Air France – KLM groeit ondanks hoge brandstofprijzen2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Air France – KLM realiseerde afgelopen kwartaal een passagiersgroei van 2,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet nam toe met 4%. Dit ondanks maar liefst 20% hogere brandstofprijzen. De luchtvaartcombinatie publiceerde dit en meer in de resultaten over het derde kwartaal van 2018. De groei was echter niet vanzelfsprekend voor alle bestemmingen in het netwerk van de maatschappijen onder AF-KLM.

Noord – en Zuid-Amerika

Politieke instabiliteit in diverse landen in Zuid-Amerika had een negatieve invloed op het aantal passagiers in naar en van deze regio. Hoewel Joon en KLM de capaciteit op deze routes recentelijk uitbreidde met 7,7%, was de omzet 2,4% lager. Het gaat bijvoorbeeld om de nieuwe route naar Fortaleza. De voornaamste reden hiervoor is de instabiele situatie van de landen die ook zijn effect heeft op de financiële markten (inflatie).

Op routes naar Noord-Amerika, Azië, Afrika & Midden-Oosten werden er wel meer passagiers vervoerd. Daar werd respectievelijk 3,8, 2,5 en 2,8% gerealiseerd. De grootste groei dus op routes naar Noord-Amerika. Vluchten naar de Cariben en India lieten geen groei zien.

KLM vliegt sinds kort naar Fortaleza
KLM vliegt sinds kort naar Fortaleza in Brazilië

Short en medium haul

Op de voornamelijk Europese short en medium haul routes had AF-KLM 2,1% meer omzet. De omzet in Frankrijk nam juist af met 3% door de verhevigde concurrentie met treinverbindingen in het land.

Low cost dochtermaatschappij Transavia had 4,1% meer passagiers met een constante load factor van 92,9%. Dit is een knappe prestatie omdat dezelfde periode vorig jaar ook al een sterke groei liet zien, namelijk 9,3%. De groei deze periode kwam vooral van Transavia Frankrijk met een capaciteitsgroep van 17%.

Brandstofprijzen

Zoals eerder genoemd was de brandstofrekening voor het bedrijf hoog. Dit geldt natuurlijk voor de meeste airlines die in Europa gevestigd zijn. AF-KLM mocht voor dit kwartaal 229 miljoen euro meer afrekenen in vergelijking met vorig jaar.

Air France - KLM kent ook de low cost carriers Transavia, HOP! en joon.
Air France – KLM kent ook de low cost carriers Transavia, HOP! en Joon.

Kostenbesparingen

Air France en KLM gaan door met het invoeren van kostenbesparingen en zetten ook in efficiënter werken. Dat zorgde ervoor de dat kosten met 1% daalden. Dat lijkt misschien weinig, maar met meer dan 5,5 miljard euro aan kosten is dat zeker de moeite.

Om deze groei mogelijke te maken heeft de airline natuurlijk ook genoeg medewerkers nodig. Daarom zijn er de afgelopen periode meer dan 250 piloten en 300 cabine crew medewerkers aangenomen. Ook is er geïnvesteerd in grondpersoneel. Dan gaat het voornamelijk in IT’ers en medewerkers voor de klantenservice.

Wat betekent dit voor de reiziger?

Leuk natuurlijk die groei voor Air France en KLM, maar wat heb je er als normale reiziger aan? De belangrijkste ontwikkeling is dat de brandstofprijzen momenteel stijgen. De vraag is wanneer je als reiziger hier ook iets van gaat merken. De luchtvaartcombinatie verwacht dat de brandstofrekening in 2018 500 miljoen euro hoger zal zijn dan in 2017. Voor 2019 zou het zelfs om 900 miljoen meer gaan in de 2018. Er komt natuurlijk een punt waarop de ticketprijzen mee gaan stijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *