De drie 787-10 Dreamliners voor KLM die maar niet komen4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM heeft dit jaar ondanks de coronacrisis verschillende nieuwe vliegtuigen in ontvangst genomen. Eerder dit jaar werden er twee Boeing 777-300ER’s afgeleverd aan de maatschappij; de laatste orders van dit vliegtuigtype. En bij KLM Cityhopper maakte de Embraer 195-E2 ook haar debut. KLM heeft bij fabrikant Boeing al langere tijd nog orders open staan voor enkele Boeing 787-10 Dreamliners. Zoals eerder bericht zijn deze kisten, de PH-BKH, -BKI en -BKK, al geruime tijd de fabriek uitgerold. Echter blijven ze stilstaan op het platform van de Boeing locatie in Charleston, South Carolina. Met de lagere vraag naar intercontinentale vliegreizen zal KLM er waarschijnlijk niet bepaald op zitten te wachten. En extern zijn er ook zaken die niet meewerken. Zo was er eind vorig jaar een importheffingen strijd tussen de VS en de Europese Unie, waarbij vooral vliegtuigbouwers het doelwit waren. Dat is nu opgelost. Maar nu doemt er weer een ander probleem op.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 31 mei en is 3 juni geüpdatet met een reactie van KLM (zie onderaan dit artikel). 

Boeing 787-10 afleveringen opgeschort

Reuters meldt dat Boeing door een besluit van de FAA, de Amerikaanse luchtwaardigheidsautoriteit, de afleveringen van 787’s tijdelijk heeft opgeschort. De waakhond wacht op meer data om te bepalen of de inspectiemethoden voor de toestellen conformeren aan de federale vereisten. De inspecties focussen in het bijzonder op de nog on-afgeleverde Dreamliners, waarvan er dus drie aan KLM toebehoren. Er zijn onder andere aandachtspunten aan de elektrische systemen van de vliegtuigen. Totdat de FAA tevreden is over de procedures en documentatie zullen er dus geen vliegtuigen aan klanten worden overhandigd. Vorig jaar lagen de afleveringen ook al maanden stil, mede door de coronacrisis.

Ongetwijfeld ligt Boeing nu onder het vergrootglas van de FAA. Hopelijk worden de resterende issues spoedig, en secuur, opgelost. Als de markt ook nog aantrekt kunnen we binnenkort wellicht gloednieuwe KLM 787-10 kisten op Schiphol verwelkomen!

Update – Reactie KLM

InsideFlyer heeft KLM gevraagd naar de status van de drie 787-10 Dreamliners. Een woordvoerder meldt desgevraagd dat de drie kisten “nog in productie zijn”. Een afleverdatum is nog niet bekend en de maatschappij overlegt hierover met Boeing. De drie toestellen worden eigendom van KLM en dus niet geleased.

Forse vertraging

De reactie dat de toestellen nog steeds in productie zijn, is verrassend gezien de lange tijd dat de toestellen al gespot zijn. Ook wanneer je rekening houdt met de coronacrisis. Volgens een blog die de 787 productie trackt is de PH-BKH op 5 maart 2020 de fabriek ingerold. Op 2 april was de assemblage compleet en 22 mei volgde de eerste testvlucht.

Bij de PH-BKI begon de productie op 23 maart en de roll-out was 21 mei. De eerste testvlucht vond 26 augustus plaats. Hier had COVID duidelijk een invloed op het productieproces.

De productie van de PH-BKK startte enkele maanden later, op 16 oktober, en was 1 december gereed. 22 december werd de eerste testvlucht uitgevoerd. Dit toestel is volgens de 787 blog nog in de ‘production testing’ fase; de -BKH en -BKI worden als ‘ready for delivery beschouwd’.

Uit het (onofficiële) productie overzicht valt op te maken dat onder andere Saudi Arabian Airlines en Etihad Airways wél 787-10 toestellen in ontvangst hebben genomen waarvan de productie later is gestart dan de -BKH en -BKI. Singapore Airlines en British Airways hebben elk een ‘-10’ toestel uit de zelfde fabricageperiode die ook nog niet afgeleverd zijn, maar dat kan ook aan problemen met de Rolls-Royce motoren liggen. KLM heeft General Electric motoren. 787-10 toestellen geassembleerd in de tweede helft van 2020 zijn bij alle klanten nog niet afgeleverd en ofwel opgeslagen of nog in de testfase. Er lijkt specifiek een probleem bij de 787-10 productie in Charleston te zijn. Tot en met het derde kwartaal werden er wel consistent 787-9’s, die geassembleerd worden in Seattle, afgeleverd.

Afgeleverd – en weer terug

In de jaarcijfers van Air France-KLM viel nog iets anders op. Bij het vlootoverzicht van 2020 staan er 6 ‘Total’ 787-10 toestellen vermeld, waarvan 5 ‘In operation’. Deze site vroeg KLM om opheldering. In een reactie stelt een zegsman dat de PH-BKH was afgeleverd aan KLM maar dat dit toestel vervolgens “vanwege kwaliteitsissues in de productie die vlak na aflevering bekend werden” in Charleston moest blijven.

Het kan een ongelukkig samenloop van omstandigheden zijn, van COVID tot importheffingen, maar ook intern bij Boeing valt er wat op de productie aan te merken. Natuurlijk moeten enige kwaliteitsissues omwille van de vliegveiligheid zorgvuldig worden geadresseerd en opgelost. Daar zit de FAA nu bovenop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *