Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
- Norse Atlantic Airways wil met een vloot van vijftien Dreamliner long haul gaan vliegen
- De eerste vluchten moet eind dit jaar of begin 2022 vertrekken
- De timing van Norse kan een slim zet zijn als het long haul leisure verkeer weer toe gaat nemen
Niet lang geleden timmerde Norwegian behoorlijk aan de weg. De low cost carrier ging zelfs op long haul bestemmingen vliegen. Uiteindelijk liep het minder goed af met de airline. Tegenwoordig focust de Scandinavische carrier zich voornamelijk op Noorwegen en enkele Europese bestemmingen. Een nieuwe Noorse long haul carrier lijkt nu serieuze stappen te zetten met een vloot van vijftien Dreamliners. Gaat deze nieuwe Noorse airline nu keer wel een succes worden?
Norse Atlantic Airways
Alhoewel Norwegian nog steeds actief is, zij het in afgeslankte vorm, is er begin dit jaar een nieuwe Noorse airline opgericht. Het nieuwbakken Norse Atlantic Airways moet zich gaan richten op een low cost long haul netwerk vanuit Oslo. De eerste vluchten moeten eind dit jaar of begin 2022 vertrekken.
Dreamliner vloot
Al eerder maakte Norse Atlantic Airways bekend met een Dreamliner vloot te gaan vliegen. Toen was er sprake van negen Dreamliner toestellen van leasemaatschappij AerCap. Het gaat om zes 787-9 en drie 787-8 kisten. Interessant detail: deze Dreamliners vlogen voorheen voor Norwegian. Het huidige management heeft ook ervaring met de operatie van de Noorse low cost carrier. Toch stelt Norse Atlantic Airways op haar website op geen enkele manier verbonden te zijn aan Norwegian.
Nu maakt Norse bekend nog meer Dreamliner toe te willen voegen aan de vloot. Het gaat om zes 787-9 vliegtuigen van BOC Aviation. De eerste Dreamliners van de tweede bestelling worden december dit jaar nog verwacht in Oslo. Wat voor livery de toestellen krijgen wordt 10 augustus 2021 bekend gemaakt.
Nieuw Noors succes?
De vraag is natuurlijk of deze nieuwe airline wel een succes gaat worden met low cost long haul. Aangezien Norwegian er niet in slaagde. Waarom zou Norse Atlantic Airways dan wel slagen? Zelf gelooft de maatschappij er in ieder geval wel in. De nieuwe toestellen kennen namelijk een lease van zestien jaar, wat lang is voor een vliegtuiglease van een nieuwe maatschappij. De airline stelt flexibele contracten te hebben afgesloten, wat dat dan ook mag betekenen. Waarschijnlijk probeert men de verwachtingen wat te temperen, aangezien het nog onzeker is wanneer het vliegverkeer voldoende hersteld is voor het publiek dat Norse wil bedienen.
De Dreamliners die de nieuwe Noorse airline gaat gebruiken komen grotendeels van Norwegian. De cabine is naar verwachting dan ook niet veel anders. Belangrijkste kritiek op het long haul product en de service van Norwegian was het relatief lage comfort. Maar dat is op zich ook logisch gezien de prijs (alhoewel die in het hoogseizoen ook flink op kon lopen). Een andere belangrijke uitdaging lag in de benodigde hoge efficiëntie die Norwegian moest behalen op de vluchten rendabel te maken. Dat betekent dat een snelle ‘turnaround’ nodig is zodat het toestel zo veel mogelijk vluchten kan maken met zo veel mogelijk passagiers. In de praktijk bleek dat een uitdaging.
Hoe Norse Atlantic Airways dat aan gaat pakken is nog onduidelijk. Wel kan de timing van de start van de vluchten flink wat wind in de rug geven als het long haul leisure verkeer daadwerkelijk weer toe gaat nemen. Norse kan dan een interessante goedkope optie zijn. De tijd zal leren of er een nieuw Noors succes zal opstaan.
Geef een reactie