

Drukste luchthavens

Website OAG maakte ook een analyse van de drukste luchthavens ter wereld. Niet geheel onverwacht komt daar Atlanta Hartsfield-Jackson (ATL) als drukste vliegveld uit. De luchthaven krijgt zowel veel binnenlands als internationaal verkeer. Het gaat voor Atlanta om meer dan 4,5 miljoen stoelen in een maand. De tweede en derde plek gaan ook naar de VS, namelijk Dallas/Fort Worth (DFW) en Chicago O’Hare (ORD) met respectievelijk 3,6 en 3,3 miljoen stoelen. Op de vierde en vijfde plaats staan Guangzhou (CAN) en en Denver (DEN). Daarna volgen Los Angeles (LAX), Delhi (DEL), Dubai (DXB), Tokyo Haneda (HND) en Shenzhen (SZX).

Als je de binnenlandse vluchten niet meetelt krijg je een hele andere lijst. Op #1 staat dan Dubai met iets meer dan 3 miljoen stoelen. Dubai wordt gevolgd door Londen Heathrow (LHR) en Amsterdam Airport Schiphol (AMS) met beiden 2,2 miljoen stoelen. Parijs (CDG) en Frankfurt (FRA) sluiten de top 5 met ieder een capaciteit van ongeveer 2 miljoen stoelen.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *