Air France zet deze zomer flink in op Afrika3 min leestijd

Nieuwe economy A350 Air France

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Komende zomerdienstregeling zet Air France flink in op bestemmingen in Afrika. De Franse nationale carrier opent namelijk een nieuwe route naar Dar Es Salam in Tanzania. Maar de frequentie van enkele bestaande Afrikaanse bestemmingen gaat ook omhoog. Verder komt de route naar Hong Kong vanaf januari weer terug. Snelle beslissers kunnen overigens nog van de € 40 korting profiteren met vertrek vanuit Duitsland.

Dar Es Salam nieuwe bestemming

Air France vliegt vanuit Parijs-Charles de Gaulle (CDG) al geruime tijd op Tanzania. De bestaande vlucht op Zanzibar (ZNZ) wordt vanaf maandag 12 juni 2023 echter doorgetrokken naar Dar Es Salam (DAR). De AF876 maakt dan nog wel een korte tussenstop in Zanzibar. De vlucht wordt driemaal per week uitgevoerd, namelijk op maandag, woensdag en zaterdag. Eerder vloog Air France tweemaal per week naar Zanzibar.

De vlucht naar Dar Es Salam vertrekt om 10.20 uur vanuit Parijs en komt om 20.15 uur (lokale tijd) aan in Zanzibar. Na een korte stop vervolgt de vlucht om 21.45 uur en komt dezelfde dag aan om 22.20 uur (lokale tijd) in Dar Es Salam. Zanzibar ligt voor de kust van Tanzania vlakbij Dar Es Salam, dus het tweede deel van de vlucht is erg kort. De terugvlucht AF876 vertrekt om 22.50 uur (lokale tijd) en vliegt direct naar Parijs-Charles de Gaulle met aankomst om 7.55 uur (lokale tijd) in de ochtend. Op de terugweg is er dus geen sprake van een tussenstop.

Air France, Boeing 787-9 Dreamliner

Air France zet voor de nieuwe bestemming een Boeing 787-9 Dreamliner in. Dit vliegtuig is voorzien van 30 stoelen in Business Class, 21 in Premium Economy en 225 in Economy.

KLM vliegt dagelijks op Dar Es Salam. De maatschappij doet dit de tweemaal per week in combinatie met Zanzibar en vijfmaal per week in combinatie met Kilimanjaro. Op deze route vliegt KLM afwisselend met een Boeing 777 of Boeing 787-10 Dreamliner. Het laatstgenoemde toestel zal hoogstwaarschijnlijk uitgerust zijn met de nieuwe Premium Comfort cabine. Air France en KLM hebben naar eigen zeggen de dienstregeling voor Tanzania deze zomer op elkaar afgestemd om reizigers een goed aanbod te bieden via ofwel Amsterdam of Parijs.

Verhoogde frequenties naar Afrika

Het blijft voor Air France komende zomer niet bij alleen een nieuwe route naar Dar Es Salam. Op enkele bestaande verbindingen gaan de frequenties namelijk omhoog. Dit geldt onder meer voor de Keniaanse hoofdstad Nairobi (NBO). Daar komt een vlucht per week bij en daarmee gaat de frequentie naar dagelijks. De Fransen vliegen naar Nairobi met de Boeing 787-9 Dreamliner.

Vanuit (of via) Parijs-Charles de Gaulle is Antananarivo (TNR) op Madagaskar straks ook beter bereikbaar. Daar komt ook een vlucht per week bij wat resulteert in vijf non-stop vluchten per week. Vanaf volgend jaar vliegt Air France op deze route met de gloednieuwe Airbus A350-900. De maatschappij spreekt zelfs over de nieuwe ‘juweel’ van de long haul vloot. Het vliegtuig beschikt over 34 Business Class, 24 Premium Economy en 266 Economy stoelen.

Air France herstart verbinding met Hong Kong

Na een lange pauze in verband met de pandemie komt de route Parijs-Charles de Gaulle naar Hong Kong (HKG) weer terug. Zoals het er nu naar uitziet moet dit uiterlijk maandag 9 januari 2023 gaan gebeuren. Air France start met drie vluchten per week, namelijk op maandag, donderdag en zaterdag. De terugvlucht is een dag later. In eerste instantie zal er een Boeing 777-300ER ingezet worden. Air France houdt expliciet nog een slag om de arm wat betreft de start datum. Dit in verband met eventuele inreisrestricties die in januari mogelijk gelden.

Op dit moment vliegt KLM al tweemaal per week naar Hong Kong. Hiervoor maakt het toestel nog een tussenstop van iets meer dan een uur in Bangkok (BKK). KLM vliegt op deze route met een Boeing 787-9 Dreamliner. Uit het vliegschema blijkt echter dat er komende zomer een Boeing 777-200 ingezet zal worden. Dit vliegtuig kan iets meer passagiers meenemen.

Foto’s: Air France / KLM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *