Deze Airlines kregen nooit hun A380

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Airbus A380 is de afgelopen tijd veel in het nieuws geweest. Niet alleen omdat de toekomst van dit megatoestel onzeker was, maar zeker ook omdat later bekend werd gemaakt dat de productie definitief gestaakt zal worden in 2021. Het toestel dat uit twee verdiepingen staat is vooral bekend omdat het vier motoren heeft. Uiteindelijk zijn er 234 A380 toestellen geproduceerd. Echter hebben niet alle airlines hun A380 mogen ontvangen. In dit artikel lees je om welke airlines het gaat.

Singapore Airlines

De nationale maatschappij van Singapore was de eerste die de A380 mocht ontvangen in oktober 2007. De airline heeft 19 vliegtuigen van dit type. Dit staat in schril contrast met de grootste afnemer van de A380. Emirates heeft er namelijk in totaal 108, met nog een aantal toestellen die dit jaar en volgend jaar afgeleverd gaan worden. Andere bekende airlines die met de A380 vliegen zijn Lufthansa, British Airways, ANA en Air France.

De A380-800 van Singapore Airlines (Bron: Singapore Airlines)
De A380-800 van Singapore Airlines (Bron: Singapore Airlines)

De interesse voor dit toestel bleef echter niet alleen bij grote airlines. Ook kleinere, onbekende maatschappijen hebben interesse getoond. Maar groot of klein, een aantal van hen heeft om diverse redenen nooit hun A380 mogen ontvangen.

Virgin Atlantic

Het Britse Virgin Atlantic is geen kleine speler in de luchtvaart. De maatschappij bestelde in 2001 zes A380 toestellen. Deze zouden in 2006 afgeleverd moeten worden. Nadat de uiteindelijke bestelling een aantal keer vooruit geschoven was, werd de bestelling uiteindelijk geannuleerd. Een echte reden is nooit opgegeven. Hoogstwaarschijnlijk had Virgin Atlantic niet genoeg passagiers op de route om het toestel voldoende te kunnen bezetten. Dit probleem is één van de redenen dat veel airlines dit toestel niet efficiënt in konden zetten. Uiteindelijk heeft de Virgin Atlantic ingezet op de kleinere Airbus A350.

Virgin Atlantic A380 (Bron: Virgin Atlantic)
Virgin Atlantic A380 (Bron: Virgin Atlantic)

Hong Kong Airlines

In 2011 bestelde Hong Kong Airlines in totaal tien A380 toestellen. De vliegtuigen zouden ingezet worden op routes naar onder andere bestemmingen in Europa. Uiteindelijk koos de airline toch voor andere toestellen. Te denken valt aan de A320neo en de A321 neo. Ook hier ging men dus voor meerdere kleinere vliegtuigen. In 2014 werd de totale bestelling weer geannuleerd.

A380F

De A380 is vooral bekend als passagiersvliegtuig. Echter is er ook een variant voor vracht: de A380F. Het Amerikaanse FedEx Express was de eerste die een bestelling plaatste voor tien vrachttoestellen. FedEx Express behoort tot de grootste luchtvrachtvervoerders per wereld. UPS Airlines bestelde er ook tien. De efficiëntie van de vrachtvariant werd echter al snel in twijfel getrokken. In de periode tussen 2006 en 2007 werden alle bestellingen weer geannuleerd. Ook Emirates zag af van de vrachtvariant. Er waren geen andere geïnteresseerden voor dit type toestel. Een meer populair vrachtvliegtuig is de Boeing 747.

Boeing 747 vrachtvliegtuig van KLM (Bron: KLM)
Boeing 747 vrachtvliegtuig van KLM (Bron: KLM)

Failliet

De Russische maatschappij Transaero bestelde vier A380 toestellen. De airline zou daarmee de eerste in Rusland en Oost-Europa zijn om dit toestel te bestellen. Het vliegtuig zou een indeling krijgen in drie klassen, met in totaal 700 stoelen. Eind 2015 zouden de toestellen afgeleverd worden. Door de financiële problemen van de airline, en het uiteindelijke faillissement, kwam het toestel nooit aan.

Een vergelijkbaar verhaal gaat op voor het Indiase Kingfisher Airlines, Air Austral uit Réunion en het Japanse Skymark Airlines. Deze maatschappijen bestelden respectievelijk tien, twee en zes A380 toestellen. Helaas gingen Kingfisher en Skymark voortijdig failliet. De meesten kwamen in financiële problemen door tegenvallende verkoop of te weinig geld voor de aankoop van de nieuwe toestellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *