Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een nieuwe schilderbeurt is zo nu en dan nodig voor een vliegtuig. Natuurlijk om duidelijk te maken wie er met dit toestel vliegt, maar nog belangrijker is natuurlijk een beschermlaag van de buitenkant van het vliegtuig. Brussels Airlines opent een nieuw hoofdstuk, met meer nadruk op klantenervaring, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Bij een nieuw hoofdstuk hoort volgens de maatschappij een nieuwe livery. Brussels Airlines neemt daarom langzaam afscheid van haar oude livery.
Bescherming
Een schilderbeurt is zogezegd eens in de zoveel tijd nodig. Hoe vaak een toestel opnieuw de spuithal in gaat, is afhankelijk van verschillende componenten. De meeste toestellen krijgen tussen de 7 en 10 jaar een nieuwe laag verf. De nieuwe laag zorgt weer voor een goede bescherming. Het beschermt tegen onder andere zout, restanten olie en oxidatie. Het is ook niet voor niets, zo’n schilderbeurt. Afhankelijk van de grootte, de kleuren en verschillende details kost een schilderbeurt al gauw tussen de €50.000 en €200.000 per vliegtuig. Een flinke kostenpost dus!
Herstructurering
De Belgische flagcarrier Brussels Airlines is al een tijdje bezig met een herstructurering van het bedrijf. Nadat het bedrijf een dochterbedrijf van de Lufthansa Group werd zijn er verschillende processen in gang gezet om, in de ogen van het bedrijf, het product te verbeteren. Naast kostenbesparende maatregelen zijn er onder andere verandering geweest in de dienstregeling, de vloot en de ticket-structuur. Door de uitbraak van de coronapandemie zijn verschillende zaken uitgesteld, omdat de nadruk enige tijd kwam te liggen op overleven.
Deze nadruk hierop is nog niet weg, maar de maatschappij ziet weer verbeteringen. In 2020 is het ‘Reboot Plus’ programma gestart om de herstructurering verder vorm te geven. Dit plan wordt nu verder uitgerold en Brussels Airlines gaat verder met het onderdeel verbeteringsfase. Strategische inversteringen worden gedaan in onder andere een verbeterde klantenervaring en digitalisering. Om dit nieuwe hoofdstuk te starten in de geschiedenis van het bedrijf, presenteert Brussels Airlines een nieuwe merkidentiteit, oftewel een nieuwe branding, aldus CEO Peter Gerber.
Deze nieuwe merkidentiteit is een zeer logische stap voor Brussels Airlines. Na jaren gekenmerkt door zoveel veranderingen, is het belangrijk om onze marktpositie te verduidelijken en te bevestigen. We veranderen in een nieuw bedrijf, met nieuwe vliegtuiginterieurs, gedigitaliseerde processen, vlootvernieuwing met A320neo’s op komst, en nog veel meer in het verschiet. Samen met Today Agency hebben we een meer eigentijdse branding gecreëerd, die past in ons digitale tijdperk en die staat voor een betrouwbare en moderne luchtvaartmaatschappij.
– Michel Moriaux, Head of Marketing at Brussels Airlines –
Branding
Bij een nieuwe identiteit hoort natuurlijk een nieuwe slogan, maar ook visueel is het belangrijk duidelijk te maken dat er wat is veranderd. Brussels Airlines gaat de toekomst tegemoet met de slogan ‘You’re in good company’. Waarbij het refereert naar een goede klantenservice voor de klant. Handbagage is altijd inbegrepen in de prijs, ze doen hun best om samen reizende reizigers bij elkaar te zetten in het vliegtuig en een betrouwbare klantenservice.
Visueel verandert er ook het een en ander bij Brussels Airlines. Zo wordt het logo in alle communicatie aangepast. Hierbij ligt de nadruk op ‘Brussels’. Dit moet de Belgische identiteit vergroten. Onder Brussels komt airlines te staan. Dan zijn er de bekende rode en blauwe stippen. Eerst in de vorm van een B op de start van het vliegtuig. Dit zal plaatsmaken voor enkel nog stippen die verschillen in grootte. Dit verwijst naar de diversiteit aan klanten, medewerkers en bestemmingen.
Als onderdeel van het nieuwe hoofdstuk en de nieuwe livery heeft Brussels Airlines ook een nieuwe reclame gemaakt.
Livery
Om het nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis ook echt te openen, heeft Brussels Airlines haar eerste toestel omgespoten in de nieuwe livery. Deze Airbus A319 met registratie OO-SSO, was sowieso toe aan een nieuwe laag verf. Verwacht niet dat binnenkort de gehele vloot omgespoten gaat worden. De maatschappij gaat een vliegtuig pas voorzien van de nieuwe laag als deze er ook aan toe is. Dit om ook de kosten zo laag mogelijk te houden. De komende tijd zal het gros dus nog in oude livery blijven vliegen.
Wat vind jij van de nieuwe livery?
Geef een reactie