Zo vraag je een terugbetaling aan bij KLM2 min leestijd

B787 KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Bij KLM heb je nu de mogelijkheid om je geld terug te vragen als je vlucht geannuleerd is. Voorheen was er alleen de optie om een voucher te ontvangen, maar vanaf heden is het ook mogelijk om een terugbetaling aan te vragen.

Terugbetaling aanvragen bij KLM

Als je vlucht geannuleerd is door KLM, dan heb je de keuze uit een voucher of een terugbetaling. Dit is ook mogelijk als je al een voucher hebt ontvangen.  Heb je direct bij KLM geboekt, dan kun je de terugbetaling aanvragen via deze pagina op de website van de luchtvaartmaatschappij. Uiteraard doet KLM er alles aan om je te laten kiezen voor een voucher, maar het aanvragen van een terugbetaling is vrij simpel. Heb je geboekt bij een (online) travel agent/reisbureau, dan moet je met hen contact opnemen om de aanvraag in gang te zetten.

Allereerst kies je voor de land van de terugbetaling. Voor de meeste van onze lezers is dat Nederland. Daarnaast kies je het soort service. Je hebt daarbij de keuze uit:

  • Ticketrestitutie
  • Restitutie van extra optie (zoals bagage of stoelen met een extra beenruimte)
  • Reisvoucher teruggave

Afhankelijk van de gekozen optie moet je een aantal zaken invullen. Daarna vul je de contactgegevens in en de restitutiegegevens. Het is daarbij handig om je boekingsreferentie en ticketnummers bij de hand te houden. Het documentnummer is je ticketnummer.

Daarna vul je de betalingsgegevens in en is het aanvragen compleet. Het is momenteel erg druk bij de luchtvaartmaatschappij waardoor het enkele weken kan duren voordat je een reactie krijgt.

Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om je vluchten te wijzigen. Alle voorwaarden kun je hier vinden.

Vluchten zelf wijzigen

Afhankelijk van je boekingsdatum en reisdata, gelden er aparte regelingen als je de vluchten zelf wil wijzigen:

  • Vluchten geboekt op of voor 21 april 2020, met een reisdatum voor 31 augustus 2020
  • Vluchten geboekt op of voor 21 april 2020, met een reisdatum na 31 augustus 2020
  • Vluchten geboekt op of na 22 april 2020

Voor de Verenigde Staten, Israel, Mainland China en Zuid-Korea gelden nog weer aangepaste regelingen. Deze kun je hier vinden.

Voor tickets die je hebt geboekt met Flying Blue miles is er een aangepaste regeling. In veel gevallen kun je die gratis wijzigen of annuleren.

KLM voucher met 15% extra waarde

Als je een voucher aanvraagt bij KLM, dan kan deze 15% meer waard zijn. Dit geldt voor de vouchers die nu worden uitgegeven maar ook voor de vouchers die al zijn uitgegeven. Er zijn echter wel voorwaarden verbonden aan deze extra waarde, bijvoorbeeld dat het alleen geldt voor een vlucht die je uiterlijk 31 oktober 2020 boekt.

Om in aanmerking te komen voor de 15% extra moet je een nieuwe vlucht boeken tussen 16 juni en 31 oktober 2020. Deze vlucht moet uiterlijk 15 juni 2021 plaats vinden. Deze extra waarde kan gebruikt worden om een duurder ticket te boeken, maar is niet in te wisselen voor geld.

Alle ins en outs over deze optie, kun je hier lezen op InsideFlyer.

Flowchart KLM voucher Coronavirus

Afbeeldingen ©KLM

Reacties

  1. Erik zegt

    Ik kan helaas geen Delta ticketnummers invoeren… Onze heenvlucht was met KLM, terug met Delta. Tickets waren geboekt via Gate1, maar stoelkeuze rechtstreeks bij KLM. Heeft iemand tips?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *